با حضور دیپلومات‎های خارجی در کابل سالروز شهادت قهرمان ملی گرامی ‎داشته شد

- ۱۹ سنبله ۱۳۹۲

از دوازده‌همین سال روز شهادت قهرمان ملی افغانستان شهید احمدشاه مسعود با اشتراک شماری از دیپلومات‌های خارجی و شخصیت‌های سیاسی در هوتل کابل‌سرینا گرامی‎داشت به عمل آمد.
این مراسم شام هجدهم سنبله برابر به ۹ سبتمبر روز شهادت قهرمان ملی کشور، از جانب بنیاد شهید مسعود راه‌اندازی شده بود.
در این محفل، احمدولی مسعود رییس عمومی بنیاد شهید مسعود، استاد مسعود خلیلی یار و رفیق قهرمان ملی و سفیر افغانستان در اسپانیا و همچنان آقای سندیگال نویسنده و ‍‍‍‍ژورنالیست معروف انگلستان سخنرانی کرده و در بارۀ قهرمان ملی کشور خاطرات و دیدگاه‌های‌شان را ارایه کردند.
سندیگال نویسندۀ معروف انگلستان است که در اولین روزهای جهاد افغانستان، جهاد این کشور و زحمات مجاهدین و مردم افغانستان را به جهان بیرون بازتاب داد و توجه جهان را به آن معطوف کرد.
آقای سندیگال که اکنون نزدیک به صد سال سن دارد، از چهره‌های محبوب در انگلستان و اروپا شناخته می‌شود.
او کتاب‌های زیادی نوشته و از جمله دو کتابش در باره قهرمان ملی افغانستان شهید احمدشاه مسعود است. او اکنون کتاب تازه‌یی را در باره قهرمان ملی افغانستان روی دست دارد.
سندیکال در این بیانیه‌اش گفت: بار نخست من احمدشاه مسعود را در پاکستان دیدم، در آن زمان او بیست و دو سال سن داشت. ما باهم از پاکستان به طرف پنجشیر می‌رفتیم، دوازده روز این سفر ما به درازا کشید تا از پاکستان تا به پنجشیر آمدیم؛ در جریان همین دوازه روز منزل، من چیزهای فراوانی را در بارۀ مسعود فهمیدم و از او یاد گرفتم. من در این سفر فهمیدم که احمدشاه مسعود واقعاً یک رهبر خارق‌العاده است.
این نویسنده معروف انگلستانی گفت که مسعود یک شخصیت واقعاً طبیعی داشت.
او تصریح کرد: من در جریان این سفر همچنان دانستم که آمر صاحب یک شخص تیزهوش، با فهم، با درک و یک آدم متفکر بود؛ در همین جریان زمانی که ما به پنجشیر رسیدم در آن‌جا شیوۀ برخورد او را با مجاهدین دیدم که واقعاً انسانی بود، طوری با آن‌ها برخورد می‌کرد که او هم از جمع آن‌ها است و کدام برتری ندارد و تا زمانی که من با او بودم، دیدم که مانند تمام مجاهدینی که همراه‌اش می‌رزمیدند، زنده‌گی می‌کرد.
او همچنان افزود، مدت‌زمانی‌که من با احمدشاه مسعود بودم او متواتر از من در بارۀ جنگ‌های ویتنام می‌پرسید. در همین مدتی که من با احمدشاه مسعود بودم او همواره برای مان می‌گفت: جنگی که در این‌جا (افغانستان) جریان دارد تنها جنگ ما نیست و این جنگ شما هم است و ما برای شما هم می‌جنگیم و می‌گفت که شما نباید مردم افغانستان را از یاد ببرید.
گفتنی است که قهرمان ملی افغانستان در میان آن چهره‌های برتر جهان قرار دارد که تا اکنون بالاتر از صد عنوان کتاب در باره‌اش توسط شخصیت‌های خارجی و به زبان‌های مختف دنیا نبشته شده و به نشر رسیده است.
پیش از این در افغانستان هیچ چهره‌یی وجود نداشته که مورد توجه نویسنده‌گان وشخصیت‌های خارجی قرار گرفته باشد و درباره او این همه کتاب تألیف شده باشد.
بزرگ‌داشت از قهرمان ملی کشور توسط دیپلومات‌های کشورهای خارجی در کابل برای نخستین‌بار صورت می گیرد و به نظر می‌رسد که بعد از این، تجلیل از قهرمان ملی افغانستان به عنوان یک چهره شناخته شده در سطح جهان، در سطح بین‌المللی نیز صورت می‌گیرد.
در سال‌های گذشته سمینار علمی مسعودشناسی برای دو سه روز در کابل برگزار می‌شد که در آن شخصیت‌ها، دانشمندان و چهره‌های معتبر خارجی از پنج قاره جهان شرکت می‌ورزیدند و برداشت‌ها و دیدگاه‌های‌شان را در بارۀ شهید احمدشاه مسعود ارایه می‌کردند؛ اما در سال‌های اخیر از برگزاری این نوع کنفرانس‌ها خبری نبود و نشست سرینا نخستین نشست بعد از چند سال در این راستا بوده است.
شرکت‌کننده‌گان این ضیافت با قدردانی از زحمات شهید احمدشاه مسعود، کارنامه‎ها و مبارزات عدالت‎خواهانۀ او را ستودند. در این محفل، یک فیلم هفت دقیقه‌یی نیز به نمایش گذاشته شد که در آن به زنده‌گی و شخصیت احمدشاه مسعود پرداخته شده است.
این فیلم به ابتکار سینمای هالیود و با هزینه چندین میلیون دالر ساخته شده که نشان می‌دهد از اهمیت فوق‌العاده‌یی برخوردار است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.