امریکایی‎ها: اوضاع افغانستان بدتر می‎شود

گزارشگر:12 اسد 1393 - ۱۱ اسد ۱۳۹۳

mnandegar-3براساس نتایج یک نظرسنجی سه چهارم امریکایی‌ها فکر می‌کنند تاریخ جنگ‌های عراق و افغانستان را به عنوان یک ناکامی مورد قضاوت قرار می‌دهد و همین تعداد هم معتقدند که خروج نیروهای امریکایی از این دو کشور درست بوده است.
براساس نظرسنجی مشترک خبرگزاری اسوشیتدپرس و GFK در ماه گذشته میلادی مشخص شد که ۷۸ درصد از شرکت کننده‌گان معتقدند هیچ خوشبینی یا خوشبینی زیادی نسبت به یک دولت دموکراتیک باثبات در افغانستان ندارند و ۸۰ درصد هم درباره عراق چنین نظری دارند.
همچنین سه چهارم شرکت کننده‌گان در این نظرسنجی اعلام کردند که جنگ‌های عراق و افغانستان به نظر یک شکست کامل یا بیشتر یک شکست در مقابل یک پیروزی است.
۷۰درصد هم اعلام کردند، امریکا حق داشت در سال ۲۰۱۱ سربازانش را از عراق خارج کند و حق دارد تا در دسامبر ۲۰۱۴ سربازان خود را از افغانستان بیرون بیاورد. درگیری‌ها و جنگ در این دو کشور بیش از یک دهه به طول انجامید و باعث مرگ ۶۸۰۰ سرباز امریکایی شد.
در این نظرسنجی همچنین مشخص شد که ۵۰ درصد از شرکت کننده‌گان فکر می‌کنند اوضاع در افغانستان بدتر می‌شود. ۵۸ درصد هم انتظار دارند که اوضاع در عراق از افغانستان هم بدتر شود.
این نظرسنجی کمی پس از حمله داعش در عراق و وخامت اوضاع امنیتی در این کشور صورت گرفت.
واکنش شهروندان بالای ۵۰ سال امریکا نسبت به نتیجه دو جنگ امریکا در عراق و افغانستان به گونه‌یی دیگر است. به طوری که ۶۲ درصد از آن‌ها اعلام کردند، اوضاع در افغانستان در سال آتی میلادی بدتر می‌شود. در حالیکه ۴۰ درصد از جوانان امریکایی چنین عقیده‌یی داشتند. همچنین ۷۲ درصد از شهروندان بالای ۵۰ سال امریکا اعلام کردند که اوضاع در عراق در سال آینده بدتر می‌شود در حالیکه این تعداد در میان جوانان امریکایی ۴۷ درصد بود.
کهنسالان امریکایی نیز که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند اعلام کردند که شکست و ناکامی جنگ افغانستان در آینده مورد قضاوت قرار می‌گیرد. ۸۸ درصد از ۵۰ ساله ها یا مسن‌تر ها نیز معتقد بودند که یک دولت دموکراتیک با ثبات بعید است که ایجاد شود در حالیکه ۷۰درصد از افراد ۱۸ تا ۴۹ سال به این مساله معتقد بودند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.