آدم‌ربایان در غزنی در یک سال بیش از یک میلیون دالر به‌دست آورده‌اند

- ۲۰ میزان ۱۳۹۲

خبرگزاری بخدی با یکی از اعضای خانواده و یا یکی از بستگان نزدیک افراد که اختطاف شده، مصاحبه کرده و در این مصاحبه به موارد جالب دست یافته است.
این مصاحبه با ۳۰ خانواده صورت گرفته که یکی از نزدیکان شان، از سوی باندهای مسلح آدم ربا از شروع سال ۱۳۹۱ تا ماه ششم (سنبله) سال ۱۳۹۲ اختطاف شده است.
این ۳۰ تن باشندگان شهر غزنی هستند اما محل حادثه (آدم ربایی) یا در داخل شهر و یاهم در مسیر شاهراه کابل – غزنی بوده است.
تمامی مصاحبه کننده‌گان از افشای نام و گرفتن عکس خود داری کردند و از خبرگزاری بخدی نیز خواستند که از نشر اطلاعاتی که منجر به ردیابی آنان و یا هم شناسایی خانه و محل کار شان شود، خودداری کند.
مجموع پول که آدم ربایان از خانواده این ۳۰ تن دریافت کردند به دو میلیون و ۱۵۰ هزار دالر می‌رسد که این رقم تقریبا برابر با عواید داخلی ولایت غزنی است.
اطلاعات کلی
باندهای مسلح آدم ربا از شروع سال جاری، حداقل ۳۰ باشنده شهر غزنی را اختطاف کردند که این افراد شامل یک داکتر، ده تاجر و ۱۹ کسبه کار بوده اند.
ربوده شده‌گان از ۱۲ تا ۶۰ سال سن داشتند که از مجموع این افراد چهار تن آنان نوجوان، یازده تن جوان و متباقی افرادی هستند که از ۳۸ سال به بالا سن دارند.
خبرگزاری بخدی دریافته است که آدم ربایان از مجموع ۳۰ تن که اختطاف کرده، چهار تن آنان را کشته که در یک مورد آدم ربایان علاوه بر اینکه پول شان را دریافت کرده، فرد ربوده شده را کشته اند.
۲۸ تن که مصاحبه شده گفتند که اعضای خانواده و با بستگان نزدیک آنان را دزدان مسلح به شدت شکنجه کرده و تنها دو نفر دیگر گفتند که از برخورد آدم ربایان چیزی نمی دانند.
۲۹ ربوده شده، پس از رهایی مشکل بینایی پیدا کرده و اعضای خانواده آنان تایید کردند که در جریان اختطاف شب و روز چشم فرد ربوده شده بسته بوده است.
برخی از این افراد پس از رهایی مدت‌های طولاتی از عینک‌های ضد آفتاب استفاده می‌کردند.
دزدان مسلح ۱۷ تن را از شاهراه کابل – غزنی و یا غزنی – قندهار، ده تن دیگر را از حومه شهر و سه نفر دیگر را از داخل شهر اختطاف کردند.
این افراد از یک روز تا ۱۲۰ روز در نزد آدم ربایان نگهداری شده اند که از این رقم چهار تن آنان در جریان هفت روز آزاد شدند، ۸ تن دیگر از ۱۵ تا ۳۰ روز و ۱۵ نفر دیگر از ۳۰ تا ۱۲۰ روز در نزد آدم ربایان بودند.
سه تن از ربوده شده‌گان هرگز به خانه برنگشتند و از سوی آدم‌ربایان کشته شدند.
خبرگزاری بخدی دریافته است که از مجموع ۳۰ نفر که اختطاف شده، یک تن آنان افغانستان را ترک کرده است، ۵ نفر آنان به دیگر ولایات کوچ کرده و دو تن دیگر از حومه شهر به داخل شهر غزنی نقل مکان کردند.
رباینده‌گان به ۲۲ نفر که اختطاف شده، هشدار داده اند که در مورد چگونه‌گی اختطاف با هیچ کسی صحبت و تبصره نکنند.
قدرت اقتصادی برابر با اداره غزنی
اعضای خانواده افراد که اختطاف شده اند از ۱۵ هزار دالر تا ۳۰۰ هزار دالر به آدم ربایان پرداخت کرده اند.
۱۵ تن آنان از ۱۵ هزار تا ۱۰۰ هزار دالر پرداخت کرده، ۱۳ تن دیگر از صدهزار تا دو صدهزار دالر پرداخت کرده و دو تن دیگر از ۲۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار دالر پول نقد برای آدم ربایان تحویل داده اند.
محمد علی احمدی معاون والی غزنی می‌گوید که بیشتر اختطاف‌ها در مناطق سالار و شش گاو از مربوطات ولایت میدان وردک در مسیر شاهراه کابل – غزنی رخ می دهد.
مجموع پول که باندهای مسلح آدم ربا از نزد این افراد دریافت کرده به دو میلیون و ۱۵۰ هزار دالر می‌رسد، این درحالیست که عواید داخلی ولایت غزنی در سال قبل یک میلیون و پنجاه هزار دالر بود و امسال پیشبینی شده است که این رقم تا مرز یک میلیون و چهارصد هزار دالر افزایش پیدا کند.
این رقم نشان می‌دهد که قدرت اقتصادی باندهای مسلح آدم‌ربا در شهر غزنی برابر است با اداره ولایت غزنی.
ارتباط آدم ربایان با طالبان
جزییات بدست آمده از مصاحبه نشان می دهد در ۲۰ مورد، آدم ربایان به شکل مستقل واردعمل شده در ۹ مورد، آدم ربایان با همکاری طالبان اقدام به اختطاف کرده اند و یک مورد دیگر هنوز مشخص نشده است.
ارقامی که از مصاحبه به‌دست آمده است نشان می دهد که طالبان به شکل مستقل هیچ اختطاف را انجام نداده اند.
واکنش مقامات غزنی
محمدعلی احمدی معاون والی غزنی محتوای این گزارش را تایید کرده است.
آقای احمدی به خبرگزاری بخدی گفت که ماموارن امنیتی و نظامی در غزنی تلاش می‌کنند تا به پدیده آدم ربایی خاتمه دهند اما او گفت بیشتر آدم ربایی‌ها در شاهراه کابل –غزنی صورت می گیرد، جاییکه به گفته او در حاکمیت میدان وردک است.
او گفت: «برای جلوگیری از اختطاف‌ها و جرایم جنایی تدابیر لازم گرفته شده و با مسوولان جلسات امنیتی خود را داریم.»
با این حال، احمدی از عملکرد اداره امنیت ملی غزنی انتقاد کرد و گفت که ماموران این اداره در شناسایی و دست‌گیری آدم ربایان ناکام بودند.
احمدی می‌گوید که روند اختطاف در ماه‌های اخیر کاهش یافته است اما او می‌گوید که این وضعیت رضایت بخش نیست.
عمل شرم آور
احمدی به خبرگزای بخدی گفت: «شرم است به مردم میدان وردک که داعیه افغانیت و مسلمانیت دارد و مسافر که از قریه شان بگذرد حال هر کی این کار «اختطاف» را می‌کند، از خانه، باغ، قریه و مسجد شان استفاده می کند و مردم میدان وردک در برابر آنها سکوت می کنند، شرم است برای علمای دین و شرم است برای جامعه ما که شاهد یک جنایت خطرناک باشیم.»
او افزود که بسیار شرم است برای یک نظام، که پشتوانه ۴۰ کشور ناتو را دارد اما امنیت را در ۷۰ کیلومتری پایتخت تامین نمی‌تواند و روزانه در آنجا ده ها تانکر حریق می‌شود و ده ها انسان بی گناه گشته و اختطاف می‌شود.
احمدی می گوید که مسئولیت تامین امنیت شاهراه‌ها به عهده وزارت‌های داخله و دفاع است؛ اما به گفته او این وزارت ها در برابر این مسوولیت شانه خالی کرده اند.
معاون والی غزنی می‌گوید که براساس اطلاعات که او دریافت کرده، از چند روز بدین سو مردان مسلح، در مناطق شش گاو و سالار زنان را از موتر پایین می کنند و طلا و پول های آنان را در باغ ها نزدیک جاده به غارت می‌برند.
طالبان عامل و حامی اختطاف
محمد علی احممدی می گوید که تمامی اختطاف‌ها از سوی طالبان صورت نمی‌گیرد اما به گفته او پیشبرد جنگ و اقدامات تبهکارانه طالبان بدون ارتباط با مافیای مواد مخدر و بدون ارتباط با آدم ربایان ناممکن است.
احمدی می گوید که طالبان برای تامین مصارف خود یا تاجران را اختطاف می‌کنند و یا هم از آدم ربایان حمایت میکنند.
او گفت: «افراد که اختطاف می شوند به مناطقی برده می شوند که تحت تصرف طالبان است و به همین خاطر طالبان از آن‌ها حمایت می‌کنند.»
احمدی می گوید که طالبان عملا در برابر جرایم کلان و اختطاف سکوت کرده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.