وزارت دفاع با ابراز نگرانی از افزایش تلفات غیرنظامیان: به ارتش دستور دادیم از درگیری در مناطق غیرنظامی اجتناب کنند

گزارشگر:20 دلو 1392 - ۱۹ دلو ۱۳۹۲

mandegar-3سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در واکنش به انتشار گزارش سازمان ملل متحد درباره آمار غیرنظامیان کشته شده در افغانستان گفت که قربانی‌شدن غیرنظامیان موجب نگرانی است.
جنرال ظاهر عظیمی در عین حال گفت که به نیروهای امنیتی دستور داده شده است از درگیری‌ها در مناطق غیر نظامی اجتناب کنند.
سازمان ملل روز شنبه در گزارشی اعلام کرد میزان تلفات غیرنظامیان در جنگ افغانستان درسال ۲۰۱۳ به شدت افزایش یافت.
این سازمان افزود همزمان با تشدید درگیری میان دولت و شبه نظامیان میزان تلفات غیرنظامیان ۱۴ درصد افزایش یافته است.
براساس این گزارش خروج تدریجی نیروهای خارجی موجب شده است نیروهای دولتی افغانستان در برابر حملات شبه نظامیان آسیب پذیرتر شوند و این مسئله منجر به درگیری بیشتر در افغانستان و افزایش تلفات طی سال گذشته شده است.
سازمان ملل اعلام کرد روند جدیدی که در سال ۲۰۱۳ ایجاد شد منجر به افزایش تلفات غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان شده است که این مسأله منعکس کننده تغییر شرایط جنگ افغانستان در سال گذشته میلادی است.
این افزایش به ویژه از «تغییر ماهیت » در مناقشه به سبب خروج تدریجی نیروی بین‌المللی ناتو نشات می‌گیرد.
این نیرو در سال ۲۰۱۳ کل مسوولیت امنیتی کشور را به نیروهای داخلی واگذار کرد.
نیروهای افغان با وجود شمار بالای آنها ( ۳۵۰ هزار نفر) نیرویی شکننده و فاقد تجهیزات ضروری اند.
سازمان ملل متحد تاکید کرد: «بسته‌شدن پایگاه‌های نظامی بین‌المللی و کاهش عملیات هوایی و زمینی ایساف به نیروهای ضد دولتی در برخی از مناطق برای حملات به نیروهای افغان انگیزه و توان بیشتری داده است.»
امین الله امرخیل تحلیلگر و از جنرال‌های سابق افغانستان اعلام کرد :«نیروهای افغان بدون حمایت ناتو ممکن است به درگیری‌های خونینی کشیده شوند که به کشته شدن بیش از پیش غیرنظامیان منجر خواهد شد.»
به گزارش خبرگزاری فرانسه از کابل، ارتش افغانستان در عین حال احتمالاً به استفاده از حمایت غربی‌ها پس از سال ۲۰۱۴ ادامه خواهد داد مشروط بر آنکه کابل و واشنگتن به توافقی در خصوص پیمان دو جانبه امنیتی دست یابند.
این پیمان امنیتی راه را برای نگه داشتن حدود ۱۰ هزار نظامی امریکایی در خاک افغانستان باز خواهد کرد.
اما حامد کرزی امضای این توافقنامه را به آغاز قطعی روند صلح با شورشیان طالبان که اکنون در بن بست قرار گرفته مشروط کرده است.
ماموریت سازمان ملل متحد علاوه بر این در گزارش خود از افزایش هشدار دهنده شمار قربانیان در میان زنان (۳۶ درصد افزایش در مقایسه با سال ۲۰۱۲) و کودکان ( بعلاوه ۳۴ درصد ) که به میزان بی سابقه ای از سال ۲۰۰۹ رسیده است اشاره کرد.
ژرژت گانیون از مقامات ماموریت سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در توضیح گفت: «واقعیت وحشتناک این است که اغلب زنان و کودکان در زنده‌گی روزمره خود در خانه‌های خود یا در مسیر مکتب یا هنگامی که در مزارع کار می‌کنند، جان خود را از دست می دهند.»
این گزارش تاکید می‌کند مواد منفجره دست ساز ( از سلاح‌های مرجح طالبان ) در سال ۲۰۱۳ منشأ بیشترین قربانیان غیر نظامی ( ۳۴ درصد ) است . این بمب‌ها به کشته شدن ۹۶۲ نفر و زخمی شدن ۱۹۲۸ نفر در سال گذشته منجر شده است.
دفتر سازمان ملل متحد همچنین در خصوص خشونت‌ها در طول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که دور نخست آن برای پنجم اپریل پیش بینی شده است ابراز نگرانی کرد.
سازمان ملل متحد ۲۵ حمله را سرشماری کرده است که به کشته شدن جان شماری زیادی از غیرنظامیان منجر شده است .
دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان هشدار داد این مشکلات امنیتی ممکن است مشارکت غیر نظامیان را در انتخابات آینده کم رنگ کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.