بیـماریِ مادرزادیِ پرولاپس قلب

گزارشگر:17 جوزا 1393 - ۱۶ جوزا ۱۳۹۳

بخش سوم و پایانی

 

mnandegar-3دریچۀ کمانی شکل
یکی از مشکلاتی که برای افراد مبتلا به پرولاپس قلب به وجود می‌آید، افزایش ناگهانی و سریع ضربان قلب است و در بعضی از افراد هم مشکل تنگی نفسِ شدید رخ می‌دهد که باعث ناراحتی آن‌ها می شود. به طور کلی، پرولاپس دریچۀ میترال، بیماری خطرناکی نیست و عوارض چندانی برای بیمار ندارد. در این بیماری، دریچۀ میترال به جای این‌که به صورت افقی قرار گیرد، به شکل یک کمان قرار می‌گیرد و حالت بسته شدن دریچه مختل می‌شود. حال اگر عمل بسته شدن دریچه علاوه بر تغییر شکل ناکارآمد هم باشد، پرولاپس با نارسایی قلب همراه می‌شود. در این شرایط بیمار باید تحت درمان و مراقبت‌های جدی‌تری قرار گیرد، چون ممکن است این دو ناهنجاری به مرور زمان شدت پیدا کند و سلامت بیمار را به خطر بیاندازند.
خود درمانی ممنوع!
حتماً شما آگاه هستید که مصرف هرگونه دارویی بدون تجویز پزشک، کار درستی نیست و می‌تواند در بعضی مواقع، سلامت شما را به خطر بیاندازد. برخی از خانم‌ها بدون توصیۀ پزشک قرص (تابلت) پروپرانولول را برای کاهش تپش قلب‌شان استفاده می‌کنند و شاید از دوستان یا همکاران‌شان شنیده‌اند که مصرف آن می‌تواند تپش قلب‌شان را آرام کند؛ اما چنین افرادی باید بدانند ممکن است ضربان بالا و تپش قلب و علایم دیگرشان دلیل دیگری داشته باشد، یعنی شاید ناراحتی آن‌ها یک تپش ساده نباشد و دلیل آن مواردی مانند گرفته‌گی عروق قلبی، گشادی یا تنگی دریچه باشد و مصرف پروپرانولول تنها علایم دیگر را از بین می‌برد و در نتیجه پزشک متخصص دیگر نمی‌تواند به درستی بیماری را تشخیص دهد و در واقع با از بین رفتن علایم، شناخت بیماری دشوار می‌شود و در درازمدت ممکن است بیماری اصلی پیشرفت کند ولی آن‌ها آن را جزو علایم اضطراب و استرس به حساب بیاورند. اگر افراد در ناحیۀ قلب دچار ناراحتی هستند، حتماً باید داروهای قلبی را با دستور پزشک مصرف کنند و در مورد آن‌ها مطمین شوند.
این‌بار فرصت اشتباه ندارید
شما باید در مورد قلب‌تان وسواس به خرج دهید، چون قلب مانند اعضای دیگر بدن نیست که به آن فرصت دهید تا التیام پیدا کند و اگر اشتباهی در مورد آن مرتکب شوید، به سختی قابل بازگشت است. اگر دچار علایم قلبی که به آن اشاره کردیم شدید، حتماً باید آن‌ها را جدی بگیرید و تحت معاینۀ دقیق پزشک قرار بگیرید تا هرچه زودتر درمان مناسب را برای آن انجام دهید. شایع‌ترین علت مرگ در تمام جوامع، سکته و حملات قلبی هستند که در ۵۰ درصد موارد این ناراحتی هیچ‌گونه عارضه و علایم قبلی نیز به همراه ندارد؛ یعنی اولین علامت همان آخرین علامت است. بنابراین در مورد ناراحتی‌های قلبی باید خیلی دقت کنید و اگر دوستِ بیمارتان علایم مشابهی مانند شما را دارد، نباید فکر کنید شما هم به بیماریِ او مبتلا هستید و داروهای مشابه او را مصرف کنید؛ چون هرچند که علایم ظاهری یکی است، اما ممکن است عامل آن چیز دیگری باشد و خود درمانی شما، خطر جانی را به همراه داشته باشد.
چاقی، تپش قلب‌تان را زیاد می‌کند
از آن‌جایی که پرولاپس یک بیماری مادرزادی است و عواملی مانند چاقی، فشار خون، مصرف سگرت و بیماری شکر که می‌توانند عامل گرفته‌گی عروق قلبی باشند، هیچ‌کدام دلیل ایجاد بیماری پرولاپس نیستند، اما هر کدام از این مواردی که نام بردیم، می‌توانند علایم پرولاپس دریچۀ میترال را تشدید کنند، در نتیجه تپش قلب افزایش پیدا می‌کند و نشانه‌های دیگر بیماری نیز پیشرفت می‌کنند.
سالم زنده‌گی کنید
یکی از مواردی که در بهبود بیماری پرولاپس دریچۀ میترال تاثیر مثبت می‌گذارد، این است که فرد بتواند در محیطی آرام زنده‌گی کند و از هر روشی که به آرامش روحی او کمک می‌کند، استفاده کند و تغذیه سالم را در پیش بگیرد. در مواردی که شدت این بیماری بالاست، انجام ورزش‌های شدید توصیه نمی‌شود، به این علت که تپش قلب بیمار را افزایش می‌دهد.

منبع: وب‌سایت آفتاب

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.