چک‌هگل دربارۀ افغانستان با مقامات هند گفت‌وگو می‌کند

- ۱۸ اسد ۱۳۹۳

چک‌هگل وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا روز گذشته در دهلی جدید روی روابط بین دو کشور و اوضاع افغانستان با مقام‎های هند دیدار و گفت‎وگو کرد.
هند متحد نزدیک امریکا در جنگ با تروریزم در افغانستان به شمار می‌رود و به خاطر خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان نگران است.
در ۱۳ سال گذشته هندوستان برای آن‌که افغانستان از لحاظ اقتصادی به پای خود بیاستد و دوباره به لانۀ تروریستان مبدل نشود، بیش از دو میلیارد دالر را با این کشور کمک کرده است.mnandegar-3
آقای هگل در دیدار سه روزه‎اش از دهلی جدید، گفته است که در اجندای صحبت با مقامات هند مسالۀ افغانستان نیز شامل است.
چک هیگل در جریان مسافرت به هند تلاش خواهد کرد تا روابط تجارتی و نظامی را با آن کشور توسعه دهد. اقتصاد هند در حال رشد بوده و بزرگترین وارد کننده اسلحه در جهان به شمار می‌آید.
حکومت جدید هند می‌خواهد اسلحۀ دوران اتحاد شوروی اش را مدرن سازد.
چاک هیگل گفته است مسالۀ موافقه همکاری ده سالۀ امریکا با هند که قرار است در سال آینده موعد آن ختم شود، مهمترین موضوع اجندای گفت‌‍وگوها را با مقامات هند تشکیل می‌دهد.
امریکا تلاش دارد تا روابط اش را با نریندرامودی صدراعظم هند بهبود بخشد.
در سال ۲۰۰۵ میلادی برای نریندرامودی که یک رهبر نشنلیست هندوست به خاطر آن ویزۀ امریکا داده نشد که از آشوب ها بر ضد مسلمانان در ایالات گجرات چشم پوشی کرده بود.
یک مقام وزارت خارجۀ هند به آژانس خبری فرانس پرس گفته است، هند به نهایی ساختن قرارداد خریداری ۲۲ هلیکوپتر آپاچی و ۱۵ هلیکوپتر چینوک از امریکا نزدیک شده است که ارزش این معامله حدود چهار صد ملیون دالر امریکایی خواهد بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.