شماری از نماینده‌گان: گـزینۀ صفر خطـرناک است

گزارشگر:هارون مجیدی/6 قوس 1392 - ۰۵ قوس ۱۳۹۲

استفاده از «گزینۀ صفر» و خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان، سبب مشکلات فراوان برای مردم خواهد شد.

شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان با ابراز این مطلب می‌گویند ایالات متحدۀ امریکا تکرار تجربۀ عراق را در افغانستان نیز عملی خواهد ساخت.
مشاور امنیت ملی امریکا به رییس‌جمهوری افغانستان گفته است،‌ تأخیر در امضای توافقنامه امنیتی کابل-واشنگتن خطر خروج کامل نیروهای امریکایی پس از سال ۲۰۱۴ میلادی از این کشور را به دنبال دارد. mandegar
امریکا اعلام کرد: حامد کرزی، رییس‌جمهوری افغانستان شرایط ویژه‌یی را برای امضای این توافقنامه امنیتی دو جانبه که به نیروهای آمریکایی اجازه حضور در این کشور پس از سال ۲۰۱۴ را می‌دهد، مطرح کرده است.
کرزی پس از آن‌که جرگۀ مشورتی به وی تأکید کردند تا به سرعت این توافقنامه امنیتی را امضا کند، از انجام این کار سر باز زد. وی سپس با سوزان رایس، مشاور امنیت ملی امریکا در رابطه با این مسأله نشستی برگزار کرد.
کاخ سفید در بیانیه‌یی اعلام کرد: سوزان رایس در این نشست به کرزی گفت، بدون امضای بی‌درنگ توافقنامه امنیتی، امریکا چاره‌یی بجز اتخاذ «گزینه صفر» یعنی خروج کامل نیروهایامریکایی و ناتو از افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ ندارد.
رایس تأکید کرد، به تأخیر انداختن امضای این توافقنامه تا انتخابات ریاست جمهوری افغانستان قابل قبول نیست.
نقیب الله فایق عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید، ایالات متحدۀ امریکا به‌خاطر برنامه‌ریزی روی برنامه‌های سال آینده‌اش پافشاری می‌کند تا این سند هر چه زودتر امضا شود.
او می‌افزاید، چون وزارت دفاع امریکا از حکومت آن کشور خواسته که آن‌ها چه برنامه‌هایی را پس از ۲۰۱۴ برای افغانستان در نظر بگیرند.
آقای فایق هم‌چنان می‌گوید: «حکومت امریکا برنامه‌های سال آیندۀ خود را ترتیب می‌کنند و در آغاز سال ۲۰۱۴بودن نیروهای امریکایی در افغانستان قانون‌مد نیست و آن‌ها مجبور هستند که افغانستان را ترک کنند و ما نمی‌توانیم به حکومت امریکا بگویم، شما یک‌بار با تمام تجهیزات خود کشور ما را ترک کنید بعد از این که انتخابات ما تمام شد، موافقتنامه را امضا می‌کنیم و شما دوباره وارد کشور ما شوید، این امکان ندارد.»
این نمایندۀ مجلس با اشاره به نزدیک‌شدن رخصتی‌های زمستانی پارلمان می‌گوید، اگر رییس‌جمهور تا یک ماه دیگر این سند را امضا نکند و پارلمان افغانستان هم روی آن تصمیم نگیرد، پارلمان به رخصتی‌های زمستانی خواهد رفت و با شروع سال آینده، تا زمانی که پارلمان دوباره سروسامان می‌گیرد، زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری فرا خواهد رسید و امضای این پیمان شش ماه دیگر به تأخیر خواهد افتاد و این مسأله سبب ناهنجاری‌های زیادی خواهد شد.
آقای فایق تأکید کرده می‌گوید، پارلمان افغانستان در روزهای آینده بحثی روی این موضوع خواهد داشت و از رییس جمهور خواهد خواست تا این موافقتنامه را هر چه عاجل‌تر امضا کند.
این نمایندۀ مردم معتقد است، اگر این پیمان امضا نگردد، تجربۀ عراق در افغانستان نیز تکرار خواهد شد و امریکایی‌ها تصمیم خواهند گرفت که از افغانستان بیرون شوند در غیر آن امریکایی‌ها حق ندارند تا در افغانستان بمانند.
آقای نقیب الله فایق با تصریح این که مردم افغانستان روی منافع ملی خود در این پیمان بحث کردند و به موافقه رسیدند تا این سند امضا شود، دیگر هیچ جایی باقی نمانده است تا رییس جمهور این سند را امضا نکند.
آقای فایق معتقد است، امریکایی‌ها موضوع پافشاری آقای کرزی را به خاطر حمایت از نامزد مشخص او نخواهند پذیرفت، اما مسایل حملات شبانه و موضوعات پس پردۀ دیگر حکومت افغانستان را خواهد پذیرفت.
در این حال، فرهاد مجیدی عضو دیگر مجلس در سخنانش با روزنامۀ ماندگار می‌گوید، رییس‌جمهور به گونه‌یی برخورد می‌کند که گویا شخصیت صادق، وفادار به وطن و منافع مردم است.
آقای مجیدی معتقد است که جرگۀ مشورتی نیز به خاطر خواست‌های تیم حاکم برگزار گردید، چون مردم روی منافع ملی خود به توافق رسیدند، آقای کرزی در تلاش است تا چال دیگری را به بازی بگیرد.
این عضو مجلس با تصریح می‌گوید: «افغانستان فعلاً دُچار مشکلات زیادی‌ست و آسیب‌های فراوانی دامن‌گیرش می‌باشد و ما حداقل مصارف کوچک خود را توسط عواید داخلی نمی‌توانیم تأمین کنیم و ناگزیر هستیم تا کشورهای دیگر به ما کمک کنند.»
این عضو مجلس معتقد است، این پیمان که برای ده‌سال پیش‌بینی شده است از فرصت‌های آن ما باید استفاده ببریم و خود را توان‌مند سازیم.
آقای فرهاد مجیدی با تأکید می‌گوید، استفاده از گزینۀ صفر سبب ناهنجاری‌های زیادی خواهد شد و بازندۀ این قمار مردم خواهند بود و از این بابت مردم متضرر خواهند شد.
این عضو مجلس می‌افزاید، پارلمان افغانستان با در نظر داشت منافع ملی در روزهای آینده در این باره تصمیم خواهند گرفت.
او با اشاره به گفته‌های آقای کرزی که گفته بود تا او را بگذارند که با امریکا «سیاست و چانه زنی» کند، می‌گوید که مردم ما تا این حد بیدار هستند و می‌دانند که منافع‌شان کدام است و چه تصمیم را بگیرند.
او همچنان می‌گوید، اگر رییس جمهور این سند را امضا نکند، مردم در این زمینه اقدام خواهند کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.