بزرگترین فاجعۀ طبیعی در تاریخ معاصر افغانستان ۲۵۰۰ تن در بدخشان زیر زمین شدند!

گزارشگر:13 ثور 1393 - ۱۲ ثور ۱۳۹۳

رانش زمین در بدخشان، بزرگترین فاجعۀ طبیعی در تاریخ معاصر افغانستان را رقم زد.
بر بنیاد گزارش‌ها، دست‏‎کم ۲۵۰۰ تن در رانش زمین در ولسوالی ارگوی ولایت بدخشان جان باخته‌اند و احتمال افزایش تلفات نیز وجود دارد.
شاه ولی الله ادیب والی بدخشان گفته است که حادثه در قریه آب باریک ولسوالی ارگوی این ولایت اتفاق افتاده و ۳۰۰ خانوار زیر گل و خاک مدفون شده‌اند.mnandegar-3
آقای ادیب، مرگ ۲۵۰۰ تن را در این حادثه تأیید کرده است.
او گفت که رانش زمین در دو مرحله و به فاصله زمانی یک ساعت از یکدیگر اتفاق افتاده است و بیشتر قربانیان کسانی بودند که از قریه‌های مجاور برای کمک به آسیب‌دیدگان رانش اول آمده بودند.
والی بدخشان گفت که مقام‌های ولایتی بیش از ۷۰۰ خانوار دیگر از قریه‌های مجاور را که در معرض تهدید بودند از منطقه خارج کرده اند.
آقای ادیب گفت که نیروهای امداد از ادامه عملیات کمک رسانی و بیرون کشیدن اجساد از زیر خاک صرف نظر کرده‌اند.
به گفته آقای ادیب، دلیل این تصمیم آنها حجم زیاد گل و خاکی است که بر روی این قریه ریخته و نیز خطرناک بودن ادامه عملیات برای امدادگران بوده است.
پیش از این فضل الدین عیار، فرمانده پولیس بدخشان گفته بود :« تقریباً همه روستای «آب خشک» در منطقه آرغو امروز بعد از ظهر ویران شد.»
این مقام پولیس تأکید کرد دوصد باب خانه و بخش وسیعی از مزارع کشاورزی این روستا نیز بر اثر رانش زمین که در نتیجه بارنده‌گی شدید اتفاق افتاد، از بین رفته است.
وی افزود: «گروه امداد و نجات به این منطقه اعزام شده است و امدادگران تلاش می‌کنند بازمانده‌گان حادثه را از محل خارج کنند.»
مقام‌ها به این باور اند که احتمال زنده ماندن مردم در زیر آوار بسیار ناچیز است.
تأثر عمیق رییس‎جمهور
رییس‎جمهور کرزی از تلفات جانی و خسارات مالی ناشی از لغزش زمین در اثر باران‌ها در قریه آب خشک ولسوالی ارگوی ولایت بدخشان، شدیداً متاثر گردید و به ارگان‌های مربوط هدایت داد تا کمک‌های عاجل را به آسیب دیده‌گان برسانند و در زمینه نجات آنانی‌که در زیر آوارها گیر مانده‌اند، اقدام عاجل نمایند.
بربنیاد خبرنامۀ ارگ، آقای کرزی پس از وقوع این حادثه طبیعی با محمد کریم خلیلی معاون دوم ریاست جمهوری و رییس کمیته اضطرار، وزیر دفاع ملی، رییس ارگان‌های محل و مسوولین ولایت بدخشان صحبت نموده است.
قرار است یک هیأت بلند رتبه دولتی به منظور کمک و رسیده گی به آسیب دیده گان، به زودی به ولایت بدخشان سفر نماید.

طی هفته گذشته بر اثر طغیان سیل در چهار ولایت شمالی، یکصد نفر از مردم این مناطق جان خود را از دست دادند و بیش از هفت هزار نفر دیگر نیز از منازل خود آواره شدند.
بارش باران‌های سیل آسا در فصل بهار معمولاً مناطق شمال و مرکز افغانستان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
مناطق دور افتاده افغانستان غالباً از حوادث طبیعی و باران‌های موسمی صدمه می‌بینند و خانه‌ها در این مناطق گلی اند که در مقابل حوادث طبیعی آسیب پذیر می‌باشند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.