«مرکز تمدن و فرهنگ اسلامی» در حال نیمه‌سقوط

- ۲۷ سنبله ۱۳۹۱

نماینده‌گان ولایت غزنی می‌گویند که پاکستان، طالبان و حلقات خارجی در تلاش هستند با ناامن‌ساختن ولایت غزنی از انتخاب این ولایت به عنوان پایتخت تمدن و فرهنگ جهان اسلام، جلوگیری کنند.
نماینده‌گان غزنی همچنان گفته‌اند که برخی از ولسوالی‌های غزنی سقوط کرده و شماری از ولسوالی‌های دیگر این ولایت در حال سقوط قرار دارد.
معاون والی غزنی گفته است که در مناطق نزدیک شهر، شورشیان رخنه کرده و از این مناطق بالای تاسیسات دولتی حمله می‌کنند.
در این حال، جنرال عبدالهادی خالد معاون پیشین وزارت امور داخله، علت اصلی نا امنی‌های اخیر ولایت غزنی را عدم هم‌آهنگی میان نیروهای امنیتی این ولایت عنوان کرده می‌گوید: تقسیم نادرست کار میان‌ نیروهای امنیتی و ملکی علت اصلی افزایش نا امنی‌های اخیر غزنی است.
او علت دیگر نا امنی‌های این ولایت را عدم رعایت تناسب قومی دانسته اظهار داشت: «عدم رعایت تناسب قومی در ادارات و خصوصاً شامل نبودن قوم تاجیک در ادارات بلند دولتی غزنی باعث بی‌توجهی اکثریت شهر‌ نشین‌های این ولایت که تاجیک‌ها هستند، شده است.»
خالد، علت دیگر نا امن‌شدن این ولایت را ضعف و ناتوانی والی این ولایت دانسته گفت: در ولایت‌هایی‌که والی آن ضعیف باشد حکومت هم توجه چندانی به آن نمی‌کند و خلا‌های آن را پر نمی‌کند، بنابراین تمام این مسایل نا امنی‌ها را گسترش می‌دهد که یکی از دلایل نا امن‌شدن غزنی هم می‌تواند همین مساله باشد.
او می‌گوید، مسالۀ مهم دیگر این‌که غزنی کوتاه‌ترین مسیر میان پاکستان و مناطق مرکزی افغانستان است، بنابراین موقعیت استراتژیک غزنی یکی از عوامل دیگر نا امن‌شدن این ولایت است.
در این حال، عارف رحمانی نماینده غزنی در مجلس می‌گوید، شمار زیادی از ولسوالی‌های ولایت غزنی در اختیار مخالفان مسلح حکومت، طالبان و القاعده قرار دارد و اکثر مکاتب این ولایت بسته است.
به گفتۀ رحمانی، غزنی به دلایل سیاسی و اقتصادی از آغاز سال جاری مورد توجه طالبان و القاعده واقعه شده، بنابراین شماری از ولسوالی‌های این ولایت یا سقوط کرده و یا هم در حالت نیمه‌سقوط قرار دارد.
او علت افزایش ناامنی این ولایت را حضور گروه‌های مسلح طالبان و القاعده دانسته می‌گوید، شاید یکی از دلایل نا امن‌شدن ولایت غزنی این باشد که قرار است این ولایت در سال ۲۰۱۳ به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شود.
این عضو مجلس نماینده‌گان تاکید کرد، تجلیل از چنین مناسبتی قدرت و حاکمیت دولت افغانستان را نشان می‌دهد، بنابراین طالبان و نیروهای مخالف مسلح می‌خواهند قبل از سال ۲۰۱۳ این ولایت نا امن ساخته شود و حکومت افغانستان را ضعیف و ناتوان نشان دهند.
رحمانی همچنان گفت، دلیل دیگر توجه طالبان برای نا امن‌ساختن غزنی ذخایر معادن زرکشان که بزرگترین معدن طلای جهان و سایر معادن ولایت غزنی است که اگر مورد بهر‌برداری قرار گیرد برای بهبود زنده‌گی و اقتصاد مردم این ولایت و کل کشور می‌تواند بسیار موثر باشد.
وی اضافه کرد، پاکستان، طالبان و حلقات خارجی‌ به همین دلیل تلاش دارند تا با نا امن‌ساختن این ولایت از استخراج این معادن جلوگیری کنند.
این عضو مجلس نماینده‌گان، از حکومت به دلیل بی‌توجهی به امنیت غزنی به شدت انتقاد کرده گفت، متاسفانه در ولایت غزنی در میان نیروهای امنیتی یک هم‌آهنگی لازم وجود ندارد و حکومت هم برای هم‌آهنگی و تجهیز نیروهای امنیتی علاقۀ چندانی ندارد.
باشنده‌گان این ولایت نیز وضعیت امنیتی عزنی را وخیم می‌خوانند.
به گفتۀ آن‌ها، شب‌هنگام مرکز این ولایت به یک منطۀ جنگی تبدیل می‌شود.
طالبان از اطراف و داخل شهر اهداف مشخص دولتی را مورد حمله قرار می‌دهند و مردم با تاریک‌شدن هوا نمی‌توانند از خانه‌های خود بیرون شوند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.