روش‌های نگه‌داری مطمینِ اطلاعات خانواده‌گی در ابزارهای نوینِ ارتباطی

- ۰۳ سنبله ۱۳۹۲

بخش دوم و پایانی

هر کس می‌تواند برای خود یک Account جداگانه تعریف کند و با وارد کردن کلمۀ رمز Log خود وارد کمپیوتر شود تا اطلاعات ذخیره شدۀ خود قابل دسترسی توسط دیگر کاربران نباشد. اگر می‌خواهید برای خود Account جداگانه درست کنید، به قسمت Control Panel بروید و روی علامت User Accounts کلیک کنید و دستورالعمل لازم را گام به گام اجرا کنید. از آن پس، می توانید با کلمۀ رمز Log خود وارد کمپیوتر شوید.
چنان‌چه از نسخۀ خانه‌گی ویندوز ایکس پی استفاده می‌کنید، همین کار با اندکی تفاوت قابل انجام است. باز روی پوشۀ راست کلیک کنید و موس را روی Properties ببرید و بزنید. در بالای صفحه‌یی که ظاهر می‌شود، روی کلمۀ Sharing کلیک کنید. در مربع خالی که کنار جملهMake this folder private قرار دارد، با موس علامت بگذارید. در پایان در پایین صفحه روی OK بزنید. حالا باز کردن مجدد پوشه، مستلزم وارد کردن کلمۀ رمز Log شماست.

نرم‌افزارهای رمزساز
یک راه کلی دیگر برای حفاظت از اطلاعات، استفاده از نرم‌افزارهای رمزسازی است. برخی از این نرم‌افزارها به صورت رایگان در انترنت قابل دسترسی است و برخی دیگر را باید خرید.
چند نکتۀ ضروری برای مراقبت از اطلاعات شخصی
چیزی به اسم حفاظت صددرصد وجود ندارد. به همان تعداد که برنامه‌ها و قابلیت‌هایی برای ایمن‌سازی فایل‌ها و پوشه‌ها وجود دارد، به همان تعداد نیز دستورالعمل برای کشف کلمات رمز وجود دارد. اما روش‌هایی که در این‌جا گفته شد، اطلاعات شما را از گزند بیشتر تلاش‌ها برای دست‌برد حفظ می‌کند. اما اگر اطلاعات مورد نظر واقعاً اهمیت حیاتی دارد، استفاده از برنامه‌های تجاریِ شناخته‌شده پیشنهاد می‌شود.
۱ـ با وجودی که فایل‌ها و پوشه‌ها به این شکل حفاظت می‌شوند، این بدان معنا نیست که آن‌ها قابل حذف کردن نباشند، هر چند که برخی برنامه‌های ایمن‌سازی جلوِ حذف فایل یا پوشۀ رمزدار را می‌گیرد.
۲ـ اگر کلمۀ رمز را فراموش کنید، تمام اطلاعات از بین می‌رود، مگر آن‌که حاضر باشید پولی را به افراد وارد بدهید تا قفل آن را بشکنند. باید در حفظ کلمۀ رمز دقت زیادی کنید. در مورد استفاده از کلمات رمز نیز باید چند ملاحظه را درنظر بگیرید.
مراقبت سهل‌انگارانه یا ناقص از اطلاعات حیاتی، می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد. هرگز اهمیت ایمن‌سازی اطلاعات در کمپیوتر را دست‌کم نگیرید.
در صورت توجه به تدابیر امنیتی که در این‌جا برشمرده شد، می‌توانید با اطمینان قابل قبولی، انواع اطلاعات مکتوب و تصویریِ خود را در کمپیوتر ذخیره کنید بدون آن‌که از امکان دست‌برد دیگران به آن‌ها دچار بیم و هراس باشید. این‌گونه، لذت استفاده از دستاوردهای فناوریِ جدید را حس خواهید کرد.

گرفته شده از: باشگاه اندیشـه

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.