نگرانی سازمان ملل از افزایش تلفات غیرنظامیان در افغانستان

گزارشگر:20 دلو 1392 - ۱۹ دلو ۱۳۹۲

mandegar-3سازمان ملل در گزارش روز شنبه خود اعلام کرد، درگیری و جنگ میان دولت افغانستان و طالبان در سال ۲۰۱۳ باعث افزایش ۱۴ درصدی تلفات غیرنظامیان در این کشور شده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، در این گزارش که از سوی سازمان ملل منتشر شده آمده است: خروج تدریجی نیروهای خارجی از افغانستان نیروهای دولتی این کشور را در برابر حملات شبه نظامیان آسیب پذیرتر کرده و نتایج این درگیری‌ها باعث افزایش تلفات غیرنظامیان در سال گذشته میلادی شده است. بالا رفتن تلفات غیرنظامیان در سال گذشته میلادی زنگ خطر را در خصوص افزایش مرگ و میر کودکان و زنان ناشی از این حملات و تغییر روند درگیری‌ها به صدا درآورده است.
سل ۲۰۱۳ بدترین سال برای زنان و کودکان از سال ۲۰۰۹ بوده به طوری که تعدادی تلفات یا زخمی‌ها ناشی از درگیری‌ها نسبت به سال ۲۰۱۲ یک سوم افزایش داشت. حدود ۲۷ درصد از تمام تلفات ۲۰۱۳ ناشی از جنگ و درگیری‌های میان دولت و طالبان بوده و نمی‌توان اکثر این تلفات را مختص به یک طرف دانست.
سازمان ملل در این گزارش آورده است: ذات درگیری‌ها در افغانستان در سال ۲۰۱۳ تغییر یافت و حملات بیشتر علیه غیرنظامیان و مناطق پرجمعیت و شهری بود. البته هنوز بزرگترین عامل کشتار افغان‌ها همان بمب‌های کنترل از راه دور هستند که شبه نظامیان آن‌ها را در مناطق پرجمعیت و مسکونی نظیر بازارها، جاده‌ها و ساختمان‌های دولتی منفجر می‌کنند. انفجار بمب‌ها خود عامل مرگ یک سوم غیرنظامیان در افغانستان است و سازمان ملل اعلام کرده که انفجار این بمب‌ها ۲۹۵۹ کشته و ۵۶۵۶ زخمی برای گذاشته است.
در حالیکه دو طرف مسوول افزایش کشتارها و تلفات سال گذشته محسوب می‌شوند، سازمان ملل اعلام کرده که سه چهارم این تلفات ناشی از اقدامات طالبان است.
یان کوبیش، نماینده ویژه سازمان ملل در بیانیه‌یی اعلام کرد: اظهارنظرها از جانب رهبری طالبان درباره حمایت از جان غیرنظامیان و هدف قرار ندادن آن‌ها کافی نیست. آنچه که ضرورت دارد. توقف حملات عمدی غیرنظامیان و استفاده نکردن از بمب‌های کنترل از راه دور به صورت بی‌رحمانه است.
نیروهای بین‌المللی که قرار است در پایان سال جاری میلادی از افغانستان خارج شوند، اعلام کرده‌اند که تنها در عملیات مشترک با نیروهای افغان فعالیت می‌کنند.
علاوه بر این روند استفاده از پهپادها و حملات هوایی که باعث کشته و زخمی شدن غیرنظامیان افغان شده، عامل تنش‌ میان حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان و دولت واشنگتن است.
سازمان ملل در گزارش خود آورده است: در سال ۲۰۱۳، ۵۴ عملیات هوایی صورت گرفته که تلفات غیرنظامیان را به همراه داشته است. در حالیکه این حملات ۱۰ درصد از سال ۲۰۱۲ کاهش داشته، زنان و کودکان تقریبا نیمی از قربانیان این حملات هوایی را شامل می‌شوند.
همچنین از ۵۴ مورد عملیات هوایی ۱۹مورد با استفاده از پهپادها بوده است، تعداد تلفات غیرنظامیان ناشی از حملات پهپادها از سال ۲۰۱۲ سه برابر شده است.
سازمان ملل همچنین اعلام کرد، افزایش چشمگیر در بروز حوادث از جانب نیروهای امنیتی پولیس محلی افغان دیده می‌شود که از سال ۲۰۱۰ در مناطق دور افتاده و ناامن به عملیات می‌پردازند.
در سال ۲۰۱۳، هیات سازمان ملل در افغانستان حوادث و رویدادهایی را که پولیس محلی افغان در آنجا فعالیت می‌کرده ضبط کرده که از جمله آن به نقض حقوق بشر می‌توان اشاره کرد. همچنین تلفات مرتبط با این نیروها سه برابر شده است که شامل اعدام‌ها،مجازات‌ها و اقدامات تلافی‌جویانه می‌شود.
با این حال، سازمان ملل در این گزارش اعلام کرده که فعالیت و عملکرد این نیروها بهبود یافته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.