انتخابات به دور دوم نخواهد رفت

گزارشگر:منوچهر/ 14 ثور 1393 - ۱۳ ثور ۱۳۹۳

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان خبر داده است که طبق دستور رییس جمهور کرزی، آماده‌گی‌ها برای برگزاری مراسم تحلیف باید گرفته شود. این تصمیم در نشستی، روز پنج‌شنبه در ارگ ریاست جمهوری با حضور مقامات حکومتی و دو نامزد پیشتاز انتخابات، دکتر عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی بیان شده است. هم‌چنان، این خبر در حالی منتشر می‌شود که هنوز چانه‌زنی‌های انتخاباتی تمام نشده و نیز سرنوشت فرد برنده از سوی کمیسیون انتخابات روشن نیست. mnandegar-3
اعلام نتایج ابتدایی نشان داد که هیچ یک از نامزدان پیشتاز انتخابات، رای مطلوب را به دست نیاورد و اما، داعیۀ تقلب و دست‌کاری در کمیسیون‌های انتخاباتی هنوز سر جایش باقی است که اگر ثابت گردد، ممکن است به زودی سرنوشت انتخابات را در دور اول روشن کند. در چنین وضعی، زمانی که دستور برگزاری مراسم تحلیف داده می‌شود، چه چیزی را بیان می‌کند؟
کارشناسان ابراز داشته اند که رییس جمهور کرزی با این عمل خویش سعی دارد که پابندی و تعهدش را به انتقال مسالمت‌آمیز قدرت نشان دهد و به این وسیله نام نیکی از خود در تاریخ برجا گذارد. اما سویۀ دیگر این حرکت بیانگر آن است که رییس جمهور تصمیم گرفته که سرنوشت انتخابات در همین دور نخست روشن شود.
مؤید این حرف، چند مسأله می‌تواند باشد.
یکی آن که، حقیقتاً برگزاری انتخابات دور دوم ساده نیست. مصرف مالی انتخابات در دور دوم کمرشکن است که حکومت هم از توان پرداخت آن برنمی‌آید و جامعۀ جهانی قبلاً، از پرداخت آن سرباز زده است.
دوم، تأمین امنیت انتخابات معضل دیگری است که شرایط را دشوار می‌سازد. انتخابات دور نخست در شرایط بسیار ویژۀ امنیتی برگزار شد، آماده‌گی‌های لازم آن، از ماه‌ها قبل گرفته شده بود و همه نیروهای امنیتی با انرژی بسیار بالایی این شرایط را آماده کرده بودند که اینک دیگر، مجال آن میسر نیست.
سوم این که، مردم نیز با شور و هیجانِ زیادی در انتخابات دور نخست اشتراک کردند. موج اشتراک گستردۀ مردم به معنای آن بود که همه دسته‌جمعی، تصمیم انتخاب زعیم خود را گرفته بودند و نیز این کار را انجام دادند. اکنون که بازی با آرای مردم و کشاندن انتخابات به دور دوم از چشم مردم پنهان نمانده، به یقین که اگر انتخابات به دور دوم برود، میزانِ اشتراک کم خواهد بود و آن‌گاه انتخابات دوم مشروعیت هم نخواهد داشت.
و اما فارغ از این سه نکتۀ بالا، مسالۀ دیگری هم است که بیشتر مؤید نرفتن انتخابات به دور دوم است.
گزارش‌های غیررسمی ‌از جریان جلسۀ روز پنج‌شنبۀ ارگ ریاست جمهوری حاکی از آن است که رییس جمهور کرزی برای دو نامزد پیشتاز توصیه کرده است که یکی به سود دیگری باید کنار برود تا هم مصلحتِ ملی به دست آید و هم از رفتن انتخابات به دور دوم جلوگیری شود که هیچ مجال و توانی برای برگزاری آن میسر نیست. گفته می‌شود که اشرف غنی احمدزی از این توصیه استقبال کرده و از داکتر عبدالله خواسته تا به سود او بگذرد. و اما داکتر عبدالله از سنتی حرف زده که به واسطۀ حامد کرزی بنیان نهاده شده است. آن گونه که در سال ۱۳۸۸ دکتر عبدالله در موقعیت امروزی اشرف‌غنی قرار داشت و به خاطر رعایت مصلحت ملی به سود آقای کرزی از رفتنِ به دور دومِ انتخابات پرهیز کرد.
به هر حال، این داستان اگر حقیقت هم نداشته باشد، به معنای آن نیست که انتخابات حتماً به دور دوم می‌رود. زیرا گزارش‌های زیادی از دست‌کاری کمیسیون‌های انتخاباتی در نتایج آرا و نیز تقلب در روز انتخابات نشر شده است. چنان که اعضای ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله عبدالله می‌گویند، دست کم، هفده نوع تقلب را که علیه آرای اصلی آنان به کار گرفته شده، شناسایی کرده اند. حالا اگر بر فرض، کمیسیون شکایات انتخاباتی و سایر نهادهای ناظر به این تقلب‌ها و شکایات رسیده‌گی کنند و اگر این رسیده‌گی صادقانه باشد و راهِ خاک زدن به چشم مردم را نپیماید، به یقین که برندۀ انتخابات روشن خواهد شد و خیال رفتن انتخابات به دور دوم باطل.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.