پایان شکست با تفکر برتر

گزارشگر:5 جوزا 1393 - ۰۴ جوزا ۱۳۹۳

بخش دوم و پایانی 

mnandegar-3راهکارهای عملی برای مثبت‌اندیشی

ـ احساس شادکامی و خوش‌بختی. هیچ چیز مثل زنده‌گی مثبت‌نگرانه نمی‌تواند احساس شادکامی و خوش‌بختی را در انسان به‌وجود بیاورد. انسان‌هایی که احساس خوش‌بختی می‌کنند، افرادی هستند که کمتر با افکار و مسایل منفی سروکار دارند و اجازه نمی‌دهند بیش از مقدار لازم و طبیعی، با مسایل منفی درگیر شوند. با نیمه پُر پیــاله زنده‌گی می‌کنند و اتفاقات را از جانب مثبت ارزیابی می‌کنند. افکار روزانه آن‌ها حول‌وحوش مسایل خوب دور می‌زند و با دیدگاهی مثبت کارها و امور زنده‌گی خود را دنبال می‌کنند. آن‌ها کمتر از نمی‌شود، نمی‌توان و … استفاده می‌کنند. مثبت‌بینی نیروی انسان و اراده او را در جهت رسیدن به اهداف و خواسته‌هایش تأمین می‌کند.
ـ معنویات نقش مهمی در شادکامی دارند. امور معنوی و پیوندهای قلبی انسان با آن‌ها بسیار موثر هستند. این پیوندها علاوه بر کمک به انسان در جهت داشتن نگرشی مثبت به زنده‌گی، به او کمک می‌کنند در شرایط سخت و منفی و آزاردهنده نیز تسـلط بیشتری روی مسایل داشته باشند. انسان بدون معنویات و ارتباطش با این منابع، بی‌تکیه‌گاه است. در مراسم معنوی شرکت کنید، هر چند وقت به اماکن متبرکه بروید.
ـ انگیزه خود را تقویت کنید. انسان بی‌انگیزه، راکد و کسل و بی‌تحرک است. با عوامل مُخل انگیزه بجنگید و عواملی را که انگیزه شما را قدرتمند و قوی می‌سازند، تقویت کنید.
ـ شبکه اجتماعی خود را وسعت دهید. داشتن روابط گسترده برای زنده‌گی سالم و کم‌استرس مفید است. افراد تنها بیشتر دچار استرس می‌شوند و بیشتر دچار کسالت و بی‌حوصله‌گی می‌شوند. روابط خود را بیشتر و بیشتر کنید. این نوع روابط علاوه بر پُر کردن اوقات فراغت شما، در شرایط سخت و ناراحتی نیز تکیه‌گاه خوبی برای شما فراهم می‌کند.
ـ برنامه‌ریزی داشته باشید. بدون برنامه‌ریزی زنده‌گی به‌هم ریخته و نامنظم است و بی‌نظمی مُخل آسایش و خوش‌بختی. نظمی به زنده‌گی خود بدهید کارها و وظایف خود را مشخص کنید و هر چیز را سر جای خود قرار دهید و برای هر کاری وقتی تنظیم کنید. به این ترتیب، شما در بین کارها و وظایف و مشغله‌های مختلف گیر نخواهید افتاد و کمتر و کمتر دچار ناراحتی و استرس خواهید شد. طبعاً شادمان‌تر و شاداب‌تر خواهید بود.
ـ به ظاهر خود توجه کنید. ظاهر انسان، آینه‌یی از درون اوست. افرادی که به ظاهر آراسته خود اهمیت نمی‌دهند، علاوه بر تأثیر منفی خود روی اطرافیان، روی روحیه خود نیز تأثیر منفی می‌گذارند. به لباس، زیبایی و جوانی خود توجه کنید. زمانی را برای حفظ زیبایی و جوانی اختصاص دهید.
ـ هدف‌مند باشید. داشتن اهداف، بیشتر برنامه‌ها و امور زنده‌گی انسان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. راه و روش زنده‌گی شما در راستای اهداف‌تان از زنده‌گی شکل می‌گیرد. اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت خود را معین کنید. خلاقیت بیشتری به خرج بدهید و روش‌های جدیدی را برای رسیدن به اهداف خود یاد بگیرید. اهداف به شما انگیزه می‌دهند و شیوه‌های خوب زنده‌گی را برایتان ترسیم می‌کنند.
ـ تمرین. به‌طور مرتب در طی روز لحظاتی توقف کنید و ببینید مشغول فکر کردن به چیزی هستید. اگر متوجه شدید که بیشتر افکار شما منفی هستند، سعی کنید یک نکته مثبت در آن‌ها پیدا کرده و فکرتان را تصحیح کنید.
این قانون ساده را نیز به یاد داشته باشید که هیچ‌وقت به خودتان حرفی نزنید که حاضر نباشید آن حرف را به دیگران بزنید.
ـ مثبت فکر کردن را تمرین کنید. اگر بدبین هستید و افکاری منفی دارید، توقع نداشته باشید که در عرض یک شب، به یک فرد مثبت‌نگر و خوش‌بین تبدیل شوید. اما با تمرین کردن، گفت‌وگوی ذهنی شما کم‌کم مثبت می‌شود و از حالت خودانتقادی بیرون می‌آید و خودپذیری جای آن را می‌گیرد و همین‌طور نسبت به جهان اطراف‌تان کمتر دیدگاهی بدبینانه خواهید داشت. تمرین تفکر مثبت، دید بهتری به شما می‌بخشد. وقتی حالت ذهنی مثبت باشد، قادرید از پس هر مسأله‌یی هرچه‌قدر هم استرس‌زا و ناراحت‌کننده باشد، به نحو موثری برآیـید. این توانایی (مثبت‌نگری) به سلامت جسم و روح شما کمک می‌کند و درهای جدیدی را به روی‌تان می‌گشاید. تمرین روزانه را به یاد داشته باشید.

منبع: تبیان

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.