جان کری در خصوص برگشتن زندانیان رهاشدۀ طالبان به صفوف نبرد: نگران نیستیم؛ ما خارج می‌شویم!

گزارشگر:19 جوزا 1393 - ۱۸ جوزا ۱۳۹۳

mnandegar-3وزیر امور خارجه امریکا از عملکرد دولت امریکا در خصوص مبادله بو برگدال نظامی امریکایی با پنج عضو طالبان دفاع کرد.
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، جان کری در گفت‌وگو با الیس لابوت خبرنگار شبکه در برنامه استیت آو یونیون در پاسخ به سوالی در خصوص میزان کنترل دولت امریکا بر روند مبادله و تحویل نظامی امریکایی در افغانستان گفت ما بر اوضاع کنترل کامل داشتیم و آماده‌گی لازم برای هر اقدامی داشتیم.
وی افزود البته احتمال هر حادثه‌یی در این عملیات وجود داشت اما هیچکس نباید در خصوص ظرفیت و قابلیت امریکا در زمینه حفاظت از شهروندانش به خودش تردید راه دهد و رییس‌جمهور امریکا نیز بارها تاکید داشته که دولت امریکا هر اقدامی را که برای حفاظت از امریکا لازم باشد، انجام می‌دهد.
کری گفت ممکن است اعضای آزاد شده طالبان در آینده به جنگ با ما بپردازند و تهدید زیادی ایجاد کنند اما ما ثابت کرده‌ایم که می‌توانیم به طور مناسب با القاعده و هسته اصلی القاعده در غرب پاکستان و افغانستان برخورد کنیم.
خبرنگار شبکه گفت برخی می‌گویند که برگدال با شجاعت برای ارتش امریکا خدمت نکرده و مستحق این مبادله زندانیان نبوده است، نظرشما چیست؟
کری گفت من نمی‌دانم که برای برگدال چه حوادثی روی داده و واقعیت چه بوده است.
خبرنگار شبکه گفت پس شما مطمین نیستید که آیا برگدال با شجاعت خدمت کرده یا خیر؟
کری گفت خیر چنین چیزی نگفتم. من می‌گویم برداشت های مختلفی می تواند در این خصوص وجود داشته باشد اما چیزی که من در این مورد می‌دانم همان چیزی که رییس جمهور امریکا می‌داند این که رها کردن یک امریکایی در دست کسانی که او را شکنجه کردند، موضوعی مشمئزکننده و غیرقابل درک است. وی گفت من تصور می‌کنم که هیچکس با تلاش برای آزادی وی مخالف نبوده است و ما باید هر چه می‌‌‌توانستیم برای آزادی او انجام می‌‌‌‌دادیم.
وی گفت ما توانایی برخورد با کسانی که امریکا را تهدید می‌کنند، داریم و می‌دانیم که چه رفتاری با آنها داشته باشیم .
خبرنگار شبکه گفت قبلا شماری از بازداشتی‌های زندان گوانتانامو تهدید کرده اند که به افغانستان بازمی‌گردند و به جنگ با امریکایی‌ها می پردازند و امریکایی‌ها را خواهند کشت و رهبر شبکه حقانی نیز اکنون با خود فکر می‌کند که ربودن امریکایی‌ها اقدام خوبی است، اکنون این نگرانی وجود دارد که پنج طالبان ازاد شده در ازای آزادی برگدال بار دیگر به افغانستان برگردند به قتل امریکایی ها بپردازند، نظر شما چیست ؟
کری گفت ابتدا این که این‌ها فقط تبلیغات است و چیزی بیشتری نیست و افراد نباید فریب چنین تبلیغاتی را بخورند. دوم آن که ما در حال پایان دادن به عملیات رزمی در افغانستان هستیم و تعداد نیروهای ما در افغانستان در موقعیت‌های خطرناک کاهش خواهد یافت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.