یک مقام امریکایی: تصمیم نداریم پاکستان را «دولت حامی تروریسم» تعیین کنیم

- ۲۰ سنبله ۱۳۹۱

در حالی که وزیر امور خارجه امریکا اخیرا خبر از اعلام شبکه حقانی به عنوان یک شبکه تروریستی جهانی خبر داد، چند تن از مقام های امریکایی اعلام کردند که امریکا هیچ تصمیمی برای آغاز فرآیند تعیین پاکستان به عنوان یک دولت حامی تروریسم ندارد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، چنین اظهاراتی از سوی برخی مقام‌های بلندپایه امریکا که نام خود را فاش نساختند، در حالی ابراز می‌شود که سال گذشته میلادی مقام بلندپایه پنتاگون از شبکه حقانی به عنوان بازوی حقیقی نظامی سازمان اطلاعات ارتش پاکستان نام برد.
این مقام‌ها می‌گویند، چنین دیدگاهی که پاکستان نیز به عنوان کشور حامی تروریسم شناخته شود، یکپارچه و متفق القول نیست و هیچ گونه تلاشی به منظور آغاز فرآیند تعیین پاکستان به عنوان دولت حامی تروریسم وجود ندارد.
یکی از این مقام‌های امریکایی در خصوص اظهارات مایک مولن، رییس سابق ستاد مشترک ارتش امریکا طی سال گذشته که از شبکه حقانی به عنوان بازوی حقیقی سازمان اطلاعات پاکستان یاد کرد، گفت: در هر صورت پاکستان یک هم‌پیمان بسیار ارزشمند در مقابله با افراط گرایی و تروریسم برای ما بوده و ما متعهد به تداوم و حفظ و افزایش هماهنگی‌ها و همکاری‌ با این کشور هستیم.
این مقام امریکایی گفت: ما همواره گفته‌‌ایم که به سبب پناهگاه‌های امنی که شبکه حقانی در پاکستان دارد آزرده خاطر هستیم و به همکاری با پاکستانی‌ها به منظور مقابله با آن‌ها ادامه می‌دهیم. این بخشی از تلاش‌های در حال انجام است.
یک مقام بلندپایه دیگر دولت امریکا نیز اظهار داشت که سوء برداشتی نسبت به وجود نوعی ارتباط میان سازمان‌های تروریستی خارجی و دولت حامی تروریسم به وجود آمده است. در کشورهای بسیاری ما گروه‌های تعیین شده به عنوان گروه‌های تروریستی داشته‌‌ایم و این مساله هرگز هیچ تفاوتی در بررسی‌های ما نسبت به روابط دو جانبه با آن کشور ایجاد نکرده است به جز آنکه عزم ما برای همکاری با آن کشورها را به منظور مقابله با مشکل افراط گری موجود در آنها راسخ‌تر کرده است.

همچنین از سوی دیگر پاتریک ونترل، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا گفت که مساله دولت حامی تروریسم کاملا جدا و متفاوت از تعیین شبکه‌های تروریستی به عنوان سازمان‌های تروریستی است. موارد بسیاری وجود دارد که کشورهایی که یک شبکه تروریستی در خود دارند کشور حامی تروریسم نیستند.
وی افزود: ما نسبت به پناهگاه‌های امن در پاکستان نگران بودیم. ما همچنان به طرح این نگرانی با پاکستانی‌ها و تمایلمان به منظور اعمال فشار بیشتر بر شبکه حقانی ادامه می‌دهیم. این مساله‌ای است که ما مکررا با آنها مطرح می‌کنیم و به این کار ادامه خواهیم داد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.