قلبِ خانم‌ها ۷ برابرِ آقایان مــی‌شکـــند

گزارشگر:25 اسد 1393 - ۲۴ اسد ۱۳۹۳

بخش دوم و پایانی

mnandegar-3زنان بیشتر مبتلا می‌شوند

تحقیقاتِ مختلف نشان داده که این بیماری زنان را بیشتر از مردان درگیر می‌کند. در میان زنان نیز شیوع سندرمِ قلب شکسته در میان‌سالان بیشتر است. دلیل آن‌هم کاهش میزان استروژن در دوره یائسه‌گی در این گروه است. حدود ۱۰ درصد از مردان نیز به سندرم قلب شکسته مبتلا می‌شوند، اما زنان بیشتر از مردان می‌توانند از این بیماری جان سالم به‌در ببرند و احتمال مرگ مردها در این رویداد بیشتر است. در پی بررسی‌های انجام شده، اطلاعات ثبت شده در هزار بیمارستان نشان داد تنها در سال ۲۰۰۷ حدود ۶ هزار و ۲۲۹ نفر در ایالات متحده به این سندرم مبتلا شده اند که از این میان، ۶۷۱ مورد از مبتلایان مرد بودند. پس از انطباق شرایطی از قبیل فشار خون بالا، سگرت کشیدن و دیگر عواملی که می‌توانند بر اختلالات قلبی تأثیرگذار باشند، دانشمندان دریافتند زنان ۵/۷ برابر مردان به این سندرم مبتلا می‌شوند.

تفاوت سندرم با حمله
زمانی که فردی دچار علایم قلبی می‌شود، باید ابتدا تشخیص سکته و نارسایی قلبی رد شود تا بتوان به تشخیص سندرمِ قلب شکسته رسید. گرفتن سابقۀ بیمار، نوار قلبی و میزان ضربان قلب و البته آزمایش خون می‌تواند به پزشک در تشخیص این سندرم کمک کند.
بیشتر اوقات حملۀ قلبی از انسداد کامل عروقِ قلب به وسیلۀ لخته‌های خونی ایجاد می‌شود، اما در سندرم قلب شکسته عروق بسته نمی‌شوند اگرچه جریان خون کندتر می‌شود. آنژیوپلاستی عروق یا گذاشتن استنت در درمان حملۀ قلبی موثر است، ولی این درمان‌ها در این سندرم موثر نیست. برخی از متخصصان قلب معتقدند بیماری سندرمِ قلب شکسته فرد را مستعد ابتلا به مشکلات قلبی دیگر هم می‌کند، اما تحقیقات هنوز این موضوع را ثابت نکرده است. در کل، گروهی از پزشکان به طنز می‌گویند هر قلب شکسته‌یی طی گذر زمان خوب می‌شود و بهبود پیدا می‌کند.

علایم کدام است؟
علایم سندرم قلب شکننده می‌تواند مانند حملۀ قلبی باشد. علایم این بیماری می‌تواند شامل درد قفسۀ سینه، تنگی نفس، ضربان قلبِ نامنظم و ضعفِ عمومی باشد. هرگونه درد طولانی‌مدت یا درد قفسۀ سینه می‌تواند نشانۀ حملۀ قلبی باشد؛ بنابراین مهم است که جدی گرفته شود. در صورتی که فرد تجربۀ درد قفسۀ سینه داشته باشد، باید هرچه زودتر به پزشک مراجعه کند. هم‌چنین در صورتی که فرد موقعیتِ استرس‌زایی را تجربه کرده باشد، باید پزشک را در جریان قرار دهد.

درمان به چه صورت است؟
به دلیل تحقیقات ناکافی در این زمینه، هنوز راه درمانِ مشخصی برای آن به اثبات نرسیده است، اما چیزی که مهم است این است که باید این بیماری را از حملۀ قلبی جدا کرد. بیشتر افراد خود به خود بهبود می‌یابند، ولی پزشک ممکن است داروهای گشادکنندۀ عروق (یا بتابلاکر) تجویز کند. برخی متخصصان در سندرم قلب شکسته فایده هم می‌بینند و از خاصیت سازشیِ آن سخن می‌گویند. به عقیدۀ آن‌ها، غم عشق می‌تواند ساز و کار تنظیمی ویژه‌یی در تصور انسان از خود داشته باشد و به فرد مبتلا به اندوهِ عشق کمک کند. در مجموع درمان این حالت هم مشابه برخی مشکلات قلبیِ دیگر است. اما در مورد تجویز دارو پس از برطرف شدن شوک اولیه، اختلاف نظر وجود دارد. تحقیقات فعلی ثابت نکرده داروهای معمولِ قلبی می‌تواند پس از برطرف شدن شوک اولیه، عمل‌کرد قلب و سرعت بهبود یافتن آن را تسریع کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.