رییس‌جمهور مصروف چانه‏زنی‎‏های انتخاباتی است مردم برای کمک به بازمانده‎گان رویداد بدخشان دست به‎‏کار شدند

گزارشگر:ناجیه نوری / 15 ثور 1393 - ۱۴ ثور ۱۳۹۳

مقام‏‎های حکومتی، سرمایه‎گذاران و بازرگانان، فرهنگیان و برخی از شهروندان کشور از طریق نهادهای کمک‎رسان، میلیون‎‏ها افغانی به آسیب‎دیده‌گان حادثۀ بدخشان کمک کرده‌اند.
آنان از مردم خواسته‎اند که دست بازمانده‏‎گان قربانیان حادثۀ المناک ولسوالی ارگوی ولایت بدخشان را بگیرند.
در همین حال، نماینده‌گان نهادهای مدنی، فعالان سیاسی و اعضای نهادهای حکومتی روز یکشبنه طی نشستی در کابل، یک چتر حمایتی را زیر نام «کمیتۀ هماهنگی کمک‌ها به ارگو» ایجاد کردند. هدف از ایجاد این کمیته، جلب حمایت‌های داخلی و خارجی، هماهنگی موثر تلاش‌ها، و تأمین شفافیت کمک‌ها به گونۀ موثر می‌باشد.mnandegar-3
کمیتۀ هماهنگی کمک‌ها به ارگو، یک حساب مالی واحد را در عزیزی بانک افتتاح نموده و از همه شهروندان و نهادهای کمک رسان می‌خواهد تا پول‌های کمک‌شده را به همین حساب انتقال دهند تا از کاربرد حساب‌های متعدد جلوگیری شود.
برخی از نهادهای مدنی گفته‏اند که نگران حیف و میل شدن کمک‌ها به آسیب‌دیده‌گان ولسوالی ارگوی ولایت بدخشان، توسط مقامات محلی و زورمندان اند.
آنان با انتقاد از حکومت می‌گویند، آقای رییس‌جمهور باید شخصاً به محل حادثه می‌رفت و با آسیب‌دیده‌گان ابراز همدردی می‌کرد؛ اما متأسفانه رییس‌جمهور در حال حاضر سخت درگیر مسایل انتخاباتی است.
رانش زمین در روستای «آب‌ باریک» ولسوالی ارگوی ولایت بدخشان بیش از ۲۰۰۰ کشته بر جای گذشته است.
به گفته مقام های ولایت بدخشان، در این روستا بیش از هزار خانواده زنده‌گی می‌کردند که حالا یا سر تپه‌ها آوره شده اند یا زیر خروارها خاک مدفون شده‌اند.
به گفتۀ آنان، قربانیان این رویداد طبیعی در حال حاضر به مواد خوراکی، سرپناه، آب آشامیدنی و مواد اولیه کمکی نیاز دارند و با وجودی که یک سری کمک‌ها به محل فرستاده شده، اما هنوز به کمک‌های بیشتری نیاز است.
سیدجمال‌الدین فکوری بهشتی عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید، هرچند ممکن است که کمک‌های ارسال شده به آسیب دیده‌گان بدخشانی در میان راه حیف و میل شود؛ ولی امیدوار استیم که پارلمان بتواند از این روند نظارت کند تا کمک‌ها به دست قربانیان برسد.
وی همچنان گفت، تلاش‌ها در پارلمان جریان دارد تا از روند کمک‌های ارسال شده به منطقه آسیب دیده نظارت درست و دقیق صورت گیرد تا این کمک‌ها به دست مستحقین آن برسد.
به گفتۀ این عضو مجلس، هرچند برای همدردی با قربانیان دولت یک روز را عزای عمومی اعلام کرد، اما اگر آقای رییس‌جمهور شخصاً به محل حادثه می‌رفتند و با آسیب‌دیده‌گان ابراز همدردی می‌کردند، خیلی بهتر می‌شد.
بهشتی می‌گوید که آقای رییس‌جمهور در حال حاضر درگیر مسایل انتخاباتی هستند؛ بهتر بود به محل حادثه حضور پیدا می‌کرد و با ملت خود ابراز همدردی می‌کرد.
در همین حال، عزیز رفیعی رییس جامعه مدنی می‌گوید: «رییس‌جمهور کرزی در حال حاضر بیشتر از اینکه به مشکلات مردم ارگوی بدخشان بی‌اندیشد، به فکر شکست و پیروزی و سهم خودش در نظام سیاسی آینده است».
او تأکید کرد: «حکومت و شخص رییس‌جمهور طی سالیان گذشته کمتر به فکر یک کار بنیادی و نهادینه در افغانستان بوده است، تا مردم در زمان اتفاق چنین حواث دچار مشکلات نشوند».
رییس جامعه مدنی با انتقاد از حکومت گفت: « سیزده سال گذشته فرصت‌های بسیار کلان برای به روز کردن دستگاه اداری مبارزه با حوادث بود؛ اما متأسفانه حکومت به دلایل مختلف نتوانست از این فرصت‌ها استفاده کند.
به گفتۀ رفیعی ، در حال حاضر نظارت از روند کمک به آسیب دیده‌گان برای ما بسیار مهم است که این کمک‌‌ها چه‌گونه و از طریق کدام ارگان فرستاده می‌شود.
او افزود، ما در تلاش استیم تا یک گروهی از جوانان دواطلب را به عنوان یک کمیته نظارت برگزنیم تا از روند کمک به آسیب دیده‌گان نظارت کنند».
او تصریح کرد: این کمیته برای نظارت به منطقه آسیب دیده فرستاده می‌شوند تا از نزدیک برنامه‌های کمک‌رسانی را ارزیابی و نظارت کنند.
باری سلام یک فعال مدنی در کابل در صفحۀ فیسبوکش نگاشته است که همچنان از سوی نهادهای مدنی یک «کمیتۀ نظارت» ایجاد گردیده است تا دریافت و مصرف کمک‌ها را پیوسته مورد بررسی قرار داده و از شفافیت آن اطمینان حاصل نماید؛ و نیز گزارش این کمک‌ها را ‌‌از طریق رسانه‌ها به گوش مردم برساند.
او همچنان نگاشته که کمیتۀ هماهنگی در نظر دارد همه مساعدت‌های به دست آمده را از طریق نهادهای مسوول حکومتی به مصرف برساند.
آقای سلام همچنان گفته است که در جلسۀ روز یکشنبۀ نهادهای مدنی تصمیم گرفته شد تا کمیته‌های مالی و نظارتی روی موارد زیر کار کنند:
– ایجاد روش‌های مدیریت سالم کمک‌ها؛
– جلب کمک‌های نقدی داخلی و خارجی‌ از طریق دادخواهی و کمپاین‌های رسانه‌یی؛
– ایجاد هماهنگی با کمیتۀ اضطراری حکومت؛
– ایجاد هماهنگی با نهادهای محلی کمک رسان؛
– ایجاد کمیته‌های نظارتی محلی به کمک نهادهای جامعۀ مدنی محلی؛
– بررسی و دیده‌بانی از مصرف شفاف کمک‌ها.
در همین حال، جیب‌الله رحمانی مسوول دفتر برنامه جهانی غذا در حوزه شمال شرق افغانستان گفته که به حدود ۷۰۰ خانواده مواد غذایی کمک کردیم و تا یک هفته دیگر کمک‌های ما ادامه خواهد داشت و همچنان گفته می‌شود که سازمان بین‌المللی مهاجرت و صلیب سرخ نیز به آسیب‌دیده‌گان کمک کردند.
موسسه بریتانیایی مرلین از نهادهای همکار با دفتر حمایت از کودکان که از سال ۲۰۰۳ تا حالا در ولایت بدخشان در زمینه کمک‌های فوری بهداشتی، تغذی و پاسخ‎های فوری کار می‌کند می‌گوید که ۳۰۰ خانواده کاملا زیر خاک شده و آمار تلفات رانش زمین در بدخشان به ۲۷۰۰ نفر رسیده‌ ست.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.