همورویید یا بواسیر خجالت ندارد!

گزارشگر:16 قوس 1392 - ۱۵ قوس ۱۳۹۲

mandegarبخش دوم و پایانی

گاهی جراحی لازم است
اگر بیمار بیش از یک ماه دچار خون‌ریزی یا علایم مشابه باشد، لازم است روش‌های جراحی برای درمانش به کار رود. گاهی داخل وریدها لخته به وجود می‌آید که به صورت برآمده‌گی دردناک در یکی از کناره‌های مقعد احساس می‌شود و باعث خواهد شد بیمار نتواند خیلی راحت بنشیند. اگر این لخته با درمان‌های اولیه مثل دو سه بار در روز نشستن در آب گرم یا پانسمان‌های موضعی در عرض یک یا دو روز بهبود نیابد، بهتر است فرد به داکتر جراح مراجعه کند تا با ایجاد شکاف کوچکی، لخته را خارج کند.
خون‌ریزی بواسیر را جدی بگیرید
نکته مهم درباره همورویید، اشتباه نگرفتن خون‌ریزی ناشی از آن با خون‌ریزی ناشی از ابتلا به بیماری‌های دیگر است. به‌خصوص افراد بالای ۵۰ سال، باید مراقب باشـند خون‌ریزی بواسیر را با خون‌ریزی‌های دیگر اشتباه نگیرند. چون بواسیر یک اختلال خوش‌خیم و پاره شدنِ یک رگ سطحی است؛ ولی خون‌ریزی می‌تواند علت‌های دیگری مثل برآمده‌گی یا پولیپ داخل روده بزرگ، زخم روده بزرگ یا در مواردی نادر، سرطان‌های روده بزرگ داشته باشد.
اگر خون‌ریزی بیمار، مکرر و علایمش شدید بود و با درمان‌های اولیه در مدت کوتاه خوب نشد، چه قرار باشد جراحی شود چه نشود، باید تحت بررسی از نظر بیماری‌های داخل روده‌یی با روش‌هایی مثل کولونوسکوپی قرار گیرد.
بارداری همورویید نمی‌آورد
برخی افراد فکر می‌کنند علت این‌که برخی خانم‌ها در دوران بارداری دچار بواسیر می‌شوند، خود بارداری است؛ در حالی که باور درست این است که برخی خانم‌های باردار به دلیل این‌که تحرک چندانی ندارند، ابتدا به یبوست و سپس به همورویید دچار می‌شوند. پس خود بارداری علت ایجاد بواسیر نیست. در این موارد برای تخفیف علایم، معمولاً درمان‌های غیرجراحی انجام می‌شود و به خانم باردار توصیه می‌شود رژیم مناسبی داشته باشد تا مدفوع نرم‌تری دفع کند و یبوستش برطرف گردد. استفاده از داروهای موضعی و چند بار در روز نشستن در آب گرم هم معمولاً علایم را تسکین می‌دهد.
بواسیر عودکننده است
بواسیر زمینه ارثی و ژنتیکی ندارد و راهی برای پیش‌گیری از ابتلا به این بیماری نیست. فقط افراد مبتلا به آن، باید شیوه زنده‌گی‌شان را تغییر دهند تا اجابت مزاج‌شان بهتر شود. رگ‌های همورویید که اطراف مقعد وجود دارد، علایم‌شان عودکننده است و علایم نزدیک به نیمی از افراد، هر چند ماه یک‌بار عود می‌کند. اگر علایم همان علایم قبلی باشد و بیمار مورد بررسی‌های طبی قرار گرفته باشد، اقدام‌های اولیه پزشکی برایش کافی است. حتا با وجود جراحی هم ممکن است در یک‌چهارم موارد بیماری پس از یک یا دو سال دوباره بروز کند، چون ناحیه مقعد خیلی پُرعروق است و ممکن است بواسیرهای جدید به وجود آید یا از عروق داخل مقعد خون‌ریزی مشخص شود.
جراحی بواسیر چه‌گونه است؟
دو نوع روش برای درمان بواسیر یا همورویید وجود دارد. نوع اول، جراحی‌ست که روش‌های استندرد کاملاً شناخته شده می‌باشد و بعد هم پانسمانی کوتاه‌مدت دارد. معمولاً کمتر از ۵ درصد بیماران پس از جراحی دچار عوارضی مانند تنگی مقعد یا احساس درد شدید در این ناحیه و عفونت می‌شوند. روش دیگر که به‌تازه‌گی به آن بیشتر توجه شده، مداخلات غیرجراحی مثل بستن رگ‌های برجسته‌شده با کِش و ابزارهای خاص دیگر است تا رگ کوچک شود و به‌تدریج از بین برود که هم اکنون در بسیاری از کشورها این کار انجام می‌گیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.