چرا دانشگاه‌های کشور تعطیل شدند؟

گزارشگر:محمدرسول نظری/ 17 سرطان 1393 - ۱۶ سرطان ۱۳۹۳

«دانشگاه‌های افغانستان» به‌دلیلِ یک درگیریِ چندساعته میان دانشجویانِ «دانشگاه کابل» تعطیل شده‌اند. این درگیریِ فیزیکی بر سر بازیِ فوتبال صورت گرفت. ابتدا، تنها دانشگاه کابل تعطیل اعلام شد و بعدتر همۀ دانشگاه‌های افغانستان به مدتِ یک‌ماه تعطیل شدند. اما به نظر می‌رسد که تعطیل کردنِ همۀ دانشگاه‌های کشور به بهانۀ درگیری در دانشگاه کابل، اصل قصه نیست؛ بلکه یک هدف سیاسی کلان، پشتِ این تعطیلی قرار دارد. mnandegar-3به نظر می‌ر‌سد که حکومت برای بستن دانشگاه‌ها، پشتِ یک بهانه می‌گشت که درگیری در دانشگاه کابل آن را مساعد ساخت. بنابرین، تعطیل کردن همۀ دانشگاه‌ها به بهانۀ یک درگیری در یک دانشگاه، یک حرکتِ سیاسی است و با وضعیت انتخاباتی و سیاسی کشور، رابطۀ بسیار وثیق دارد.
اگر فرض را بر سیاسی بودنِ تعطیلی‌ها بگذاریم، درگیری در دانشگاه کابل نیز به گونه‌یی از طرفِ حلقه‌های نفوذی، سامان ‌یافته تا بهانه‌یی را به دستِ حکومت بدهد. حکومت فکر می‌کند که با تعطیل کردنِ همۀ دانشگاه‌های دولتی، می‌تواند از شدتِ اعتراض‌ها در صورت اعلانِ نتایج و ایجاد جنجال بر اثر آن جلوگیری کند. حکومت می‌خواهد تا تکیه زدنِ رییس جمهور جدید در ارگ، دانشجویان در خانه‌های‌شان باقی بمانند!
درگیری میان دانشجویانِ دانشگاه کابل که دو شب پیش ساعت‌ها ادامه یافت، از یک مشاجرۀ لفظی در بازی دوستانۀ فوتبال آغاز شد و بعد به خوابگاه دانشگاهِ کابل سرایت کرد که به گفتۀ دانشجویان، از ساعت ۷ شامگاه روزِ یک‌شنبه تا ۲ بامداد ادامه یافت. بعد از این درگیری، وزارت تحصیلات عالی افغانستان اعلام کرد که تمامی دانشگاه‌ها را در سراسر افغانستان تا یک ماه دیگر تعطیل کرده است.
اکنون تمام دانشگاه‌های سراسرِ افغانستان اعم از خصوصی و دولتی تعطیل هستند. مسوولان در وزارت تحصیلات عالی، ماه مبارک رمضان و گرمی هوا و عوامل پیش‌گیرانۀ امنیتی را نیز از دیگر عواملِ این تعطیلی گفته‌اند. گفتنی‌ست که افغانستان، ۳۴ دانشگاه دولتی و ۸۲ دانشگاه خصوصی دارد.
در درگیری فیزیکیِ دو شب پیش، ۲۳ دانشجو زخمی شدند که ۱۹ نفر بعد از مداوا، مرخص شده و چهار نفر دیگر هنوز در بیمارستان بستری هستند.
محمد معصوم عزیزی، رییس شفاخانۀ علی آباد، در نزدیکی خوابگاه دانشگاه کابل به بی‌بی‌سی گفته است که در این درگیری، دانشجویان همدیگر را با سنگ و چوب و یا هم چاقو زده‌اند و هیچ‌کس با سلاح گرم زخمی نشده است.
به گفتۀ دانشجویان، با ادامۀ درگیری، پولیس وارد عمل شد و توانست که این درگیری را مهار کند، ولی به ساختمان خوابگاه دانشگاه کابل، صدمات جزیی رسیده است.
دانشجویان دانشگاه کابل می‌گویند که پولیس برای مهار درگیری، از گاز اشک‌آور استفاده کرده است.
محمد صادق، یکی از دانشجویان به بی‌بی‌سی گفته است که دو نفر بی‌بندوبار باعثِ آغازِ این درگیری شدند، سپس طرف‌دارانِ آن‌ها با سنگ و چاقو و شیشه‌های شکسته به همدیگر حمله کردند.
دانشگاه‌های کابل زمانی تعطیل ‌شده‌اند که امتحانات ترم اول سالِ تحصیلیِ ۱۳۹۳ به‌تازه‌گی شروع شده بوده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.