امریکایی‌ها برآمدنی نیستند!

گزارشگر:3 جدی 1392 - ۰۲ جدی ۱۳۹۲

mandegar-1مقامات امریکایی هشدار داده‌اند که اگر توافقنامه همکاری‌های امنیتی و دفاعی بین واشنگتن و کابل امضا نشود، ممکن است یک فاجعه و مصیبت واقع شود.
به گزارش خبرگزاری رویترز، با امضای توافقنامۀ امنیتی بین کابل و واشنگتن، حضور هشت هزار عسکر امریکایی بعد از سال ۲۰۱۴ میلادی قانونی خواهد شد، اما در صورت عدم امضای آن، امکان دارد طالبان بیشتر تقویت شوند، شبکۀ القاعده دوباره در افغانستان آشیانه سازد و نیروهای امنیتی این کشور با کمبود منابع مالی دچار شوند.
عساکر امریکایی که بعد از سال ۲۰۱۴ میلادی در افغانستان باقی می‌مانند، نیروهای امنیتی افغانستان را آموزش داده، تروریستان خطرناک را تعقیب خواهد کرد.
اما اگر ایالات متحدۀ امریکا تصمیم بگیرد که الی اخیر سال آیندۀ میلادی همۀ ۴۳ هزار عسکرش را از افغانستان خارج سازد، بازهم واشنگتن در افغانستان امکانات و اختیارات امنیتی خواهد داشت.
گرچه تا اکنون مقامات امریکایی به طور علنی نگفته اند که اگر تا اخیر سال ۲۰۱۴ میلادی همۀ عساکرشان را از افغانستان بیرون کنند، پلان آنها چیست؟
اما در آن شرایط هم امکان دارد، امریکا به حمایت محدود از نیروهای امنیتی افغانستان ادامه دهد، برخی ماموریت‌های نیروهای خاص داشته و برای جلوگیری و از بین بردن طالبان و شبکۀ القاعده از طیارات بی پیلوت استفاده کند.
اما اگر نیروهای امریکایی از افغانستان خارج شوند، اعضای شبکۀ القاعده در امتداد سرحدات افغانستان با پاکستان دوباره تجمع خواهند کرد و جلوگیری از گسترش قدرت طالبان در جنوب افغانستان دشوار خواهد شد.
یک مقام امریکایی که از افشای نامش خودداری کرده به خبرگزاری رویترز گفته است: «ما امکانات زیاد داریم، اما بدون توافقنامۀ همکاری‌های امنیتی و دفاعی خیلی محدودیت خواهیم داشت.»
مقامات امریکای ابراز امیدواری کرده اند که رییس‌جمهور کرزی قبل از انتخابات ماه اپریل سال آیندۀ میلادی توافقنامۀ همکاری های امنیتی و دفاعی را با واشنگتن امضا کند.
آن‌ها می‌گویند، تا هنوز هم در مورد خروج عساکر و یا شرایط بعد از خروج آن ها، کار های اساسی آغاز نشده است.
اما اخیراً جورف دنفورد فرمانده عمومی نیرو های امریکایی و ناتو در افغانستان به خبرنگاران گفته است:
«اگر درماه دسامبر پاسخ گرفته نشود، من توقع دارم که ما در مورد بعد از سال ۲۰۱۴ و برخی احتمالات دیگر کار را آغاز کنیم.»
یک مقام دیگر وزارت دفاع امریکا به رویترز گفته است، اگر همۀ عساکر امریکایی از افغانستان خارج شوند، بازهم واشنگتن آنچنانی که در سومالیا، عراق و لیبیا با تروریزم می‌جنگد، در افغانستان نیز نقش خواهد داشت.
واشنگتن می‌تواند به تقاضای افغانستان تعداد محدود نیروهای خاص اش را برای آموزش نیروهای امنیتی این کشور بفرستد و نیروهای خاص امریکایی مانند عملیات در سومالیا و لیبیا در برابر مخالفان مسلح گاه گاهی در افغانستان هم عملیات کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.