کرزی ضمن انزجار از سیاست‎‏های امریکا در افغانستان: در حال حاضر احساسات بر عقل و منطقم چیره شده است

- ۱۳ حوت ۱۳۹۲

رییس‌جمهوری افغانستان در مصاحبه‌یی با اعلام «انزجار شدید» خود نسبت به اقدامات دولت امریکا تاکید کرد که این جنگی که در افغانستان در جریان است، در راستای منافع کشورش نیست.
حامد کرزی، ‌رییس‌جمهوری افغانستان در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست گفت: افغان‌ها در جنگی می‌میرند که متعلق به ما نیست.
وی گفت: این جنگی که ۱۲ سال است که ادامه دارد و طولانی‌ترین جنگ امریکا پس از حملات ۱۱ سپتمبر محسوب می‌شود، برای منافع امریکا و منافع غرب است.mnandegar-3
این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که تنها چند ماه تا انتخابات ریاست جمهوری افغانستان زمان باقی است و کرزی از امضای معاهده امنیتی دوجانبه با امریکا که به واشنگتن اجازه می‌دهد نیروهایی را در افغانستان پس از ۲۰۱۴ نگه دارد، خودداری می‌کند.
باراک اوباما، رییس‌جمهوری امریکا به پنتاگون دستور داده است تا برای اجرای «گزینه صفر» در افغانستان در صورت عدم امضای این توافقنامه، آماده شود.
رییس‌جمهوری افغانستان در این مصاحبه گفت: به نفع آنها (‌امریکا) است که این توافقنامه را با جانشین من امضا کنند.
وی بار دیگر تاکید کرد که ایالات متحده باید گفت‌وگوهای صلح با شبه‌نظامیان طالبان را از سرگرفته و پیش از امضای توافقنامه دوجانبه به حملات شبانه علیه غیرنظامیان افغان پایان دهد.
آقای کرزی همچنین نگرانی خود را از زخمی‌های این جنگ که در جریان عملیات‌های نظامی امریکا دچار حادثه می‌شوند، اعلام کرد و گفت که حس می‌کند تمرکز ناکافی امریکا در این باره زیانبار است. وی تاکید کرد که امریکا باید شبه‌نظامیان را در پایگاه‌های طالبان در پاکستان جست‌وجو کنند و نه در روستاهای افغانستان.
وی در پایان مصاحبه خود به واشنگتن پست گفت: به مردم امریکا بهترین آرزوها و ارادت من را برسانید و به دولت امریکا هم خشم و انزجار شدید من را اعلام کنید.
«غلبۀ احساسات بر عقل و منطق»
آقای کرزی همچنان در یک مصاحبۀ غیر معمول دیگر با روزنامۀ تودی زمان گفته است که از جنگ ۱۲ ساله امریکایی‌ها در افغانستان خسته‌ام.
رییس‌جمهور کرزی طی این مصاحبه در حالی که اشک در چشمانش جمع شده بود، به چرایی مخالفتش با سیاست‌های واشنگتن در افغانستان می‌پردازد. به گفته او، حملات نظامی امریکا به پایگاه‌ها و پناهگاه‌های طالبان در افغانستان و پاکستان تنها موجب مرگ بسیاری از مردم غیر نظامی شده است.
به عقیده او، این جنگ تنها برای حفظ امنیت امریکا و تأمین منافع کشورهای غربی است و همین امر موجب شده است افغانستان و امریکا از هدف مشترک خویش فرسنگ‌ها فاصله بگیرند.
حامد کرزی در بخش دیگری از این مصاحبه خود، ادعاهای مقام‌های امریکایی مبنی بر تحمل خسارت‌های مادی در افغانستان را به سخره می‌گیرد. امریکا مدعی است که در جریان جنگ در افغانستان بیش از ۲۰۰۰ سرباز امریکایی جان خود را از دست داده اند و بیش از ۶۰۰ میلیارد دالر خسارت متحمل شده اند. «این ارقام در کناری تلفاتی که مردم افغانستان متحمل شده اند رقم اندکی است. «
امریکایی‌ها حامد کرزی را رهبری متوهم توصیف می‌کنند. او کسی است که ماه‌ها از امضای توافقنامه امنیتی سر باز زد، توافقنامه‎‌یی که به امریکایی‌ها اجازه می‌داد نیروهای خود را در افغانستان نگاه دارند.
حامد کرزی در بخش دیگری از مصاحبه خود به انتخابات افغانستان اشاره کرد و گفت که برخلاف تصور عمومی او هیچگاه در آرای مردم دستکاری نخواهد کرد و به امانت آنها خیانت نمی‌کند. حامد کرزی در انتهای این مصاحبه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا جنگ در افغانستان ارزش داشت یا خیر گفت، در حال حاضر احساسات بر عقل و منطقم چیره شده به همین دلیل باید پاسخ شما را طی دو یا سه سال دیگر بدهم. تصویر چهره خونین زنان و کودکان بی‌دفاع دایماً مقابل چشمانم است. نمی‌توانم آنها را فراموش کنم. جنگ دوازده ساله امریکایی‌ها در افغانستان من را خسته و عصبی کرده است.
افغانستان در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است. این در حالی است که آینده سیاسی این کشور در هاله‌یی از ابهام قرار دارد. هنوز مشخص نیست این کشور بدون دریافت کمک‌های خارجی چگونه خواهد توانست هزینه‌های نیروهای نظامی خود را تامین کند. هزینه‌یی بالغ بر ۴ میلیارد دالر که دولت افغانستان در سال ۲۰۱۳ تنها توانست ۱٫۷ میلیارد دالر آن را تامین کند.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.