دابینز با تأکید بر ادامۀ حضور کشورش در افغانستان: کرزی در سیاست افغانستان چهره‌‎ای با نفوذ می‎ماند

گزارشگر:24 ثور 1393 - ۲۳ ثور ۱۳۹۳

فرستاده ویژه امریکا در افغانستان و پاکستان روز سه شنبه در توکیو اعلام کرد حضور نظامی امریکا و متحدانش در افغانستان همچنان «معنادار» باقی می‌ماند.
جیمز دابینز در دیدار با شماری از خبرنگاران گفت : «‌من فکر می‌کنم ما و متحدان‌مان آماده خواهیم بود به مأموریت خود به منظور مشاوره و با حفظ نیروهایی بسیار کمتر از آنچه هم اکنون در افغانستان حضور دارند ادامه دهیم.mnandegar-3 این حضور که با هدف ادامه بهبود کیفیت نیروهای امنیتی افغانستان است،‌ معنا دار باقی می‌ماند.»
این فرستاده ویژه تصریح کرد دولت امریکا «به بررسی جزئیات طرح خروج نظامیان امریکایی ادامه می‌دهد. »
به گزارش خبرگزاری فرانسه از توکیو، به گفته دابینز، تصمیم گیری درباره « شمار دقیق » نیروهای نظامی امریکایی که در افغانستان باقی می‌مانند «‌ تا یک یا دو ماه دیگر » مشخص می‌شود.
باراک اوباما رییس جمهور امریکا اواخر فبروری گذشته حامد کرزی همتای افغانی خود را از خروج کامل نیروهای نظامی تا آخر سال ۲۰۱۴ با خبرکرده بود. وی در عین حال امکان امضای توافقنامه‌ای مهم را برای حضور نیروهای امریکایی «‌ تا پس از سال ۲۰۱۴ » در خاک افغانستان مطرح کرد.
اواخر جنوری، امریکا ۳۴ هزار نظامی در افغانستان داشت. دیگر کشورهای عضو نیروهای ائتلافی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز ۱۹ هزار نیرو داشتند.
دابینز در پاسخ به پرسشی درباره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که دومین دور آن قرار است اوایل جون برگزار شود از پیش‌بینی خودداری کرد اما گفت که حامد کرزی که نمی‌توانست در انتخابات نامزد شود «چهره‌ای پرنفوذ» در زنده‌گی سیاسی افغانستان باقی خواهد ماند و این لزوماً چیز بدی نیست.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.