به‌خاطر تشدید جنگ در افغانستان طالبان پاکستانی و دولت اسلام‌آباد آتش‌بس کردند

گزارشگر:9 حمل 1393 - ۰۸ حمل ۱۳۹۳

خبرگزاری رویترز گزارش داد که گروه‌های طالبان افغانستان و طالبان پاکستان بر اساس توافق محرمانه‌یی، تمرکز عملیات‌های خود را بر افغانستان معطوف کرده و به همین دلیل طالبان پاکستان، به اعلام آتش‌بس با دولت این کشور به منظور حفظ پایگاه‌های مورد استفاده برای انجام این حملات پرداخته‌اند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات وابسته به طالبان و همچنین مقامات امنیتی در منطقه، همکاری محرمانه میان این دو گروه طالبان را فاش ساخته‌اند. mnandegar-3این مسأله خطر افزایش خشونت‌ها در آستانۀ انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را افزایش می‌دهد.
افغانستان قرار است در تاریخ پنجم اپریل انتخابات ریاست جمهوری برگزار کند. دو گروه طالبان پاکستان و افغانستان هم‌پیمانان نزدیک یکدیگر هستند اما تمرکز طالبان پاکستان به انجام حملات در این کشور معطوف بوده و در مقابل طالبان افغانستان، نیروهای امنیتی ناتو و افغانستان را در خاک این کشور مورد حمله قرار می‌دهد.
عمر داوودزی، وزیر داخلۀ افغانستان به خبرگزاری رویترز گفت: آتش‌بس یک ماهه اعلام شده از سوی طالبان پاکستان در تاریخ اول مارچ موجب شده که شبه نظامیان در این کشور تمرکز خود را از خاک پاکستان به خاک افغانستان معطوف کنند.
وی تاکید کرد: از روزی که آتش‌بس در پاکستان اعلام شد، تقریباً هر شب یکی از پاسگاه‌های مرزی ما توسط شبه‌نظامیان از آن طرف مرز مورد حمله قرار گرفته است.
یک منبع خبری امنیتی و فرماندهان وابسته به شبه‌ نظامیان گفتند: شبکه تندرو حقانی و طالبان افغانستان که پایگاه‌هایشان در نزدیکی مرز پاکستان و افغانستان است، برای پذیرش این آتش‌بس، طالبان پاکستان را تحت فشار قرار داده بودند. آنها نگران بودند که حمله ارتش پاکستان در کار آنها برای انجام حملات در افغانستان از جمله حمله به نیروهای ناتو و مقامات انتخابات در این کشور، اخلال ایجاد کند.
یک فرمانده طالبان به خبرگزاری رویترز گفت: ما باید تمرکز خود را به افغانستان معطوف کنیم. اکنون برای ما یک زمان حیاتی است و اگر عملیات وزیرستان شمالی از سوی ارتش پاکستان انجام شود، ما بسیاری از نیروهای خود را از دست خواهیم داد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.