چهل روز در نبودِ مارشال محمد قسیم فهیم

گزارشگر:30 حمل 1393 - ۲۹ حمل ۱۳۹۳

«چهل روز در نبودِ مارشال محمدقسیم فهیم» عنوانی برنامۀ مرثیه خوانی‌یی بود که از طرف بنیاد فرهنگی ابومسلم خراسانی در کابل راه‌اندازی گردیده بود.
در این برنامه، شماری از شاعران، فرهنگیان، سنگرداران و اعضای خانوادۀ مرحوم مارشال محمدقسیم فهیم معاون پیشین ریاست جمهوری شرکت ورزیده بودند.mnandegar-3
لعل محمدپرنگ رییس بنیاد ابومسلم خراسانی ضمن خوانش زنده‌گی‌نامۀ مارشال فهیم گفت، مارشال از ابتدای جوانی با درک اوضاع سیاسی کشور و مظالم حکومت‌های استبدادی وقت به منظور مبارزه علیه اوضاع ناهنجار، شامل جریان جهاد شدند.
آقای پرنگ از کارنامه‌های مارشال فهیم در زمان جهاد و مقاومت با ستایش یاد کرد و گفت، بعد از شهادت شهید احمدشاه مسعود، مارشال فهیم با حفظ روحیه در جبهات مقاومت، مبارزۀ مردم را به پیروزی رساند و در پایه‌ریزی نظام جدید نقش ارزش‌مندی را بازی کرد.
هم‌چنان، استاد حیدری وجودی شاعر نام‌آشنای کشور نیز از علایق مارشال فقید در پیوند به فرهنگ و ادبیات صحبت کرده گفت، مارشال فهیم به اشعار و نوع فکر مولانا جلال‌الدین محمد بلخی و اقبال لاهوری علاقه داشت. استاد وجودی افزود، همواره اشعار این دو متفکر اسلامی را در حافظه داشت.
استاد وجودی بیان داشت که مارشال فهیم زمانی که در دارالعلوم عربیه کابل درس می‌خواند با جمعی از فرهنگیان و شاعران دیگر به کتابخانۀ عامۀ کابل می‌آمدند و در مورد شعر و عرفان صحبت می‌کردند.
استاد وجودی در این برنامه گفت، مارشال فهیم در زمان آموزش ذوق سرایش شعر را نیز داشته است و اما به اثر دگرگونی‌هایی که در اوضاع سیاسی و اجتماعی کشور به میان آمد، به آن پرداخته نتوانستند.
در ادامۀ این برنامه، شاعران زیادی به خوانش مرثیه‌های خود در سوگ مارشال پرداختند.
مارشال محمدقسیم فهیم به تاریخ ۱۸حوت/اسفند سال گذشته به عمر ۵۶ سالگی به اثر سکتۀ قلبی درگذشت.
این برنامه با اتحاف دعا به روح همۀ گذشته‌ه‌گان به پایان رسید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.