سخنگوی حامد کرزی: در بسیاری موارد با امریکا بر سر قرارداد امنیتی به توافق نرسیده‌ایم

- ۳۰ میزان ۱۳۹۲

به گفته سخنگوی دولت افغانستان، واشنگتن و کابل بر سر بسیاری از مسائل در جهت امضای قرارداد امنیتی به توافق نرسیده‌اند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، واشنگتن در سال ۲۰۱۱ نیز پس از شکست در مذاکرات دو جانبه با بغداد به همین «گزینه صفر» رسید و نیروهایش را خارج کرد.
تقریبا یک سال است که واشنگتن و کابل به دنبال نهایی کردن یک توافق امنیتی دو جانبه‌اند که در خصوص آینده نیروهای امریکایی در افغانستان تصمیم بگیرند، اما همچنان توافقی حاصل نشده است.
جان کری، وزیر امور خارجه امریکا در پایان سفر به افغانستان در ماه جاری میلادی اظهار داشت که تنها بر سر مصونیت قضایی سربازان امریکایی در افغانستان توافق حاصل نشده است. به گفته کری غیر از این موضوع حساس،‌ موارد دیگری نیز نیازمند توافق دو جانبه هستند.
ایمل فیضی، سخنگوی دولت افغانستان در این خصوص گفت: اگر ما به یک توافق نهایی نرسیم لویی جرگه و مردم افغانستان در خصوص موضوعات باقی مانده نظر می‌دهند.
مقامات امریکایی برای نهایی کردن فوری قرار داد عجله دارند، زیرا برای طرح ریزی آینده، نیازمند زمان هستند.
فیضی گفت که هر دو کشور می‌خواهند به توافق برسند اما افغانستان عجله‌ای ندارد. فیضی همچنین به نقل از حامد کرازی، رئیس جمهوری افغانستان گفت که اگر این قرارداد در دولت او نهایی نشود، ادامه مذاکرات به دولت آینده محول می‌گردد.
در عین حال واشنگتن اعلام کرده است که با ایده پیگیری مذاکرات با دولت آینده افغانستان مخالف بوده و بر نهایی کردن آن در اسرع وقت تاکید دارد.
دولت امریکا همچنین تهدید کرده است که در خصوص گزینه صفر بلوف نمی‌زند و اگر مصونیت قضایی به سربازانش اعطا نشود، هیچ توافقی حاصل نخواهد شد.
واشنگتن و کابل همچنان بر سر موضوع عملیات‌های امریکا علیه تروریست‌ها به توافق نرسیده‌اند و افغانستان این اقدامات را ناقض حاکمیت خود می‌داند.
دیگر اختلافات دوکشور در مذاکرات شامل نحوه ایجاد و تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان توسط امریکا و تعداد پایگاه‌های نیروهای امریکایی است.
فیضی در این خصوص گفت که دولتش با پیشنهاد امریکا برای ۹ پایگاه نظامی توافق کرده و تصمیم نهایی با مجلس این کشور است. اما به نظر می‌رسد که در خصوص موضوع تضمین امریکا به محافظت از افغانستان در برابر تهاجمات خارجی، توافق حاصل شده است. دو طرف بر سر تفسیر خاصی از واژه ضمانت توافق کرده‌اند؛ وی توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه نداد.
امریکا به تایید توافق نهایی از سوی لویی جرگه امیدوار است اما موضوع رقابت انتخاباتی و احتمال سخت‌تر شدن حصول توافق، باعث نگرانی واشنگتن شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.