وزیر تحصیلات عالی: امسال ۵۷ هزارتن در دانشگاه‌های دولتی جذب می شوند

گزارشگر:20 قوس 1392 - ۱۹ قوس ۱۳۹۲

وزیر تحصیلات عالی کشور می‌گوید که در سال ۹۳، حدود ۵۷ هزار داوطلب کانکور در دانشگاه‌های دولتی جذب خواهند شد.
عبیدالله عبید روز گذشته در جلسۀ عمومی مجلس سنا گفت که در امتحان کانکور امسال، ۲۵۰ هزار داوطلب شرکت می‌کند و از این رقم، به تعداد ۵۷ هزار آن در دانشگاه‌های دولتی جذب خواهند شد.mandegar.4
وزیر تحصیلات عالی تأکید ورزید که این رقم پذیرش، از سطح ممالک همسایه بیشتر است.
آقای عبید افزود: « از مجموع اشتراک‌کننده‌گان کانکور، حدود ۶۰ هزار در موسسات نیمه عالی دولتی و ۳۰ هزار داوطلب دیگر بر اساس تفاهم در دانشگاه‌های خصوصی جذب خواهند شد».
وزیر تحصیلات عالی همچنین گفت که برای نظارت و برطرفی چالش‌ها در دانشگاه‌های خصوصی نیز جلسات منظمی با اشتراک مسوولان این نهادها برگزار می‌شود.
۲۰۰ بخش و ۴۰ دانشکده در دانشگاه‌های کشور افزوده شده و به همین خاطر، میزان پذیرش در دانشگاه‌های دولتی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
چگونگی شفافیت در برگزاری امتحان کانکور و نظارت از دانشگاه‌های خصوصی، از عمده ترین نگرانی های سناتوران در نشست روز گذشته بود.
در همین حال، آقای عبید گفت که به منظور شفافیت در برگزاری امتحان کانکور، برنامۀ مشخصی را به همکاری ادارات امنیتی در ولایت روی دست گرفته و همچنین آنتن‌های موبایل در محلاتی که امتحان برگزار می شود، نیز قطع خواهد شد.
او یادآور شد که یک کمیسیون و یک کمیته ممتحن به منظور همکاری با کمیته کانکور ایجاد شده است.
به گفته آقای عبید، امتحان کانکور از ولایت بامیان و نیمروز آغاز شده و قرار است در ۳۸ حوزه برگزار شود.
عبید خاطرنشان کرد: در ولایت‌هایی که سیستم جدید نصاب تحصیلی معارف در آن توزیع شده؛ سوالات کانکور نیز بر اساس سیستم جدید طرح شده است.
آقای عبید افزود: دانشگاه‌های خصوصی‌یی که بر اساس معیارهای تعیین شده خدمات ارایه نتوانند؛ جواز فعالیت‌شان لغو خواهد شد.
عدم کیفیت درسی در دانشگاه‌های دولتی نیز از مشکلات عمده فراراه تحصیلات عالی خوانده می شود.
با این حال؛ آقای عبید می‌گوید که این وزارت تا هنوز ۴۸ نصاب دانشگاهی را به منظور کیفیت بهتر تبدیل کرده و تلاش ها برای معیاری ساختن نصاب ادامه دارد.
عدم موجودیت کدرهای علمی و نصاب تعلیمی مناسب در دانشگاه های دولتی، هنوز هم از چالش های اساسی وزارت تحصیلات عالی محسوب می شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.