هر روز مقابلِ آینه این سـوال‌ها را از خود بپرسید!

گزارشگر:5 دلو 1392 - ۰۴ دلو ۱۳۹۲

بخش دو و پایانی

mandegar-3ـ به جای زمان، پول هزینه می‌کنم؟
آیا برای جبرانِ نبودن در کنار فرزند خود یا شرکت نکردن در مراسم مکتب او، برایش وسایل بازی یا لباس می‌خرید؟ آیا می‌خواهید زمانی را که به او اختصاص نداده‌اید با پول برایش جبران کنید؟ این را شاید در مورد افراد دیگر هم‌چون همسر خود نیز انجام دهید. یا این‌که برای خود یا خانۀ خود وسایلی می‌خرید تا کارهای‌تان سریع‌تر انجام شود، اما حاضر نیستید عادت‌های بد کاری خود را ترک کنید. یا دستگاه‌های بدن‌سازی برای خود می‌خرید تا در فرصت‌هایی که در خانه هستید، ورزش کنید تا مجبور نشوید باشگاه بروید.
لباس‌های گران‌قیمت اندام شما را زیباتر نشان نمی‌دهند. وسایل و اپلیکیشن و … نیز این کار را انجام نمی‌دهند. شما نمی‌توانید با پول زمان‌های خوب و مفید زنده‌گی خود را خریداری کنید. شاید بتوانید به‌طور موقت چیزی را در زنده‌گی تغییر دهید، اما مطمین باشید پایدار و دایمی نیست. این را به خاطر داشته باشید: فرزند شما بازی ویدیویی‌یی که برای او خریده‌اید را فراموش خواهد کرد، اما بعدازظهر شادی که در کنار یک‌دیگر دارید را هرگز فراموش نمی‌کند.

۹ـ آیا خود را یک «اسم خاص» می‌دانم؟
به طور مثال: من مخترعم. من سخن‌گوی قابلی هستم. من نویسنده‌ام.
اگر این‌طور است که زنده‌گی خود را خیلی محدود کرده‌اید. تصویر کلی از خودتان داشته باشید؛ اما به جای این‌که بر مهارت‌های خود تمرکز کنید، به ذات خود و به شخصیتِ خود توجه کنید. این باعث می‌شود تا مهارت‌های دیگر را نیز بیاموزید و فقط به یک چهارچوبِ خاص اکتفا نکنید. فعالیت‌ها، هیجانات و تفریحات متنوع را تجربه کنید. خود را با کاری که انجام می‌دهید، محدود نکنید. خود را قاب‌بندی نکنید. هرگز به خود برچسب نزنید. فردی باشید که فعل‌های گوناگون دارد و می‌تواند تعداد آن‌ها را افزایش دهد.

۱۰ـ آیا من باعث می‌شوم که دیگران حس خوبی به خود پیدا کنند؟
تحسین و تشویق‌های ناخواسته تأثیر بسیاری در روحیۀ انسان‌ها دارد. هر روز همۀ انسان‌ها حداقل یک کار خوب در زنده‌گی خود انجام می‌دهند. سعی کنید خوبی‌های آن‌ها را ببینید و برای این مزیت، آن‌ها را تشویق و تحسین کنید. این باعث می‌شود تا حس خوبی به خود و به زنده‌گی پیدا کنند. در نتیجه شما نیز انرژی مثبتِ بیشتری از آن‌ها دریافت خواهید کرد. این یک معاملۀ دوسر سود است، پس خود را از آن بی‌نصیب نکنید!

۱۱ـ آیا خود را می‌ترسانم؟
اگر نمی‌ترسانید که عالی است. البته کار مهمی هم نکرده‌اید، زیرا همه باید این‌طور باشند.
خود را با نگرانی از آینده، مرگ، مشکلات مالی و … نترسانید، بلکه به مسایلی فکر کنید که باعث می‌شوند از انجام کارهای خوبِ خود هیجان‌زده شوید؛ کارهایی که با خوشحالی به خود بگویید: وای خدای من! باورم نمی‌شود این کار را انجام داده‌ام.
همۀ انسان‌ها ترس‌های متعددی در زنده‌گی شخصی خود دارند. اما نباید اجازه دهید این نگرانی‌ها شما را عصبی یا ناامید کنند. انسان با هر ترس و نگرانی‌یی که برایش ایجاد می‌شود، یک بار در درونِ خود می‌میرد. بنابراین، ناخواسته خود را دچار مرگ تدریجی نکنید. شما زنده هستید و باید به معنای واقعی کلمه زنده‌گی کنید. هر انسانی فقط یک بار فرصت زنده‌گی کردن دارد، پس قدر زنده‌گی‌تان را بدانید!

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.