جنرال عبدالرازق به نیروهای پولیس قندهار: طالبان را زنده نگذاریـد

- ۱۸ اسد ۱۳۹۳

پس از رهایی دسته‏‎جمعی طالبان از زندان‎های کشور به دستور رییس‏‎جمهور و نهادهای عدلی و قضایی، جنرال عبدالرازق فرمانده پولیس ولایت قندهار روز پنجشنبه در ولسوالی ژیری این ولایت به خبرنگاران گفت که دستور من به سربازانم این است که شورشیان را زنده نگذارید و به هر قیمتی آن‌ها را از بین ببرید.
جنرال رازق که در جریان عملیات برضد طالبان در ولسوالی ژیری را رهبری می‎کرد، با اشاره شورشیان کشته شده در این عملیات گفت: «همه شورشیان را کشته شده اند و من از سربازان خود تشکر می‌کنم که همه را کشته اند و نگذاشتند که دادستان و قاضی از آنها پول می‌گرفت، همین{کشته شدن شورشیان} خوب است.»mnandegar-3
اشاره جنرال رازق ظاهر به انتقادهایی است که همواره مقام‌های امنیتی از دستگاه‌ عدلی و قضایی داشته اند. مقام‌های امنیتی بارها گفته اند که شورشیان و افراد گروه طالبان از زندانها رها می‌شوند و دوباره به جبهه نبرد علیه نیروهای امنیتی افغان بازمی‌گردند.
در پانزده روز گذشته بیش از سیصد تن از مخالفان مسلح دولت افغانستان به ولسوالی ژیری قندهار هجوم بردند و حملاتی را برای تسخیر پاسگاه‌های نیروهای مرزی و پولیس افغانستان سازماندهی کردند.
پیش از این مقام‌ها در سطوح مختلف از نحوه برخورد دستگاه عدلی و قضایی افغانستان با مخالفان مسلح و آزادی بدون محاکمه آنها انتقاد کرده اند.
اخیراً پس از آنکه شماری از غیرنظامیان در ولایت غور کشته شد، فرمانده پولیس غور و والی این ولایت به رسانه‌های گفتند، فرمانده گروهی که این غیر نظامیان را کشتند، از زندان غور رها شده بود.
بسم الله محمدی، وزیر دفاع افغانستان نیز حدود یکماه قبل در صحن علنی مجلس نماینده‌گان گفت، هفتاد درصد شورشهای مسلحانه علیه دولت افغانستان را کسانی رهبری می‌کنند که از زندان‌های افغانستان رها شده اند.
همچنان، محمد یونس قانونی معاون ریاست‎جمهوری افغانستان، از رهایی زندانیان طالبان از زندان‎های کشور به شدت انتقاد کرد.
به رغم اعتراض های مقام‌ها ، اما آنها کماکان کسانی را که در میدان نبرد بازداشت می‌کردند به مقام‌های عدلی و قضایی افغانستان تحویل می‌دادند.
اما این نخستین بار است که یک فرمانده پولیس در یکی از ولایت‌های کشور به زیردستان خود دستور می‌دهد که شورشیان را در میدان نبرد بکشند.
حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان در سال‌های گذشته با مخالفان مسلح دولت رفتار ملایمی داشته و در یکی دو سال اخیر تعداد زیادی از زندانیان زندان های بگرام و پلچرخی را که به جرم دست داشتن در عملیات‌های تخریبی و تروریستی بازداشت شده بودند، آزاد کرده است.
وزارت امور داخله گفت که رسانه می‌توانند در رابطه به این موضوع با فرمانده پولیس در محل صحبت کنند. اما وزارت دفاع ملی افغانستان می‌گوید که به قواعد برخورد با اسیران جنگی در جریان جنگ پایبند اند و از قانون پیروی می‌کنند.
در عملیاتی که در دو هفته گذشته در بخش‌های نا آرام قندهار راه اندازی شده ۱۷۱ تن از شورشیان کشته شده و ۳۷ تن دیگر شان زخمی شده اند. نیروهای امنیتی آن گونه که آقای رازق می‌گوید در این عملیات ۶۵ جنگجوی مخالف مسلح دولت را بازداشت کرده‌اند.
فرمانده پولیس قندهار این را هم گفت که در این درگیری‌ها دست کم ۱۴ تن از نیروهای دولتی نظامیان و غیرنظامیان کشته شده و ۲۲ تن دیگر هم زخمی شده اند.
مقام‌های محلی می‌گویند که در این حملات جنگجویان خارجی نیز سهم داشتند که در نبرد با نیروهای مسلح تعدادی از فرماندهان مشهور جنگجویان پنجابی، عرب و چچنی نیز کشته و زخمی شده اند.
آقای رازق می‌گوید که جنگجویان خارجی از خط مرزی دیورند که نقطه وصل افغانستان و پاکستان است وارد افغانستان شده و در ولسوالی‌های ژیری، میوند و پنجوایی قندهار جا به جا شده اند.
فرماندهی پولیس قندهار می‌گوید که در عملیات ضد شورشی ژیری قندهار نیروهای امنیتی کمک نیروهای ناتو را در بخش اطلاعات با خود داشتند اما گزارش‌ها حاکی است که در این عملیات از هوا پیماهای بدون سرنشین ناتو نیز برای سرکوب شورشیان استفاده شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.