مـــرگ با آفتاب

- ۰۵ سنبله ۱۳۹۲

بخش دوم

حمام بابونه بگیرید
شاید هرگز تصور نکرده‌اید که این چای خوش‌طعم بتواند به درمان آفتاب‌سوخته‌گیِ شما کمک کند. برای بهره‌مندشدن از این خاصیت بابونه، چند قطره از عصاره این گیاه را داخل یک کاسه آب خنک بریزید. یک لیف تمیز را داخل این محلول خیس کنید و آن را به آرامی روی محل آفتاب‌سوخته‌گی بمالید. اگر تمام بدن‌تان دچار آفتاب‌سوخته‌گی شده است، می‌توانید همین محلول را داخل وان درست کنید و مدتی در وان قرار بگیرید تا گیاه تأثیر خود را روی پوست بگذارد. هم‌چنین اگر دچار آفتاب‌سوخته‌گی در پلک‌های چشمان‌تان شده‌اید، می‌توانید ۲ عدد تی‌بگ چای بابونه را با آب خنک خیس کرده و روی چشم‌های‌تان نگه دارید.
اگر پوست‌تان سفید است و موی‌تان قرمز …
احتمالاً تا به حال دیده‌اید پوست بعضی‌ها در مقابل آفتاب آسیب‌پذیرتر است و بیشتر دچار سوخته‌گی می‌شود، این آسیب‌پذیری بیشتر می‌تواند دلایل متفاوتی داشته ‌باشد؛ از رنگ پوست گرفته تا مصرف برخی کریم‌ها و داروها. اگر شما جزو یکی از دسته‌‌های زیر هستید، باید در مواجهه با آفتاب مراقبت‌‌های بیشتری را لحاظ کنید:
داشتن پوست سفید و موهای قرمز
استفاده از داروهایی مانند تتراسایکلین، دیورتیک‌های تیازیدی، داروهای سولفا و قُرص‌های پیش‌گیری از بارداری، ضدافسرده‌گی‌ها، آلبینیسم، لوپوس، پورفیری، ویتیلیگو
استفاده از محصولات آرایشی، محلول، عطر یا صابون‌های حاوی متیل کومارین، روغن لیمو، PABA، پسورالن، کولتار یا سالیسیلیک‌اسید
این کریم‌ها را مصرف کنید:
۱٫ اگر پوست‌تان تاول نزده، از کریم‌هاى مرطوب‌کننده بدون رنگ و عطر براى تسکین ناراحتى استفاده کنید.
۲٫ استفاده از کریم‌ها یا ژل‌هایی که حاوی منتول(Menthol) ، کامفور (Camphor) و آلوئه (Aloe)هستند. با این کریم‌ها پوست‌تان را چرب کنید و ماساژ دهید.
۳٫ استفاده از کریم هایدروکورتیزون یا کورتیکوستروئید موضعی. برای تسکین ناراحتی و التیام پوست موثر است(اگر پوست تاول ندارد).
۴٫ استفاده از پماد یلورسولفادیازین (کرم یک درصد): البته باید در مورد مصرف آن در ناحیه صورت احتیاط کرد.
۵٫ اگر پوست‌تان تاول نزده ‌است، از کریم مرطوب‌کننده یا کریم‌های موضعی باید استفاده شود.
۶٫ بهتر است کریم‌ها و ژل‌هایی که قرار است استفاده کنید را از چند ساعت قبل داخل یخچال بگذارید تا پوست‌تان تسکین بهتری پیدا کند.
این کریم‌ها را مصرف نکنید:
وازلین: چون از تعریق و دفع حرارت پوست جلوگیری می‌کند. البته این حالت در مورد مصرف مسکه و روغن‌ها نیز صادق است.
پماد بنزوکائین و لیدوکائین: از مصرف پماد یا اسپری‌های کمک‌های اولیه که حاوی بنزوکائین هستند، بپرهیزید؛ زیرا ممکن است باعث تحریک پوست و واکنش‌های آلرژیک یا خارش شوند.
در چه صورتی ضد آفتاب لک می‌آورد؟
آن دسته از افرادی که دارای پوست بسیار حساس و مستعد جوش هستند، باید با نظر پزشک نوع کریم خود را مشخص و از مصرف خودسرانه ضدآفتاب بپرهیزند؛ چون انتخاب کریم نادرست می‌تواند موجب آکنه و جوش شود. از طرف دیگر، حتماً باید ضد آفتاب هر دو ساعت یک‌بار تمدید شود وگرنه ممکن است تأثیر عکس گذاشته و ایجادکننده لکه‌های پوستی شود. یادتان باشد هنگام شنا در استخرهای روباز، از ضدآفتاب‌های واترپروف یا مقاوم به آب استفاده شود. مدت دوام این ضدآفتاب‌ها ۸۰ دقیقه است و باید تکرار استفاده از آن‌ها صورت گیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.