وزیر کشاورزی: ۴۵ درصد آب افغانستان هدر می‌رود

گزارشگر:دوشنبه 30 قوس 1394 - ۲۹ قوس ۱۳۹۴

mandegar-3وزیر کشاورزی افغانستان با بیان اینکه اکنون تنها در ۳۰ درصد زمین‌های افغانستان کشاورزی صورت می‌گیرد، از اتلاف ۴۵ درصدی آب خبر داد و ناامنی و نداشتن جاده‌های استاندارد را اصلی‌ترین مشکلات فرا روی افزایش محصولات کشاورزی عنوان کرد.
اسدالله ضمیر وزیر کشاورزی افغانستان گفته است، با بیان اینکه اکنون تنها در ۳۰ درصد زمین‌های افغانستان کشاورزی صورت می‌گیرد، از اتلاف ۴۵ درصدی آب خبر داد و ناامنی و نداشتن جاده‌های استاندارد را اصلی‌ترین مشکلات فرا روی افزایش محصولات کشاورزی عنوان کرد.
وی گفت: وزارت کشاورزی در حوزه استفاده بهتر از آب برای کشاورزی تلاش دارد تا از اتلاف آن جلوگیری کند.
اتلاف ۴۵ درصد آب در کشور
وی با بیان اینکه اکنون اتلاف آب برای دولت وحدت ملی به هیچ صورت پذیرفتنی نیست و مدیران دولت بارها روی این موضوع تأکیداتی داشته‌اند، گفت: در حال حاضر اصراف آب در بخش کشاورزی به ۴۵ درصد می‌رسد و ما در تلاش هستیم از هر راه ممکن این رقم را کاهش دهیم.
وی تصریح کرد: آب از ابتدای جوی تا زمانی که به آخر ‌می‌رسد، اتلاف زیادی دارد و به همین منظور اولین برنامه وزارت کشاورزی جلوگیری از اتلاف آب است.
۸ میلیون هکتار زمین کشاورزی داریم
اسدالله ضمیر تأکید کرد: اکنون در افغانستان ۸ میلیون هکتار زمین قابل کاشت وجود دارد که تنها در ۲٫۳ میلیون هکتار آن که حدود ۲۵ الی ۳۰ درصد می‌شود، کشاورزی صورت می‌گیرد.
وی افزود: وزارت کشاورزی درتلاش است تا رقم کشاورزی در زمین‌های قابل کشت را افزیش دهد، که گام نخست آن جلوگیری از ضایع شدن آب است.
ناامنی و نداشتن جاده‌های استاندارد، دردسرساز است
وزیر کشاورزی افغانستان با اشاره به مشکلات و چالش‌های متعدد در عرصه‌های مختلف، ناامنی را مهم‌ترین و بزرگترین چالش فرا روی کشاورزی و کشاورزان اعلام کرد و گفت: ما در این خصوص بارها از مسئولان امنیتی خواستار همکاری شده‌ایم که آنان تا حد توان نیز همکاری کرده‌اند.
وی با بیان اینکه دوری راه و نبود جاده‌های آسفالت نیز یکی از مهم‌ترین چالش‌های فرا روی کشاورزی در افغانستان است، گفت: ما نمی‌توانیم ابزارها و وسائل کشاورزی را در تمام ولایت‌های افغانستان به کشاورزان برسانیم زیرا در کنار ناامنی، دوری راه و حتی صعب‌العبور بودن آن نیز برای ما مشکل‌ساز است.
شبکه آبیاری بهبود می‌یابد
وی بهبود شبکه‌های آبیاری، بهبود سیستم تحقیقاتی، بهبود بذرهای اصلاح شده را از برنامه‌های در دست اجراء وزارت کشاورزی خواند و گفت: وزارت کشاورزی در تلاش است تا برای بهبود هر چه بیشتر کشاورزی در کشور شبکه‌های آبیاری را بهبود ببخشد و همچنین بالا بردن کیفیت سیستم‌های تحقیقاتی و بذرهای اصلاح شده نیز یکی از برنامه‌هایی است که در این وزارتخانه کار روی آن جریان دارد.
وی تصریح کرد: این وزارت بهبود بخشیدن به باغ داری و دامداری را نیز در اولویت‌های کاری خود قرار داده است و در تلاش است تا این روند به صورت جدی گسترش یابد.
افغانستان کشور ثروتمند با ملت فقیری است که اکثر منابع معدنی آن دست نخورده باقی مانده و همچنین از منابع پول‌زا همانند کشاورزی در زمین‌ها و دامداری استفاده‌ چشم‌گیری نشده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.