نگرانی از افزایش قیمت بی‎سابقۀ دالر در افغانستان

گزارشگر:23 قوس 1392 - ۲۲ قوس ۱۳۹۲

نورالله دلاوری رییس بانک مرکزی افغانستان می‌گوید نگرانی مردم نسبت به آینده سبب افزایش قمیت دالر در این کشور شده است.
در حال حاضر یک دالر امریکایی در بازارهای کابل و ولایت‌های افغانستان بین ۵۸.۳۰ تا ۵۸.۵۰ افغانی مبادله می‌شود در حالی که نرخ هر دالر امریکایی در این کشور تا یک ماه قبل ۵۶ افغانی بود.mandegar 3
در سال‌های گذشته نیز قیمت بازارهای افغانستان شاهد مبادله یک دالر معادل ۶۰ افغانی بود اما این وضعیت بیش از چند روز ادامه نیافت.
مقام‌های افغان انتظار دارند که اگر افغانستان با امریکا موافقتنامه امنیتی امضا کند بخشی از نگرانی های مردم نسبت به آینده از نقطه نظر امینتی رفع خواهد شد و انتظار می رود نرخ دالر در بازار ارز افغانستان به ۵۱ افانی کاهش پیدا کند.
نرخ دالر به افغانی در یک دهه گذشته تا حد زیادی ثابت بوده و در اکثر این سالها یک دالر امریکایی بین ۴۸ تا ۵۰ افغانی مبادله شده است.
نورالله دلاوری رییس بانک مرکزی افغانستان در گفت‌وگویی با بی‌بی‌سی فارسی گفته که اگر خبرهای خوشی در مورد آینده امنیتی افغانستان برسد و خاطر مردم را نسبت به آینده آرام کند، ارزش دالر دوباره کاهش خواهد یافت.
آقای دلاوری گفت قیمت شدن دالر امریکایی در بازارهای جهانی، نگرانی مردم نسبت به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، خروج نیروهای بین‌المللی در سال آینده از افغانستان و همچنین بحث امضای موافقتنامه امنیتی با امریکا از دلایل بالا رفتن قیمت دالر در برابر افغانی است.
او در پاسخ به این سوال‌که آیا تاخیر افغانستان در امضای موافقتنامه امنیتی با امریکا تاثیری بر افزایش نرخ دالر داشته است یا خیر؟ گفت: «بله، طبعاً، تاثیر مستقیم داشته است چون موضوع امنیتی است، مردم نگران هستند که چه اتفاق خواهد افتاد. اگر کارهایی صورت گیرد که خاطر مردم آرام شود تاثیر مثبتی روی بالا رفتن ارزش افغانی در برابر دالر خواهد داشت.»
آقای دلاوری در ادامه گفت که در سال های آینده افغانستان به تعهداتی که در اجلاس توکیو صورت گرفته، دل بسته است که به باور او آن هم به وضعیت امنیتی و سیاسی افغانستان و رابط این کشورها با دولت های کمک کننده بستگی دارد.
در حال حاضر دولت افغانستان هفت میلیارد و چهارصد میلیون دالر امریکایی در بخش اسعار بین‌المللی خود ذخیره دارد و این پول را برای شرایط اضطراری و جلوگیری از بحران احتمالی مالی ذخیره شده است.
فقط غرق نمی‌شویم
آقای دلاوری می‌گوید در صورتی که تعهدات اجلاس توکیو عملی نشود، افغانستان می تواند با این پول تنها «سر خود را از آب بیرون نگه دارد و غرق نشود.»
پیشتر حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان در نشست خبری در کابل گفته بود که کشورش، ۶ میلیارد دالر ذخیر دارد و در صورتی که کمک‌های جامعه جهانی متوقف شود می تواند از این پول تا دو سه سال آینده استفاده کند.

جدا از این برنامه‌ها که برای کوتاه مدت، دورنمای اقتصاد افغانستان منوط به منابع زیرزمینی این کشور از جمله استخراج معادن بزرگ است که در چارچوب برنامه های درازمدت اقتصادی افغانستان قرار دارد.
برنامه‌هایی که بدون کمک‌های جامعه جهانی و تامین امنیت، ممکن نیست.
افغانستان و امریکا پس از حدود ۱۸ ماه بحث و جدل هنوز نتوانسته اند با امضای موافقتنامه امنیتی امریکا و افغانستان به بحث در مورد حضور نیروهای خارجی پس از سال ۲۰۱۴ و میزان و چگونگی این حضور پایان دهند.
آقای کرزی گفته است تا زمانی که روند صلح عملا آغاز نشود و امریکا عملیات شبانه زمینی و هوایی خود را در خاک افغانستان را متوقف نکند پای این موافقتنامه امضا نخواهد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.