افسرده‌‌ترین و شادترین کشورهای دنیا مردم افغانستان افسرده‌‌ترین مردم دنیا هستند

گزارشگر:22 جدی 1392 - ۲۱ جدی ۱۳۹۲

mandegar-3مردم کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا بالاترین میزان افسردگی را به خود اختصاص دادند.
دانشگاه کوینزلند استرالیا پس از انجام تحقیقات گسترده و بررسی سال‌ها زندگی مردم مناطق مختلف جهان، گزارشی را در خصوص میزان افسردگی و شادی مردم جهان منتشر کرده است.
نتایج این مطالعه که در هفته جاری در مجله (PLOS) منتشر شده است، با استفاده از اطلاعات مربوط به شیوع، بروز و طول مدت افسردگی، میزان سلامت جامعه و مردم از اختلالات ناشی از افسردگی و دپرشن حاد را در سراسر جهان مورد بررسی قرار داده است. بر اساس نتایج این تحقیق، محققان دریافتند که دپرشن دومین علت ناتوانی مردم جهان است و بیش از ۴ درصد از جمعت جهان به آن گرفتار هستند. نقشه‌ای که در این رابطه منتشر شده است نشان می دهد که افسردگی بالینی چه مقدار از مردم هر کشور تشخیص داده شده است.
البته، محققان در این تحقیق به سراغ همه مردم نرفته و افراد را تک به تک مورد آزمایش قرار نداده اند، بلکه، از اطلاعات موجود استفاده کردند. به این معنا که در این تحقیق به طور ویژه به دنبال میزان افسردگی بالینی نبوده و تنها اینکه چه مردمانی دچار افسردگی بالینی هستند مدنظر قرار گرفته هستند. مردمی که با آگاهی بیشتری زندگی می کنند و دسترسی آسان تری به سرویس های سلامت دارند طبیعتا در رده های بالاتر میزان ابتلا به افسردگی قرار دارند. که می تواند به توضیح میزان پایین و غیرمعمول این نرخ به طور مثال در عراق که میزان ارائه خدمات بهداشتی و سلامت پایین است، باشد. تابوهای موجود در این زمینه علیه سلامت روانی نیز می تواند یکی دیگر از علل پایین بودن این نرخ باشد. به طور مثال، در شرق آسیا، به طور ساختگی میزان شیوع افسردگی بالینی در این منطقه پایین است.
این مقاله همچنین هشدار می دهد که حتی بررسی های صورت گرفته در خصوص نرخ افسردگی بالینی در کشورهای با درآمد پایین نیز قابل اعتماد نیستند-یک موضوع مشترک در مطالعات جهانی- که محققان را به برآورد آماری بر پایه مدل های آماری وادار می‌کند.
با این حال، یافته های محققان انشعابات حقیقی برای دنیا که اغلب تعجب برانگیز هم هستند، به همراه دارد. بیش از ۵ درصد از جمعیت جهان در خاورمیانه، شمال آفریقا، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، غرب اروپا و کارائیب از افسردگی رنج می برند. در همین حال، میزان افسردگی در شرق آسیا پایین است. چارت زیر چگونگی ابتلای مردم هر منطقه از جهان به افسردگی را نشان می دهد. خط نارنجی تعداد سال هایی که هر ۱۰۰ هزار نفر از مردم جهان با بیماری افسردگی سپری کرده اند را نشان می دهد.
افغانستان، بالاترین میزان افسردگی را داراست، جایی که یک نفر از پنج نفر دچار افسردگی است. کمترین میزان افسردگی نیز متعلق به جاپان است با میزان ۲،۵ درصد ابتلا به بیماری افسردگی بالینی.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.