ریاست امنیت ملی: از حمله به ریاست‎جمهوری و وزارت دفاع جلوگیری کردیم

گزارشگر:20 قوس 1392 - ۱۹ قوس ۱۳۹۲

mandegarاداره امنیت ملی افغانستان از دستگیری ۲۲ تن به اتهام تلاش برای انجام حملات تروریستی به اهداف گوناگونی در شهر کابل خبر داده است.
فرید شمال از سخنگویان این اداره به خبرنگاران گفت که این افراد از زمان برگزاری لویه جرگه مشورتی، که در ۳۰ عقرب تا ۳ قوس در کابل برگزار شد، سرگرم سازماندهی حملات گوناگون بودند.
آقای شمال افزود که این افراد در ده روز گذشته توسط ماموران امنیتی دستگیر شدند و شامل هفت مهاجم انتحاری، سه بمبگذار بمب مغناطیسی، ده تن فراهم‌کننده مواد و سایل انفجاری و دو عضو ارشد گروه طالبان می‌شوند.
او افزود که از نزد آنها پنج واسکت انتحاری، دو موتر مملو از مواد منفجره، هشت هزار کیلو گرم مواد منفجره، ده فروند موشک و مقدار قابل توجهی جنگ افزار و مهمات به دست آمده است.
سخنگوی اداره امنیت ملی گفت که این موشک‌ها آماده پرتاب به کاخ ریاست جمهوری، وزارت دفاع و فرودگاه کابل بوده و بمبگذاران انتحاری هم قصد حمله به اهداف گوناگونی در شهر کابل داشته‌اند.
فرید شمال همچنین افزود که یکی از بمبگذاران شهروند پاکستان است و یکی دیگر دانشجوی دانشگاه البیرونی در ولایت کاپیسا در شمال کابل است.
در جریان برگزاری لویه مشورتی تدابیر شدید امنیتی در شهر کابل به ویژه محلات اطراف آن به اجرا گذاشته شده بود.
گروه طالبان مخالفت خود را با این جرگه اعلام کرده و هشدار داده بود که آن را هدف قرار می‌دهد، در چهار روز مذاکرات اعضای جرگه رویداد امنیتی خاصی در محلات نزدیک به آن روی نداد.
پیش از برگزاری جرگه در نزدیک محل برگزاری آن یک بمبگذار انتحاری خودرو بمبگذاری شده حامل خود را منفجر کرد که شماری کشته و زخمی بجا گذاشت.
لویه جرگه به دعوت حامدکرزی رئیس جمهوری برای مشورت درباره توافقنامه همکاری‌های امنیتی و دفاعی با امریکا برگزار شد و اعضای جرگه از آقای کرزی خواستند که این توافقنامه را هرچه زودتر امضا کند.
رییس جمهوری افغانستان اما با وجود تاکید جرگه، هنوز حاضر نشده بدون قید و شرط این سند را امضا کند. او گفته که پیش از امضای این قرارداد باید آمریکا تضمین کند که برای تامین صلح زمینه‌سازی می‌کند.
مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که تامین امنیت و کمک به صلح در افغانستان از اهداف این توافقنامه است و نیازی به آغاز دور جدیدی از مذاکرات برای بررسی متن توافقنامه نیست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.