مراسم بزرگداشتِ مارشال فهیم در تاجیکستان برگزار شد

گزارشگر:25 حوت 1392 - ۲۴ حوت ۱۳۹۲

مراسم بزرگداشت از مرحوم مارشال محمدقسیم فهیم معاون اول رییس‌جمهوری و از فرماندهان سر شناس جهاد و مقاومت روز شنبه با حضور شمار زیادی از مقامات دولتی، سفرای کشورها و اهالی فرهنگ و ادب و روزنامه‌نگاران تاجیک در سفارت افغانستان در پایتخت تاجیکستان برگزار شد.
محی الدین کبیری، رییس حزب نهضت اسلامی تاجیکستان در این مراسم گفت: مارشال فهیم شخصیتی آزادیخواه و استقلال طلب بود که علیه کسانی، که می‌خواستند چهره اسلام را خدشه دار کنند، پیکار کرد.mandegar-3
کبیری افزود: مارشال فهیم در کنار استاد ربانی و سپهسالار مسعود برای ملت تاجیک خدمات زیادی ارایه داد به ویژه در دوران هجرت تاجیکان به افغانستان در زمان کشمکش‌های داخلی تاجیکستان، آنها نگذاشتند که مهاجران تاجیک در افغانستان با مشکلی مواجه شوند.
محی الدین کبیری تصریح کرد: به همین خاطر بر هر تاجیک و تاجیکستانی لازم است که در این لحظه‌ها در غم و اندوه مردم افغانستان شریک باشد.
عبدالغفور آرزو سفیر افغانستان در تاجیکستان نیز در این مراسم از مارشال فهیم به عنوان فرماندهی یاد کرد که هم در دوران جهاد علیه شوروی و هم مقاومت علیه طالبان و مبارزه با تروریسم نقش بارزی داشت.
امام علی رحمان رییس جمهوری تاجیکستان به دنبال خبر مرگ مارشال فهیم در پیامی به حامد کرزی همتای افغانش از درگذشت معاون اول رییس‌جمهوری افغانستان اظهار همدردی کرد.
در این نامه تسلیت نوشته شده بود: شادروان فهیم خان از شخصیت‌های بزرگ تاریخ نوین افغانستان مبارز بود و در صفهای اول جهاد و مقاومت مردم قهرمان کشور قرار داشت.
مارشال (بزرگ ارتشبد) محمد قسیم فهیم در سال ۱۹۵۷ (میلادی) در روستای اومرز در ولایت پنجشیر متولد شد و روز یکشنبه، ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ در سن ۵۷ سالگی از دنیا رفت.
مارشال محمدقسم فهیم از یاران نزدیک شهید احمدشاه مسعود قهرمان ملی کشور به شمار می‌رفت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.