در دیدار کرزی با روحانی مطرح شد: افغانستان و ایران پیمان دوستی می‌بندند

گزارشگر:18 قوس 1392 - ۱۷ قوس ۱۳۹۲

ییس‌جمهور کرزی روز گذشته در سفرش به ایران با دکتر حسن روحانی رییس‎جمهوری ایران دیدار و گفت‎وگو کرد.
براساس خبرنامۀ ریاست‏جمهوری ایران، در این دیدار که وزرای امور خارجه و سایر مقامات دو کشور حضور داشتند، آخرین اوضاع افغانستان و تحولات سیاسی – امنیتی آن بررسی شد.
حسن روحانی رییس‎جمهور ایران در این دیدار گفت: ما نگران تنش‌های حاصل از حضور نیروهای خارجی در منطقه هستیم و معتقدیم تمام نیروهای خارجی باید از منطقه خارج شوند و امنیت افغانستان به دست مردم این کشور سپرده شود.mandegar
او با تاکید بر حسن همجواری و همزبانی میان دو کشور گفت: «دولت ایران بر توسعۀ روابط میان همسایگان خود به ویژه کشور برادر و مسلمان افغانستان تأکید دارد و معتقد است رفاه و امنیت مردم افغانستان سبب توسعه همکاری‌ها در منطقه خواهد شد.
رییس‌جمهور کرزی نیز در این دیدار با تبریک توافقنامۀ ژنو، به بیان ابعاد تحولات اخیر افغانستان پرداخت و اظهار داشت: «جمهوری اسلامی ایران همواره با کشور برادرِ خود افغانستان، با صداقت کامل رفتار و مواضع خود را به وضوح بیان کرده است و همواره دولت و ملت افغانستان به دولت و مردم ایران به دیدۀ تکریم و احترام نگریسته اند.»
وی در خصوص آغاز مذاکرات پیمان جامع دوستی همکاری‌ها، شامل حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی افزود: ما مذاکرات خود برای امضای پیمان جامع دوستی همکاری‌ها میان دو کشور را به زودی آغاز خواهیم کرد و مطمینیم مردم افغانستان از این پیمان استقبال شایانی خواهند کرد.
در پایان این دیدار بیانیۀ مشترکی میان ایران افغانستان منتشر شد که در آن وزرای خارجه دو کشور مسوولیت تنظیم پیمان جامع دوستی همکاری‌ها را عهده دار شدند.
این پیمان دربرگیرنده منافع جامع بلندمدت ایران و افغانستان برای تامین صلح و امنیت منطقه است.
براساس خبرنامۀ ریاست‎جمهوری افغانستان، حامد کرزی در جریان این سفر بر علاوه دیدار با حسن روحانی، با داکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و برخی دیگری از مقامات بلند رتبۀ آن کشور نیز ملاقات کرد.
رییس جمهوری کرزی و وزیر خارجه ایران در دیدارشان در ارتباط به پروسه صلح افغانستان و گسترش روابط و همکاری‌ها میان دو کشور در ساحات مختلف به خصوص همکاری‌های ترانزیتی، تبادلات سرحدی و صدور ویزهء ایران برای اتباع افغانستان صحبت کردند.
در این دیدار داکتر محمد جواد ظریف گفت که جمهوری اسلامی ایران از پروسه صلح افغانستان حمایت می‌کند و آماده هر گونه همکاری در این راستا می‌باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.