کی در مصوبۀ مجلس دست‎کاری کرده است؟

گزارشگر:11 قوس 1392 - ۱۰ قوس ۱۳۹۲

عده‌یی بر خلاف فیصلۀ مجلس نماینده‎‌گان مبنی بر عدم درج واژۀ «افغان» در شناسنامه‌های برقی، مکتوبی را به مجلس سنا فرستاده که در آن گفته شده که واژۀ «افغان» در شناسنامه‌ها درج گردد.
رییس کمیسیون امنیت داخلی مجلس نماینده‌گان با بیان این مطلب می‌گوید، در متن تصویب‌شدۀ مجلس نماینده‌‎گان، از سوی افراد نامعلوم دست‎‌برد صورت گرفته است. mandegar
بر بنیاد اظهارات شماری از اعضای مجلس، مجلس نماینده‎گان با اکثریت آرا فیصله کرد که واژۀ افغان و قومیت شهروندان در شناسنامه‎ها درج نگردد؛ اما برخی‌ها در مکتوبی که به مجلس سنا فرستاده اند، گفته‎اند که مجلس تصویب کرد که واژۀ افغان درج شناسنامه‎ها گردد.
روز شنبه هفته جاری تنش میان نماینده‌گان مجلس بر سر درج کلمه افغان در تذکره‌های برقی که مصوبه آن قبلاً از سوی هر دو مجلس به تصویب رسیده بود، بار دیگر اوج گرفته و نماینده‌گان همدیگر را به دست کاری در این مصوبه متهم کردند.
حاجی میردادخان نجرابی رییس کمیسیون امنیت داخلی مجلس نماینده‌گان می‌گوید، من به همراه صدیق احمد عثمانی نماینده پروان، کتاوزی و راضیه منگل نماینده‌گان پکتیا به آرشیف شورا مراجعه کردیم و مادۀ شش قانون ثبت احوال نفوس را به صورت دقیق بررسی نمودیم.
نجرابی به روزنامه ماندگار گفت، در نتیجۀ بررسی‎های‎‌مان دریافتیم که تمام ادعاهای روز شنبۀ شماری از نماینده‌گان مبنی بر تغییر متن قانون کاملاً بی‌اساس و دروغ محض است.
رییس کمیسیون امنیت داخلی مجلس نماینده‌گان افزود: کمال ناصر اصولی باید پاسخگوی سخنان دروغین خودش باشد.
کمال ناصر اصولی روز شنبه در مجلس عمومی میردادخان نجرابی را متهم کرد که به دستور عطامحمد نور والی بلخ، واژۀ افغان را از مکتوب حذف کرده است.
اما میرداد خان نجرابی می‎گوید که برخلاف فیصلۀ مجلس نماینده‎گان، افرادی در مکتوب ارسالی به مجلس سنا دست‎برد کرده و بر عکس فیصلۀ مجلس، گفته‎اند که واژۀ افغان در تذکره‎های الکترونیکی گنجانیده شود.
نجرابی اضافه کرد، تحقیقات ما در این زمینه آغاز شده و انشالله به زودی مشخص خواهد شد که این تغییر توسط که انجام شده است.
وی همچنان گفت، بنابر مصوبۀ مجلس در شکل ظاهری تذکره‌ها کلمۀ افغان ذکر نخواهد شد و تنها نام، نام پدر و تخلص ذکر خواهد شد و در قسمت بالایی تذکره، جمهوری اسلامی افغانستان نوشته خواهد شد.
در همین حال، شکیبا هاشمی عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید کسانی که روز شنبه در تظاهراتی خواستار درج نام افغان در تذکره‌‎ها شدند، «به وطن پرستی» تظاهر می‌کنند.
به گفتۀ بانو هاشمی، قانون ثبت احوال نفوس از سوی مجلس نماینده‌گان تصویب و به مجلس سنا فرستاده شده بود؛ بنابراین تمام ادعاهای روز شنبۀ شماری از نماینده‌گان مبنی بر حذف کلمه افغان از تذکره‌های برقی حقیقت ندارد.
فرهاد عظیمی عضو دیگر مجلس نماینده‌گان می‌گوید، مجلس نماینده‌گان قبلاً این مساله را تصویب کرده بود که نه افغان و نه قومیت هیچ کدام در تذکره‌های برقی درج نخواهد شد؛ اما کمیسیون اختصاصی در عدم حضور رییس کمیسیون، مصوبۀ تصویب شده را تغییر داده‌اند.
او افزود، مکتوبی به مجلس سنا فرستاده می‌شود که گویا کلمه افغان درج تذکره‌ها شود و مجلس سنا به ما اطلاع دادند که زمانی‌که ما از طریق تلویزیون‌ها مشاهده کردیم، درج قومیت و کلمه افغان نبود؛ اما در مکتوب چیزی دیگری نوشته شده است.
وی تأکید کرد، به همین دلیل ما اعتراض کردیم و رییس کمیسیون به آرشیف مراجعه کرد و مکتوب دیگری به مجلس سنا فرستاد.
عظیمی افزود، زمانی‌که مکتوب به مجلس سنا فرستاده شد و طرح حکومت از سوی مجلس سنا به تصویب رسید، حلقات فاشیستی دوباره دست به کار شدند که روز شنبه ما شاهد تظاهراتی از سوی همین حلقات فاشیستی بودیم.
نقیب‌الله فایق عضو دیگر مجلس نماینده‌گان می‌گوید، زمانی که آقای یاسینی جلسه را پیش می‌بردند و ما در آن جلسه به دلیل اینکه چرا اسم اقوام در تذکره‌ها درج نمی‌شود، اعتراض کرده و مجلس را ترک کردیم، در همان زمان مکتوبی به مجلس سنا فرستاده و در آن نوشته شده بود که قومیت تصویب نشده، اما کلمه افغان درج خواهد شد، در حالی که این موضوع حقیقت نداشت.
او افزود، ولی بعداً زمانی که هیأت اداری از این موضوع اطلاع پیدا کرد، بی‌درنگ مکتوب دیگری به مجلس سنا فرستاد که ما طرح حکومت را که در آن کلمه افغان و قومیت وجود ندارد، تایید کردیم و بالاخره این مساله سبب به وجود آمدن بهانه‌یی شد برای کسانی که در پی فرصت هستند.
به گفتۀ وی، در طرح حکومت ذکره نشده بود که ملیت افغان؛ اما ما از نماینده‌گان خواسته بودیم که هم کلمه افغان و هم اسم اقوام در تذکره‌ها ذکر شود که نماینده‌گان علاقمندی‌یی نسبت به ذکر کلمه افغان و اقوام نشان ندادند.
ناجیه نوری

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.