نخست‌وزیر پاکستان: بازگشت محترمانۀ پناهنده‎گان افغانی در اولویت ماست

- ۰۲ سرطان ۱۳۹۴

چهار شنبه ۳ سرطان ۱۳۹۴

 

mnandegar-3نخست وزیر پاکستان در دیدار با کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان گفت که اسلام‌آباد مراقبت از پناهنده‌گان افغانی را از ابتدا وظیفه خود دانسته و اکنون نیز خواستار بازگشت محترمانه آن‌ها به افغانستان است.
نواز شریف نخست وزیر پاکستان در دیدار با آنتونیو گوتیرز کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‎گان در مورد مهاجران افغان در این کشور به بحث و تبادل نظر پرداخت.
نخست وزیر پاکستان در این دیدار گفت: پاکستان بازگشت محترمانۀ پناهنده‎گان افغان را از این کشور در اولویت کارهای خود قرار می‌دهد.
وی افزود: پاکستان از ابتدای ورود پناهنده‎گان افغان به این کشور، مراقبت از آن‌ها را وظیفه خود دانسته و اکنون نیز خواستار بازگشت محترمانه آن‌هاست.
سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی و امور بین‌الملل نخست‌وزیر پاکستان نیز چندی پیش با اشاره به اعلام خروج زودهنگام پناهنده‎گان افغان از این کشور اعلام کرد که مقامات اسلام‌آباد تمایلی برای خروج اجباری پناهنده‎گان افغان ندارند.
وی گفته بود که حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار پناهنده قانونی و یک میلیون و ۳۰۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار پناهنده غیرقانونی در پاکستان زندگی می‌کنند و اگر قرار است که تا پایان سال ۲۰۱۵ میلادی به کشورشان بازگردند، مشخص است که همه آن‌ها نمی‌توانند در ماه دسامبر خارج شوند بنابراین فرآیند خروج باید از هم اکنون آغاز شود.
وقار معروف قائم مقام کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهنده‎گان افغان در پاکستان روزهای گذشته به داون نیوز گفته بود: دولت پاکستان قرار است به حدود یک میلیون پناهنده غیرقانونی افغان مدارک قانونی ارایه کند که از ۲۵ جولای سالجاری میلادی آغاز خواهد شد.
وی افزود: دولت پاکستان مسوولیت این کار را به عهده اداره ملی ثبت احوال پاکستان (نادرا) گذاشته تا در شش ماه آینده این روند تکمیل شود.
این در حالی است که کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهنده‎گان (UNHCR) از پذیرش پناهنده‎گان غیرقانونی افغان در پاکستان خودداری کرده بود و تنها پیگیر حقوق پناهنده‎گان قانونی بود که در اداره ملی ثبت احوال پاکستان ثبت شده‌ بودند.
پاکستان در حال حاضر میزبان یک میلیون و ۶۰۰ هزار پناهنده افغان است که کارت‌های هویتی آن‌ها توسط دولت پاکستان صادر شده و در دسامبر سال ۲۰۱۵ میلادی نیز مدت این مدارک پایان می‌یابد.
به گفته مقامات دولتی پاکستان، حدود یک میلیون پناهنده غیرقانونی در پاکستان حضور دارند که ۶۰۰ هزار نفر از آن‌ها نیز تنها در ایالت «خیبرپختونخواه» بسر می‌برند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.