«کذب بزرگ» واکنش‌های تند در پیوند به سخنان کرزی به رابرت گیتس

گزارشگر:9 دلو 1392 - ۰۸ دلو ۱۳۹۲

اتهام‌هایی که در کتاب رابرت گیتس به نقل از رییس‌جمهور کرزی به «ایتلاف شمال» وارد شده بود، با واکنش‎های تند داکتر عبدالله عبدالله و محمد یونس قانونی مواجه گردیده است.
رابرت گیتس، وزیر دفاع پیشین امریکا، در کتاب خاطراتش نوشته است که کرزی در جلسه‌ خصوصی در سال ۲۰۰۷ به من گفته بود: «کار کردن با ائتلاف شمال، کشور را در معرض خطر قرار داده و این‌که «متحدین پوتین» [ائتلاف شمال] اکنون اعضای پارلمان و حتی کودکان را می‌کشند.»mandegar-3
آقای گیتس نوشته که حامد کرزی به من گفت: «این کار طالبان یا القاعده نیست، بلکه کار مردم بد خود ما است؛ حکومت افغانستان برای مهار این وضعیت نیاز به مشوره با امریکایی‌ها دارد.»
این اظهارات واکنش تندی را در نشست کنفرانس آجندای ملی به همراه داشت.
داکتر عبدالله عبدالله، نامزد ریاست‌جمهوری، با انتقاد از حامد کرزی گفت که حامد کرزی کسانی را دشمن معرفی کند که او را به قدرت رسانیده‌اند.
داکتر عبدالله خطاب به حامد کرزی گفت که یک عمر به امریکایی‌ها گفتین که ایتلاف شمال دشمنان شما هستند؛ اما امروز می‌گویید که خارجی‌ها و امریکایی‌ها دشمنان مردم ما هستند؛ چنین سیاستی نتیجه‌اش روشن است.
او گفت که اکنون طالبان و القاعده را از زندان آزاد می‎کنید تا مردم افغانستان آزادانه به خاک و خون بکشانند. داکتر عبدالله گفت رییس جمهوری بر بخشی از مردم افغانستان اتهام وارد کرده است.
این نامزد ریاست‎جمهوری گفت که ۱۳ سال پیش یک اشتباه بزرگ را مرتکب شده‌اند و آن اشتباه، معرفی حامد کرزی به عنوان رییس‎ دولت افغانستان بوده است.
او گفت: در آن زمان فکر می‎کردیم که شاید این آقا بتواند کاری کند؛ اما پس از سال‌ها امروز می‎بینیم که ملت در خون می‌غلطد و خدا می‎داند که او خبر است و یا خیر. او گفت که در آن زمان ملت نمی خواست که ما آقای کرزی را بر سرنوشت شان حاکم سازیم؛ اما ما فکر می کردیم که کار درست انجام می دهیم اما امروز می بینیم که اشتباه بزرگی را مرتکب شده بودیم. آقای عبدالله گفت که به کرزی به بسیار آرامی می گویم که باید به مانند استاد ربانی شهید قدرت را به گونه مسالمت آمیز انتقال بدهد و وضعیت را خراب نسازد. او گفت که اینگونه، همه مردم افغانستان حامد کرزی را قدر خواهند کرد و احترام او را به حیث رییس جمهور خواهند داشت.
در همین حال محمد یونس قانونی، عضو مجلس نماینده‎گان، با اشاره به این اظهارات منسوب به کرزی در کتاب خاطرات گیتس، گفت که سخنان کرزی دروغی کلان و ادعای محض و خلاف مروت سیاسی است.
یونس قانونی همچنان گفت که آن‎ها در انتخاب کرزی اشتباه نکرده اند؛ بلکه در آن زمان به قوم، زبان، منطقه و تنظیم پشت پا زده و از کرزی حمایت کردند تا وحدت ملی به وجود بیاید؛ اما این حامد کرزی بود که به صداقت‌شان پاسخ این چنینی داد.
او گفت که آن‎ها (تیم حامد کرزی) در یک سیاست ناروا به امریکا رفتند و گفتند که این‎ها «ایتلاف شمال» ایرانی و روسی هستند؛ در روسیه رفتند، گفتند که این‎ها غربی هستند؛ در ایران رفتند، گفتند که این‎ها وهابی هستند و در عربستان رفتند و گفتند که این‎ها شیعه هستند!
آقای قانونی گفت که به زودی در مشورت با آنانی که در این سرزمین قربانی داده اند، در واکنش به اظهارات کرزی به رابرت گیتس، موضع‎گیری جدی خواهند داشت.
او از ریاست‎جمهوری خواست که روشن سازد، چنین سخنانی را زده و یا خیر.
تا اکنون ریاست‎جمهوری افغانستان در پیوند به اظهارات رابرت گیتس واکنشی نشان نداده است.
اما این انتقادها از آقای کرزی با واکنش گل آغا شیرزی نامزد ریاست جمهوری مواجه شد.
گل آغا گفت که در گذشته هرچه شده شده است؛ اما باید احترام کرزی را منحیث رییس جمهور داشت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.