تلاش شیرمحمد کریمی برای تبرئه پاکستان

گزارشگر:یک شنبه 30 حمل 1394 - ۲۹ حمل ۱۳۹۴

رییس ستاد مشترک ارتش افغانستان روز شنبه به داشنجویان دانشکده افسری پاکستان گفت، کابل و اسلام آباد با تهدیدهای مشترک از جانب عوامل‌ شبه نظامی مواجه هستند.
به گزارش خبرگزاری شینهوا، جنرال شیرمحمد کریمی، رییس ستاد مشترک ارتش نخستین فرمانده بلندپایۀ نظامی افغانستان است که به عنوان مهمان اصلی در دانشکده افسری «کاکول» در ابیت آباد سخنرانی می‌کند؛ جایی که گروهی از دانشجویان افسری افغان نیز آموزش می‌بینند.
mnandegar-3جنرال کریمی بر لزوم همکاری نزدیک میان پاکستان و افغانستان برای ریشه کن کردن تهدید تروریسم از منطقه تاکید کرده و گفت: امروزه جهان و منطقه ما به ویژه افغانستان و پاکستان با بزرگترین تهدیدها و خطرات از سوی افراد و گروه‌هایی که مستقیماً به هیچ دولت یا کشوری مرتبط نیستند، مواجه هستند.
این درحالی است که شبکۀ حقانی و گروه طالبان به صورت مستقیم وابسته به استخبارات نظامی پاکستان هستند.
این گروه‌های تروریستی به گونۀ واضح از سازمان استخبارات نظامی پاکستان دستور و هدایت می‎گیرند. پیشتر، یکی از مقام‎های بلندپایۀ امریکایی‎ شبکۀ حقانی را بازوی مستحکم استخبارات نظامی پاکستان عنوان کرده بود.
آگاهان نظامی معتقد هستند که کریمی با اظهاراتش مداخلۀ بی‎شرمانۀ نظامی پاکستان در افغانستان را نادیده گرفته و عملاً دست به تبرئه کشوری زده که در اکثریت حملات انتحاری و انفجاری در افغانستان دست دارد و به گونۀ صریح از طالبان حمایت و پشتیبانی کرده است.
سخنرانی جنرال کریمی در مراسم رژه دانشجویان دنشکده افسری توسط تلویزیون ملی پاکستان به صورت زنده پخش شد. وی همچنین به دو تا از بهترین دانشجویان دانشکده افسری مدال اعطا کرد.
فرمانده ارتش افغانستان گفت: این دشمن جدید که دشمن مشترک تمامی ما و منطقه است هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد و هیچ مذهب یا اصول اخلاقی آن را محدود نمی‌کند.
وی افزود: اقدامات شنیع و غیر اخلاقی آن‌ها دولت‌ها را متزلزل کرده و از طریق ایجاد ترس و انجام اقدامات تروریستی قدرت را به دست می‌گیرند. مقابله و شکست این دشمن و تهدید نیازمند همکاری نزدیک و هماهنگی میان کشورها به ویژه همسایگان مجاور است.
جنرال کریمی نسبت به مذاکرات استراتژیک کنونی میان افغانستان و پاکستان ابراز خوش‌بینی کرده و گفت، این مذاکرات به دستیابی به صلح و ثبات در منطقه کمک خواهد کرد.
وی همچنین خواستار عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر، احترام متقابل و حفظ منافع مشترک در میان کشورهای مستقل شد.
فرمانده ارتش افغانستان برای سفری دو روزه و مذاکره در خصوص مسائل امنیتی دو جانبه وارد پاکستان شده است.
جنرال کریمی روز جمعه با جنرال راهیل شریف، همتای پاکستانی خود دیدار کرده و درباره مدیریت مرزی و همکاری دفاعی در بحبوحه افزایش ارتباطات نظامی، مذاکره کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.