آیندۀ افغانستان، محور مذاکرات فرانسه و تاجیکستان

گزارشگر:20 حمل 1393 - ۱۹ حمل ۱۳۹۳

mnandegar-3همزمان با موعد خروج قطعی نظامیان خارجی از افغانستان، یک مقام فرانسوی در دیدار با معاون وزیر امور خارجه تاجیکستان، ضمن بررسی زمینه‌های ادامه همکاری دو کشور، اوضاع آینده افغانستان را به بحث و تبادل نظر گرفتند.
یک نماینده فرانسوی پارلمان اروپا با مقامات وزارت خارجه تاجیکستان مسایل توسعه روابط دوجانبه و همچنین تأثیر وضعیت افغانستان در امنیت منطقه‌ را مورد بحث قرار داد.
به گزارش فارس، بنابر بیانیه دفتر مطبوعاتی وزارت خارجه تاجیکستان، آنری ویبر نماینده فرانسه در پارلمان اروپا ضمن دیدار با نظام‌الدین زاهداف معاون وزیر امور خارجه طیف وسیعی از مسایل مورد توجه طرفین، روابط دوجانبه، همکاری بین مجالس، مسایل منطقه‌یی‌ را بررسی کردند.
به گفته این منبع در این مذاکرات که دیدیا لروا سفیر فرانسه در تاجیکستان نیز حضور داشت، همچنین در مورد روابط تاجیکستان با اتحادیه اروپا و وضعیت افغانستان نیز تبادل نظر شد.
در این بیانیه تصریح شده که مسایل سیاسی، اقتصادی، سرمایه‌گذاری، موضوعات مربوط به همکاری‌های علمی- فنی، امنیت منطقه و روابط بین‌پارلمانی فرانسه و تاجیکستان نیز از دیگر محورهای این مذاکرات بود.
تاجیکستان و فرانسه در بهار سال ۱۹۹۲ روابط دیپلماتیک آغاز کرده و در نوامبر سال ۲۰۰۱ فرانسه در دوشنبه سفارت‌خانه خود را افتتاح کرد.
به گفته منابع رسمی، همکاری در رشته صنایع، کشاورزی حمل‌ونقل از بخش‌هایی‌ است که نهادهای فرانسه و تاجیکستان تاکنون طرح‌هایی‌ را مورد اجرا قرار داده‌اند.
بخش نظامی نیز از دیگر طرح‌های همکاری میان دوشنبه و پاریس بود که از زمان ورود نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضدتروریسم به افغانستان در سال ۲۰۰۱ آغاز شده‌ است.
فرانسه در اوایل سال ۲۰۰۲ در محدوده فرودگاه دوشنبه پایگاه نظامی خود را به منظور پشتیبانی از حضور نظامیانش در خاک افغانستان ایجاد کرد.
فرانسه در این فرودگاه با استقرار حدود ۲۰۰ نفر پرسنل نیروهای نظامی هوایی خود توسط هواپیماهای باری عملیات حمل‌ونقلی‌ به افغتانستان و بلاعکس انجام می‌داد.
به گفته منابع آگاه، این پایگاه از اول سال ۲۰۱۴ در حالت تخلیه شدن بوده و اکنون تنها یک گروه کوچک متخصصان و خدمه هواپیماه‌های حمل و نقلی باقی مانده‌ است.
فرانسه براساس توافق دوجانبه برای استفاده از فرودگاه دوشنبه به عنوان یک پایگاه موقت ترانزیت با هزینه بیش از ۳۰ میلیون یورو ترمینال جدید بین‌المللی این فرودگاه را احداث و تجهیز کرد.
بازدید این عضو فرانسوی پارلمان اروپا از تاجیکستان درحالی است که سال گذشته نیز هیئتی از مجلس فرانسه به رهبری «آندری دیوله» عضو سنای فرانسه و رئیس گروه دوستی فرانسه- تاجیکستان به این کشور سفر کرده بود.
کارشناسان می‌گویند: به احتمال قوی مسایل وابسته به چشم‌انداز و گزینه‌های آینده وضعیت افغانستان پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، خروج نیروهای نظامی بین‌الملی از این کشور، زمینه‌های روابط دو و چند جانبه با استفاده از امکان و شرایط مرز تاجیکستان و افغانستان از محورهای اصلی مذاکرات در دوشنبه بوده‌ است.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.