ترفـند انتخـاباتی عمر داوودزی سرپرست وزارت داخله شد

- ۱۰ سنبله ۱۳۹۲

رییس‌جمهور کرزی، محمد عمر داوودزی سفیر افغانستان در پاکستان را به عنوان سرپرست وزارت امور داخله گماشته است.
وزارت امور داخله از حدود یک ماه به این سو، توسط مجتبا پتنگ سرپرستی می‌شد.
به اساس فرمان ریاست‌‎جمهوری، آقای داوودزی با آغاز کار مجلس، برای دریافت رأی اعتماد به منظور احراز وزارت امور داخله به مجلس خواهد رفت.
جلوگیری از نامزدی داوودزی
حکومت دلیل این تغییرات را «تنظیم بهتر امور امنیتی کشور» عنوان کرده است.
اما برخی از تحلیلگران می‏‎گویند که رییس‏جمهور کرزی با گماشتن داوودزی در وزارت امور داخله، خواسته از نامزدشدن او در انتخابات ریاست‏جمهوری جلوگیری کند.
پیش از این عمرداوودزی از نامزدان احتمالی انتخابات آیندۀ ریاست‎‏جمهوری محسوب می‎شد. اما او تا اکنون این موضوع را تایید و یا هم رد نکرده است.
شماری از آگاهان به روزنامۀ ماندگار گفته‏‎اند که آقای کرزی با این «ترفند انتخاباتی» خواسته از تعدد نامزدان در انتخابات پیش‎رو و تقسیم‎شدن آرای تیمش جلوگیری کند.
یک عضو مجلس که نخواست نامش فاش شود، به روزنامۀ ماندگار گفت که رییس‎‌جمهور کرزی با گماشتن داوودزی به وزارت امور داخله، آماده‎گی‎‌هایش را برای انتخابات ریاست‎‏جمهوری رسماً آغاز کرد.
او گفت که داوودزی حتا در کابل دفتر کمپاینش را باز کرده بود و یکی از نامزدان انتخابات ریاست‎جمهوری محسوب می‌‎شد.
اما آقای کرزی با این اقدام، خواست از نامزدی او جلوگیری کند.
عمر داوودزی از افراد نزدیک به حامد کرزی محسوب می‎شود. او پیش از این به عنوان رییس دفتر رییس‌جمهور کرزی و همچنان سفیر افغانستان در تهران و اسلام آباد کار کرده است. آقای داوودزی سابقۀ نظامی در کابینه دولت افغانستان ندارد.
داوودزی به‎رای بهبود روابط کابل و اسلام‎آباد، به عنوان سفیر افغانستان در پاکستان گماشته شد. امید می‌رفت داوودزی بتواند با استفاده از مقامش در اسلام‌آباد برنامۀ گفت‌وگو با طالبان را سرعت بخشد. اما در دورۀ مأموریت او در سفارت افغانستان در اسلام‎آباد، نه‎‌تنها پروسۀ صلح به پیش برده نشد که روابط اسلام‎‏آباد و کابل بیش از هر زمان دیگری تیره گردید.
حکومت تا اکنون در بارۀ این‌که چه کسی را به عنوان سفیر افغانستان در اسلام آباد تعیین خواهد کرد، چیزی نگفته است.
این در حالی است که مجتبا پتنگ، وزیر داخله پیشین افغانستان یک ماه پیش به دلیل افزایش ناامنی در کابل و شاهراه‌های افغانستان از سوی پارلمان سلب صلاحیت شده بود.
در یک فرمان دیگر، روز شنبه حامد کرزی رحمت‌الله نبیل را به عنوان سرپرست اداره امنیت ملی افغانستان منصوب کرد. نبیل پیش از این، از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ رییس این اداره بود.
جابجایی در دو پست مهم امنیتی افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که انتخابات ریاست‏‎جمهوری افغانستان نزدیک است و قرار است در ۲۵ ماه سنبله، ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری رسماً آغاز شود. تأمین امنیت انتخابات یکی از برنامه‌های مهم وزارت داخله افغانستان خوانده می‌شود. پیش از این مقام‌های امنیتی گفته‌اند که برنامه‌های منظمی برای تأمین امنیت انتخابات دارند؛ اما کمیسیون انتخابات در مورد ولسوالی‌هایی که ساکنان آن نمی‌توانند ثبت نام کنند، نگران است. این در حالی است که در طول هفته گذشته بیش از ۸۰ نفر در سراسر افغانستان به دست شورشیان کشته شدند.
تغییرات دیگر
بر اساس اظهارات برخی منابع در داخل حکومت، زلمی رسول وزیر امور خارجه نیز به زودی از سمتش استعفا خواهد داد و به جای‎ او رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی رییس‏جمهوری، به حیث سرپرست و نامزد وزارت امور خارجه به مجلس معرفی خواهد شد.
آقای رسول از نامزدان احتمالی انتخابات ریاست‎جمهوری و مورد حمایت رییس‎جمهور کرزی محسوب می‎شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.