چه‌‎گونه با ذهنِ مه‌آلودمان برخورد کنیـم؟

گزارشگر:24 ثور 1393 - ۲۳ ثور ۱۳۹۳

mnandegar-3نمی‌دانید موبایل‌تان کجاست؟ دقایق بسیاری از روز را مشغول گشتن دنبال کلیدها و سایر لوازم شخصیِ خود بوده و از این بابت عصبانی هستید؟ به جایی می‌روید و بعد با خود فکر می‌کنید که چرا آن‌جا رفته‌اید؟ متخصصان چنین مسأله‌یی را «ذهن مه‌آلود» یا «مغز ابری» می‌نامند و می‌گویند بسیاری از افراد امروزه از این مشکل رنج می‌برند. این‌ مطلب به شما می‌گوید که چه‌گونه با این مسأله برخورد کنید.

به مغزتان رژیم بدهید
داکتر مانویل نوایرز، متخصص روان‌شناسی تربیتی در دانشگاه نوادا می‌گوید: «حواس پرتی یا توجه به مسایل دیگر، اصلی‌ترین دلیل این‌گونه مشکلات است و این روزها خیلی هم زیاد شده، مثلاً می‌خواهید در جمعی حرف بزنید، دهان‌تان را باز می‌کنید اما بعد یادتان نمی‌آید که چه می خواستید بگویید، شاید علت این باشد که تنها چند ثانیه قبل به موبایل‌تان نگاه کرده‌اید… . در واقع این پرت شدن حواس از یک موضوع، یکی از علت‌های اصلی گیچی و حواس‌پرتی است.»
چه‌طور بر این مشکل غلبه کنید؟
داکتر نوایرز می‌گوید: «فقط ۱۰ دقیقه در هر روز، خودتان را از وسایل الکترونیکی مثل موبایل، لپ تاپ و بازی‌ها و ضبط صوت‌تان دور کرده و آن‌ها را خاموش کنید. بعد روی یک کاغذ همه مسایل مهم را که باید به خاطر بسپارید، بنویسید و این کاغذ را همراه خودتان همه‌جا ببرید و چندین بار در طول روز به آن نگاه کنید. می‌توانید با خودتان شرط کنید که فقط روزی ۲ یا ۳ بار ایمیل‍‌های‌تان را چک کنید و موبایل‌تان را از خودتان دور نگه دارید تا وسوسه نشوید که هر دقیقه آن را چک کنید.»

مغزتان را تمرین دهید
همیشه چیزهای‌تان را گم می‌کنید و اسم افراد آشنا را به خاطر نمی‌آورید؟ داکتر لیندا بلیر، متخصص روان‌شناسی و نویسندۀ کتاب «از خودتان در مقابل اضطراب دفاع کنید» می‌گوید: «این مسأله ناشی از عدم تمرکز و توجه است. اگر کلیدهای‌تان را گم می‌کنید، ناشی از آن است که لحظه‌یی که آن را در جایی گذاشته‌اید، دقت نکرده‌اید که کجا می‌گذارید. اگر اسم کسی را به خاطر نمی‌آورید، به این دلیل است که زمانی که با این فرد ملاقات کرده‌اید، ذهن‌تان را وارد این تلاش نکرده‌اید که اسم او را به خاطر بسپارید.»
اما چه‌طور بر این مشکل غلبه کنید؟
داکتر بلیر یادآور می‌شود: «یکی از ساده‌ترین کارها در خانۀتان این است که جای خاصی را برای کلیدها، موبایل و سایر لوازم شخصی‌تان در نظر بگیرید و همیشه آن‌‎ها را همان جا بگذارید. در مورد سایر مسایل نیز باید ذهن‌تان را به طور مرتب تمرین دهید تا بتواند عمل‌کرد مناسب داشته باشد؛ برای مثال اگر کسی به نام فلورانس به شما معرفی می‌شود، در چند جملۀ اول سعی کنید مرتب نامِ او را تکرار کنید، مثلاً بگویید فلورانس، خوشحالم که با تو آشنا شدم… فلورانس، کار تو چیست؟ شاید این طرز حرف زدن کمی عجیب به نظر برسد، اما در عوض باعث می شود شما اسمِ آن فرد را به خاطر بسپارید.»

مغزتان را بیدار کنید
مغز شما برای عمل‌کرد مناسب به آکسیجن احتیاج دارد. داکتر بلیر می‌گوید: «وقتی خسته هستید، تنفس شما عمیق نیست و در نتیجه میزان آکسیجنی که از طریق خون به مغز می‌رسد، کاهش می‌یابد و این روی عمل‌کرد مغز تأثیر می‌گذارد. همین موضوع ساده می‌تواند باعث «ذهن مه‌آلود» شود. حالت مشابه دیگر، اضطراب و ناراحتی است که باعث می‌شود تنفس به صورت ایده‌آل انجام نشود و فرد تند تند و غیرعمیق نفس بکشد یا تنفس خود را حبس کند، نتیجۀ همۀ این حالت‌ها، نرسیدن آکسیجن به مغز است.»
اما چه‌طور بر این مشکل غلبه کنید؟
داکتر بلیر راه‌حل خوبی دارد: «ورزش کردن بهترین راه حل ممکن برای رساندن حد ماکزیمم آکسیجن به مغز است، اگر این روزها خیلی فراموش‌کار شده‌اید، یک برنامۀ ورزشی منظم و نه خیلی سخت و طاقت‌فرسا، برای خودتان تدارک ببینید، حتا می‌توانید یک برنامۀ پیاده‌روی چند دقیقه‌یی روزانه در نظر بگیرید و بعد از مدتی متوجه شوید که ذهن‌تان چه‌قدر شفاف‌تر و دقیق‌تر شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.