نگــرانـی نـماینـده‎گـان مجلـس از قطع کمک‌های خارجی

گزارشگر:15 سرطان 1393 - ۱۴ سرطان ۱۳۹۳

برخی از نماینده‎گان مجلس از احتمال قطع کمک‌های خارجی به دلیل بن بست و بحران در انتخابات ابراز نگرانی کردند.
نماینده‎گان، از عواقب قطع کمک‌های خارجی و رشد فقر و بیکاری در کشور هشدار دادند.
فکوری بهشتی یک عضو مجلس گفت: « شایعات قطع کمک‌های خارجی به دلیل بن بست در انتخابات، نگرانی‌های جدی را برای مردم به وجود آورده است».mnandegar-3
آقای بهشتی افزود: هم اکنون نیز فقر و بی کاری ناشی از بن بست در انتخابات مردم را به تنگ آورده و این مشکلات با قطع کمک های خارجی ناگوار تر خواهد بود.
در همین حال، انجنیر ذکریا دیگر عضو مجلس نیز تاکید کرد که بن بست در انتخابات و منازعات مسلحانه در گوشه و کنار کشور افزایش یافته و کار اکثر پروژه های بزرگ و ملی متوقف است.
او گفت: «سردرگمی اوضاع سیاسی افغانستان در نتیجه بن بست در انتخابات، آرامش روانی مردم افغانستان را برهم زده و وحشت بحران را در میان مردم افزایش داده است».
به گفته وی، در نتیجه بن بست در انتخابات، کمک‌های جامعه جهانی برای تمویل پروژه‌های بزرگ و ملی در حالت تعلیق قرار گرفته که این مساله بسیاری از کارگران را بی‌کار کرده است.
نماینده‎گان از مجلس خواستند تا اقدامات لازم را برای حل بن بست انتخاباتی روی دست گیرد.
این در حالی است که هیات کانگرس امریکا روز گذشته در سفرش به کابل هشدار داد: در صورت بن بست انتخابات، امریکا هیچ دلیلی برای ادامه کمک هایش به افغانستان نمی بیند.
از سوی دیگر، برخی نماینده‎گان، طرح ایجاد کمیسیون مستقل برگزاری کانکور را برای گرفتن در آجندا به مجلس پیشنهاد کردند.
گفته می‌شود که حکومت روی طرحی کار می کند که بر اساس آن، کمیسیون مستقل کانکور را به گونه یک واحد مستقل بودجوی، بیرون از چوکات وزارت تحصیلات عالی، ایجاد کند.
برخی نماینده‎گان مجلس این طرح را اضافی دانسته و می‌گویند که حکومت به منظور فرار از پاسخ دهی و نظارت پارلمان، در پی ایجاد نهادهای بودجوی مستقل، می باشد.
نماینده‎گان مخالف، این موضوع را جهت شمولیت در آجندا به مجلس پیشنهاد کردند تا آن را مورد بحث قرار داده و در صورت موافقت سایر نماینده‎گان از ایجاد کمیسیون مستقل کانکور جلوگیری شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.