چاک هیگل به نقل از بسم‎الله محمدی: توافقنامۀ امنیتی امضا می‎شود

گزارشگر:17 قوس 1392 - ۱۶ قوس ۱۳۹۲

وزیر دفاع امریکا روز شنبه در سفری از پیش اعلام نشده وارد کابل شد و با بسم‌الله محمدی وزیر دفاع ملی دیدار و گفت‎وگو کرد.
چاک هیگل پس از دیدار با بسم‌الله محمدی گفت که توافقنامۀ امنیتی میان کابل و واشنگتن امضا خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، هگل گفت که وزیر دفاع افغانستان به او اطمینان داده که این توافقنامه امضا می‌شود.mandegar
این درحالی است که میان رهبران امریکا و افغانستان به دلیل امتناع حامد کرزی از امضای معاهده امنیتی دوجانبه بن‌بست به وجود آمده است.
به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، سفر اعلام نشده چاک هیگل، وزیر دفاع امریکا به افغانستان وی را در بطن آشوب‌های به وجود آمده قرار می‌دهد. با این وجود وی ممکن است تأثیر چندانی بر مناقشه به وجود آمده نداشته باشد زیرا ظاهرا وی قصد دیدار با حامد کرزی، رییس‌جمهور افغانستان را ندارد.
یک مقام عالیرتبۀ وزارت دفاع امریکا گفت: «وزیر هیگل، هنگامی که در افغانستان است، برنامه‌یی برای ملاقات با حامد کرزی ندارد». اما ایمل فیضی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به خبرگزاری فرانس پرس گفت که حامد کرزی انتظار دارد با هیگل دیدار نماید. او گفت: «در برنامه امروز(دیروز) رییس‌جمهور، ما دیدار او با وزیر هیگل را نیز داریم که در ضیافت شام است». فیضی افزود که افغانستان علاقمند است تا در مورد نکات مورد بحث، گفت‌وگو کند.
اما عادله راز معاون سخنگوی ریاست‎جمهوری افغانستان در پاسخ به این پرسش که «رییس‎جمهور کرزی با وزیر دفاع امریکا دیدار خواهد کرد و یا خیر؟» گفت که تا اکنون این مسأله مشخص نیست.
بانو راز که ناوقت روز گذشته با روزنامۀ ماندگار صحبت می‌‎کرد، افزود که اگر قرار شد حامد کرزی با چاک هیگل دیداری داشته باشد، آن را طی اعلامیه‌یی با رسانه‌ها شریک خواهند ساخت.
با این همه، کارل ووگ، سخنگوی وزارت دفاع امریکا گفت که ممکن است هیگل با بسم الله محمدی، وزیر دفاع و عمر داوودزی، وزیر داخله افغانستان دیدار نماید.
هدف هیگل از سفر به کابل دیدار با سربازان امریکایی در کشور می‌باشد.
امریکا پیشتر موضعش را در قبال مساله امضای توافق امنیتی دوجانبه با افغانستان اعلام کرده است. حامد کرزی ابتدا موقتاً با این توافق موافقت کرد اما چندی بعد از امضای آن سرباز زد.
کرزی اظهار داشت که می‌خواهد رییس جمهوری آینده افغانستان در ابتدای ریاست جمهوری خود این توافقنامه را امضا کند. واشنگتن و ناتو اعلام کرده‌اند می‌خواهند در این مورد سریعاً تصمیم‌گیری شود.
سربازان امریکایی بدون امضای این توافقنامه در پایان سال آینده میلادی خاک افغانستان را ترک خواهند کرد.
برخی رسانه‎ها گزارش داده اند که هیگل هنگام ورود به کابل اعلام کرد که در این سفر برنامه‌یی برای دیدار با حامد کرزی رییس جمهور افغانستان ندارد و فقط با نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان دیدار خواهد کرد.
اما برخی مقام‎های حکومتی احتمال دیدار او را به حامد کرزی بعید ندانستند.
سوزان رایس مشاور امنیت ملی امریکا و جیمز دابینز نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان و پاکستان نیز طی دو هفته گذشته به کابل سفر کردند تا حامد کرزی را به امضای پیمان امنیتی دو کشور ترغیب کند، اما نتوانستند کرزی را به امضای این پیمان راضی کنند.
کرزی در دیدار رایس و دابینز بر موضع قبلی خود پافشاری کرد و قطع عملیات نیروهای خارجی بر ضد منازل مسکونی، لزوم همکاری صادقانه امریکا در تامین صلح در افغانستان و آزادی زندانیان افغان در زندان گوانتانامو را از جمله شروط خود اعلام کرد و گفت پس از تصویب پیمان امنیتی کابل – واشنگتن در مجلس نماینده‌گان افغانستان و برگزاری انتخابات شفاف بدون دخالت خارجی در حمل ۹۳ این پیمان را امضا خواهد کرد.
جان کری وزیر امور خارجه امریکا نیز پیش از رایس و دابینز به کابل سفر کرد و در دیدار با حامد کرزی کوشید رضایت وی را برای امضای پیمان امنیتی کابل – واشنگتن جلب کند، اما وی نیز با تکرار مواضع کرزی روبرو شد.
کرزی با اشاره به قطعنامه لویه جرگه مشورتی تاکید کرده است که امریکا باید به خواسته‌ها و پیشنهادات ذکر شده در قطعنامه لویه جرگه از جمله آزادی زندانیان افغان از زندان گوانتانامو، عمل کند.
۲۵۰۰ تن از اعضای لویه جرگه مشورتی افغانستان اخیرا در پی فراخوانی حامد کرزی در نشست ۳ روزه خود در قطعنامه یی ۳۱ ماده یی با تغییر، حذف و اضافه کردن موادی به پیمان امنیتی کابل واشنگتن، از جمله ضرورت آزادی زندانیان افغان از زندان گوانتانامو، تشکیل دادگاه نظامیان امریکایی متخلف در افغانستان و نبود زندان امریکایی در افغانستان، عدم استفاده از خاک افغانستان برای تهدید کشورهای دیگر و عدم فعالیت‌های مذهبی امریکایی‌ها در افغانستان، کلیات این پیمان امنیتی را پذیرفت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.