نهادهای مدافع رسانه‎ها و خبرنگاران: لایحۀ کمیسیون انتخابات سبب جنجال‌های فراوان خواهد شد

گزارشگر:هارون مجیدی/ 16 جدی 1392 - ۱۵ جدی ۱۳۹۲

mandegar-3مسوولان نهادهای مدافع حقوق خبرنگاران می‌گویند، کمیسیون رسانه‌های کمیسیون مستقل انتخابات،، باید تعدیلاتی را در لایحۀ تنظیم فعالیت رسانه‌ها در دوران انتخابات بیاورد.

آنها معتقد هستند که تصویب موارد اختلافی این لایحه، به گونۀ پیشین، سبب محدود ساختن آزادی بیان در کشور خواهد شد.
در عین حال، معاون کمیسیون رسانه‌های کمیسیون انتخابات می‌گوید، تا اخیر همین هفته لایحۀ جدید تنظیم فعالیت‌ رسانه‌های همگانی در دوران انتخابات دوباره با مسوولان رسانه‌ها در میان گذاشته خواهد شد.
در لایحه‌یی‌که پیش از این به رسانه‌ها ابلاغ گردیده بود، موارد اختلافی زیاد وجود داشت.
مجیب خلوتگر از اعضای دیده‎‌بان سانه‎های آزاد افغانستان یا نی می‌‌گوید، هم‌زمان با پیشکش‌شدن این لایحه به رسانه‌ها، ما نگرانی‌های خود را از موارد اختلافی آن مطرح کردیم و با کمیسیون رسانه‌های کمیسیون انتخابات در میان گذاشتیم و گفتیم که این لایحه می‌تواند آزادی بیان را در کشور محدود سازد.
آقای خلوتگر معتقد است، این لایحه در کنار موارد اختلافی یک لایحه ناتکمیل می‌باشد و نمی‌تواند همۀ مواردی را که خبرنگاران در جریان گزارش‌دهی از انتخابات با آن مواجه هستند، تحت پوشش قرار دهد.
مجیب خلوتگر می‌گوید: «ایکاش کمیسیون رسانه‌های کمیسیون انتخابات پیش از پیشکش کردن این لایحه، آن را به نظرخواهی در میان مسوولان رسانه‌ها و خبرنگاران می‌گذاشت؛ بعد از آن رسماً اعلان می‌کرد. حال باید کارِ خود را دوباره انجام دهد.»
آقای خلوتگر با اشاره بر موارد اختلافی در مادۀ هفتم این لایحه که در آن به رسانه‌ها وظیفه سپرده شده است تا در قسمت نشر پیام‌های تبلیغاتی نامزدان در هر ۱۵روز به این کمیسیون گزارش دهند، می‌گوید: «رسانه‌های آزاد به هیچ وجه مکلف نیستند تا به مرجعی که در قانون از آن ذکری نشده است، گزارش دهند، چون قانون رسانه‌های همگانی می‌گوید که گزارش مالی باید به وزارت مالیه ارایه شود.»
او هم‌چنان افزود، کمیسیون رسانه‌های کمیسیون انتخابات نه از نظر مهارتی صلاحیت دارد و نه هم وقت بررسی لوایح پولی رسانه‌ها را دارد.
در عین حال، فهیم دشتی رییس اجراییه‌یی اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان می‌گوید، آرزو داریم تا پیشنهادهایی را که مبنی بر تعدیل این لایحه به این کمیسیون فرستاده‌ایم از طرف این کمیسیون در نظر گرفته شود.
آقای دشتی با اشاره به موارد اختلافی این لایحه گفت، نباید رسانه‌ها از نشر و پخش نظرسنجی‌ها در مورد نامزدان انتخابات منع شوند؛ بلکه باید میکانیزمی از سوی کمیسیون مستقل انتخابات طرح شود که دقت و شفافیت این نظر سنجی‌ها را تضمین کند.
رییس اجراییه‌یی اتحادیه ملی ژورنالیستان معتقد است، این لایحه موارد اختلافی زیادی دارد و سبب مشکلات فراوان در آینده خواهد شد.
آقای دشتی افزود، آرزو داریم مسوولان کمیسیون رسانه‌های کمیسیون انتخابات به وعده‌های خود عمل کنند و تعدیلات لازم را در این لایحه بیاورند.
اما، حشمت الله رادفر معاون کمیسیون رسانه‌های کمیسیون انتخابات می‌گوید، با آن‌که روز شنبۀ همین هفته آخرین روز پذیرش پیشنهادات مبنی بر آوردن تعدیل روی مواد لایحۀ تنظیم فعالیت‌های رسانه‌های همگانی در دوران انتخابات بود، اما تنها از دو آدرس برای آن‌ها پیشنهاداتی صورت گرفته است.
حشمت الله رادفر در سخنانش با روزنامۀ ماندگار گفت:»در مجلسی که هفتۀ گذشته در کابل داشتیم و مسوولان رسانه‌ها در آن اشتراک داشتند در کنار این که روی موارد اختلافی این لایحه بحث شد، پیشنهاد گردید تا یک زمان تعیین گردد برای فرستادنِ پیشنهادات و انتقادات پیرامون این لایحه توسط مسوولان رسانه‌ها و نهادهای رسانه‌یی که ما هم روز شنبۀ همین هفته مهلت تعیین کردیم تا مسوولین رسانه‌ها موارد اختلافی را خاطر نشان کرده و برای ما بفرستند.»
آقای رادفر هم‌چنان افزود، در این فاصلۀ زمانی تنها اتحادیۀ ملی ژورنالیستان مکتوب رسمی‌یی را برای ما فرستاده و یک پیام هم از طرف آژانس خبری پژواک برای ما فرستاده شده است.
آقای رادفر با اشاره بر موارد اختلافی در این لایحه می‌گوید: «در پیام‌هایی‌که برای ما رسیده، گفته شده است تا فرق میان رسانه‌های خصوصی و رسانه‌های سیاسی قایل شویم. صحبت‌هایی هم در پیوند به نشر نظرسنجی‌ها وجود دارد، باید میکانیزمی ساخته شود، ما در پیوند به این فکر می‌کنیم تا چنین میکانیزمی ساخته شود.»
معاون کمیسیون رسانه‌های کمیسیون انتخابات هم‌چنان افزود، ما تا روز یکشنبه (دیروز) هم منتظر رسیدن پشنهادات و انتقادات نهادهای رسانه‌یی هستیم و بعد از آن این موارد را به کمیسیون انتخابات می‌فرستیم تا در موارد پیشنهاد شده تعدیلات وارد گردد.
آقای رادفر با تأکید می‌گوید، روی تعهداتی که برای رسانه‌ها سپرده بودیم مبنی بر آوردن تعدیلاتی منطقی روی این لایحه ایستاده هستیم و می‌کوشیم تا این لایحه مطابق به قوانین نافذه و شرایط رسانه‌یی کشور تنظیم گردد.
معاون کمیسیون رسانه‌های کمیسیون انتخابات در ادامه افزود، کوشش می‌کنیم تا لایحۀ تنظیم فعالیت‌های رسانه‌های همگانی در دوران انتخابات را تا اخیر همین هفته نهایی کرده و بعد از آن لایحۀ جدید را دوباره به رسانه‌ها پیشکش خواهیم کرد.
این کمیسیون لایحۀ ۱۰ماده‌یی را مبنی بر نظارت و بررسی از فعالیت‌ رسانه‌های همگانی در جریان برگزاری انتخابات، هفتۀ گذشته به رسانه‌ها پیشکش کرده بود که با انتقادهای تند خبرنگاران روبرو شد.
اعضای این کمیسیون گفته‌اند تا اخیر هفته لایحه جدید دوباره به رسانه‌ها پیشکش خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.