رییس‌جمهور قرغزستان: اوضاع افغانستان نگران‎کننده است

- ۲۲ سنبله ۱۳۹۲

رییس‌جمهور قرغزستان می‌گوید که کشورش در ماه آینده میزبان یک کنفرانس بین‌المللی در مورد وضعیت امنیتی افغانستان و منطقه خواهد بود.
الماس‌بیک اتمبایف رییس‌جمهور قرغزستان در اجلاس سازمان همکاری شانگهای گفته است در کنفرانس ماه آینده روی وضعیت امینت در افغانستان و منطقه پس از خروج نیرو های بین‌المللی بحث خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، الماس بیک گفته است که وضعیت در افغانستان نگران‌کننده است و تهدیدهای موجود در آن کشور چالشی برای تامین امنیت در منطقه است.
رییس جمهور قرغزستان گفته، سازمان همکاری شانگهای باید بیشتر در روند بازسازی افغانستان سهیم باشد.
کنفرانس ماه آینده می‌تواند برای وضعیت در افغانستان مفید واقع گردد.
سیزدهمین اجلاس سازمان همکاری شانگهای روز جمعه در بشکیک با اشتراک کشورهای عضو این سازمان که عبارت از چین، قزاقستان، ازبکستان، روسیه و تاجکستان می‌باشند آغاز شد.
افغانستان، هند، ایران، منگولیا و پاکستان به حیث ناظر در این کنفرانس شرکت نموده اند.
امام علی رحمان رییس‌جمهور تاجکستان نیز در صحبت‌هایش در این اجلاس از انتقال مسوولیت‌های امنیتی به نیرو های افغان پس از سال ۲۰۱۴ میلادی یاد آوری کرده و ابراز امیدواری نمود که نیروهای افغان قادر به تامین امنیت سرتاسری در کشورشان باشند.
او گفت: «مطمینم که مردم برادر افغانستان به حمایت کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که مسوولیت بزرگ را در قبال تحولات آینده در افغانستان بر دوش دارند، همچنین تمام جامعه جهانی به همه دشواری‌های آینده رسیدگی خواهند کرد و تعهد خود را به همه جهان در زمینۀ احیای افغانستان نشان خواهند داد، کشوری که در جهان به خاطر تاریخ غنی و فرهنگ بی‌نظیرش معروف است. ما متعهدیم که از همسایۀ خود درین لحظۀ حساس تاریخی حمایت مادی و معنوی کنیم.»
رییس جمهور افغانستان را در این سفر زلمی رسول وزیر خارجۀ افغانستان، رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی و ارشاد احمدی معین سیاسی وزارت خارجه همراهی می‌کنند.
انتظار می‌رود که حامد کرزی با همتای روسی‌اش نیز دیدار نماید و رهبران افغان و روس در مورد ابعاد بین‌المللی بحران افغانستان، عمدتاً مواردی که به گسترش تروریزم و تهدیدهای ناشی از قاچاق مواد مخدر ارتباط می‌گیرند، صحبت کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.