۳ میلیارد دالر هزینۀ خارج کردن تجهیزات ارتش امریکا از افغانستان

- ۰۲ میزان ۱۳۹۲

طبق گزارش‌ها پنتاگون امیدوار است تا تمامی تجهیزات امریکایی در افغانستان را در عرض یک سال به امریکا بازگرداند اما هزینه آن برابر با سه میلیار دالر خواهد بود.
جاده‌های ناهموار و نبود بنادر دریایی در افغانستان بازگشت بیش از ۵ / ۱ میلیون قطعه تجهیزات امریکایی از جمله کامیون‌ها، رادیو، تفنگ و گلوله پشتی‌ها را که از سال ۲۰۰۱ میلادی با آغاز جنگ افغانستان در این کشور بوده‌اند، دشوار می‌سازد.
گوردون آدامز، یکی از مقامات سابق وزارت دفاع امریکا در دوران حکومت بیل کلینتون، رییس جمهوری پیشین امریکا گفت: ما تجهیزات بسیاری در افغانستان داریم. مطمئنا ما بیش از حد نیازمان تجهیزات خریداری کرده بودیم. ما همیشه وقتی به جنگ می‌رویم این اقدام را انجام می‌دهیم.
اما وی افزود، سه میلیارد دالر هزینه جابه‌جایی این تجهیزات با توجه به اینکه چه تعداد هواپیما، قطار، قایق و کامیون برای تحقق این امر استفاده خواهند شد، نسبتا ارزان است. سفر هوایی گران‌ترین سفر محسوب می‌شود.
در سال جاری میلادی بیش از ۳۰۰ پایگاه نظامی امریکا در افغانستان بسته شده و تجهیزاتی به ارزش ۱۱ میلیارد دالر تاکنون به امریکا بازگردانده شده‌اند. اما همچنان گزارش می‌شود که وزارت دفاع امریکا ماهیانه حدود شش میلیارد دالر در افغانستان هزینه می‌کند.
اما تجهیزاتی به ارزش هفت میلیارد دالر به متحدان امریکا فروخته و یا به دولت افغانستان تحویل داده خواهد شد و یا به خاطر فلزاتشان به حراج گذاشته می‌شوند. تقریبا ۶۰ هزار نیروی امریکا همچنان در افغانستان حضور دارند که قرار است تا پایان سال آتی به کشورشان بازگردند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.