اعضای مجلس: اظـهارات گیتس بی‏‎بـنیاد است

گزارشگر:هارون مجیدی/ 24 جدی 1392 - ۲۳ جدی ۱۳۹۲

برخی اعضای مجلس نماینده‏گان، اظهارات وزیر دفاع پیشین امریکا را ناشی از رقابت‌ِ حزبی جمهوری‎خواهان و دموکرات‎ها در این کشور می‎داند.
آنان می‌گویند که عکس آنچه گیس در کتابش نگاشته، در انتخابات ریاست‎جمهوری افغانستان در سال ۲۰۰۹ اتفاق افتیده است.
رابرت گیتس وزیر دفاع پیشین امریکا، در بخشی از کتاب خاطراتش که قرار است هفتۀ آینده چاپ شود، ادعا کرده که امریکا تلاش کرد حامد کرزی را در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته از قدرت کنار بزند. او هم‌چنان این تلاش را «توطیۀ خام و ناکام» توصیف کرده ‌است. mandegar-4
اما کاخ سفید در واکنش به اظهارات آقای کیتس گفته که در انتخابات ۲۰۰۹ افغانستان بی‌طرف بوده و تنها از دموکراسی حمایت کرده‌ است.
داکتر محی‌الدین مهدی عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید: «در عقبِ گفته‌های رابرت‌گیتس دو مطلب نهفته است: یکی مواردی است که مصرف داخلی دارد؛ در جامعۀ امریکا کسانی که در پست‌های بلند کار می‌کنند، زمانی که بازنسشته شدند، در مورد همکاران خود به طور عموم سخن‌هایی را می‌زنند و دوم این‌که گیتس این کتاب خود را به گونه‌یی با جملات و مطالب پُر کرده است تا مورد توجه قرار گیرد و خریدار پیدا کند».
آقای مهدی با رد گفته‌های رابرت گیتس گفت: در حقیقت عکس آنچه وزیر دفاع پیشین امریکا مدعی شده، در انتخابات ۲۰۰۹ افغانستان به‌وقوع پیوست.
داکتر مهدی با یادآوری از انتخابات گذشتۀ ریاست‌جمهوری افغانستان افزود: «با آن‌که آقای کرزی در دور اول رأی پنجاه به اضافۀ یک را نبرده بود، ولی خانم کلینتن وزیر خارجۀ وقت امریکا دست آقای کرزی را به عنوان برندۀ انتخابات بلند کرد، این نشان‌گر این موضوع است که آقای گیتس اشتباه می‌گوید».
داکتر مهدی معتقد است، آقای گیتس با بیان این موضوع می‌خواهد رییس‌جمهور کرزی را در مورد امضای پیمان امنیتی با امریکا تحریک کند و هم‌چنان آقای اوباما را زیرِ فشار قرار دهد.
این عضو مجلس با بیان این‌که امریکا در تلاش است تا از هر بازی‌یی به نفع خود استفاده کند، افزود: «امریکا به‌خاطر منافع خودش به افغانستان آمده است، حالا این مربوط به سیاست‌مداران ما است که منافع کشوری ما را در کنار منافع امریکا تأمین کنند».
آقای مهدی تصریح کرده گفت: «در زمان کارزارهایی انتخابات ریاست جمهوری امریکا می‌بینید که روی مسایل بیرونی بیشتر تماس گرفته می‌شود، نسبت به مسایل داخلی امریکا».
در عین حال، احمد بهزاد عضو دیگر مجلس نماینده‌گان در سخنانش با روزنامۀ ماندگار گفت، در انتخابات گذشتۀ ریاست‌جمهوری افغانستان یک تقلب بسیار وسیع، گسترده و سازمان‌دهی‌شده توسط تیم حاکم صورت گرفت؛ بعدها زمانی که این تقلب وسیع توسط رسانه‌ها افشا شد، آقای کرزی ناچار شد بپذیرد که انتخاباتِ به دور دوم برود.
آقای بهزاد هم‌چنان افزود: «تداوم حضور آقای کرزی در ارگ ریاست‌جمهوری بدون برگزاری دور دوم انتخابات و شرایط معقول و منطقی رقیب آقای کرزی، وابسته بود به حمایت امریکا و جامعۀ جهانی که از این جهت سخنان آقای رابرت گیتس دقیق نیست».
این عضو مجلس معتقد است، اگر جامعۀ جهانی در انتخابات گذشته روی قانون‌مندی در کشور تأکید می‌ورزید و از تقلب جلوگیری می‌کرد آقای کرزی به هیچ عنوان شانسی برای برنده شدن نداشت.
آقای بهزاد تصریح کرد:
«یک جناح رادیکال در میان جمهوری‌خواهان امریکا حضور دارد؛ آن‌ها می‌خواستند که امریکا از کرزی حمایت کند و از تقلبات گسترده در انتخابات ریاست‌جمهوری کشور چشم‌پوشی نماید، مانند رخ‌دادی که در زمان سفارت آقای خلیلزاد در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری اتفاق افتاد. در آن زمان، سفارت امریکا در کابل مرکز کمپاین آقای کرزی بود».
آقای بهزاد بدین باور است که رابرت گیتس با بیان این موضوع می‌خواسته بگوید که اوباما و تیم جدید رهبری امریکا هم باید مانند انتخابات دور اول، کاملاً در خدمت آقای کرزی می‌بودند که چنین نبود.
این عضو مجلس نماینده‌گان آرزو دارد تا رقابت‌های حزبی در ایالات متحدۀ امریکا روی برگزاری انتخابات ماه حمل افغانستان تأثیر منفی نگذارد.
آقای بهزاد گفت: امریکا باید به اراده و تصمیم مردم افغانستان احترام بگذارد و از دموکراسی نوپا در این کشور حمایت کنند.
آقای رابرت گیتس در دولت‌های جورج بوش و اوباما به صفت وزیر دفاع خدمت کرده است. آقای گیتس خاطرات دوران کار خود را در یک کتاب نوشته که قرار است هفتۀ آینده به بازار بیاید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.