وزیر خارجه افغانستان: آماده‌ایم از خود در برابر تهدیدات خارجی دفاع کنیم

- ۰۶ میزان ۱۳۹۲

وزیر خارجه کشور در مقابل مجمع عمومی سازمان ملل ابراز امیدواری کرد که جامعه بین‌الملل حمایت از افغانستان را با پشتیبانی‌هایی که درخور «دهه تغییر» پیش روست، هماهنگ کند.
زلمی رسول، وزیر خارجه افغانستان در مجمع عمومی سالانه سازمان ملل گفت: سازمان ملل شریک قابل اعتمادی برای ما بوده تا به اینجا برسیم.
وی افزود: آنگونه که ما برای دهه تغییر آماده می‌شویم، از سازمان ملل نیز انتظار داریم تا از طریق یک رهیافت احیا شده به حمایت از ما ادامه دهد؛ حمایتی که رهبری و مالکیت افغانستان را تقویت می‌کند.
هیات کمک‌رسانی سازمان ملل در افغانستان یک هیات سیاسی است که در سال ۲۰۰۲ به درخواست دولت افغانستان راه‌اندازی شد تا به این کشور در فراهم کردن پایه‌گذاری‌ها برای صلح مداوم و توسعه موضوعات مختلف کشوری کمک کند؛ موضوعاتی از حقوق بشر و کمک رسانی‌های بشردوستانه گرفته تا پروژه‌های توسعه و سازماندهی انتخابات.
وزیر خارجه افغانستان در سخنانش افغانستانی در تضاد کامل با افغانستان ۱۲ سال پیش در زمان مداخله آمریکا ترسیم کرد. مداخله‌ای که پس از حملات القاعده به نیویورک و واشنگتن، طالبان را بیرون راند.
زلمی رسول عنوان داشت: درآمد سرانه از ۱۰۰ دالر در سال به ۶۰۰ دالر در سال افزایش پیدا کرده است. تعداد کودکانی که در مکتب حاضر می‌شوند در بهترین حالت به ۱۰ میلیون می‌رسد که ۴۰ درصد از آنها را دختران تشکیل می‌دهند. صدها هزار مرد زن و جوان در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی حاضر می‌شوند. بیش از ۷۰ درصد از افغان‌ها به خدمات اساسی و بهداشتی دسترسی دارند. امید به زندگی از حدود ۴۰ سال به بالای ۶۰ سال افزایش پیدا کرده است و هزار کیلومتر جاده و کانال‌های آبیاری ساخته شده‌اند.
وی ادامه داد: همه این‌ها بر مدلی از فعالیت دسته جمعی و همکاری‌های بین‌المللی در حمایت از تلاش‌های ملی برای صلح امنیت و توسعه افغانستان تاکید دارد.
وزیر خارجه افغانستان هم‌چنین با اعتماد کامل گفت: با کمک مالی مداوم جامعه بین‌المللی برای تجهیز افغانستان و دیگر نیازها ارتش ملی ۳۵۰ هزار نفری و نیروهای پولیس این کشور قادر خواهند بود امنیت را تامین کنند و از کشور در مقابل تهدیدهای خارجی دفاع کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.