استاد عطا محمد نور: من دادخواه میلیون‌ها تنی هستم که دو بار فریب داده‎ شده‌اند

گزارشگر:25 اسد 1393 - ۲۴ اسد ۱۳۹۳

عطا محمد نور والی بلخ می‌گوید: اعضای تیم اصلاحات و همگرایی به دنبال همکاری قابل اعتماد با جامعه جهانی هستند؛ اما اگر نتیجۀ نهایی انتخابات یک‌طرفه و با تقلب همراه باشد، افغانستان ناآرام خواهد شد.
عطا محمد نور والی بلخ گفت: اعضای تیم اصلاحات و همگرایی به دنبال همکاری قابل اعتماد با جامعه جهانی هستند، اما هم‌اکنون به بازشماری آرا زیر نظر ناظران غربی اعتماد کافی وجود ندارد و چنانچه نتیجۀ نهایی انتخابات یک‌طرفه باشد، افغانستان بی‌ثبات خواهد شد.mnandegar-3
او همچنان افزود: اگر نتیجۀ بررسی آرا یک‌طرفه اعلام شود و عبدالله عبدالله رهبر تیم اصلاحات و همگرایی به عنوان رییس جمهور انتخاب نشود، انقلاب مدنی به راه خواهد افتاد.
آقای عطا با اشاره به فرآیند پرهزینه و پرتنش بازشماری آرا خطاب به مقامات داخلی و بین‌المللی گفت: اولین فرآیند انتقال دموکراتیک قدرت پس از سقوط رژیم طالبان، باید به آرامی و با صلح صورت گیرد.
استاد عطا در مصاحبه با واشنگتن پست اظهار داشت: «اگر نتیجۀ انتخابات «یک طرفه» و یا همراه «تقلب» اعلام شود، ما سر خم نمی‌کنیم و نتیجه را نمی‌پذیریم».
وی تأکید کرد: به دنبال آشوب نیستیم اما از حق مردم دفاع می‌کنیم و یک انقلاب مدنیِ بزرگ به راه خواهیم انداخت. ساختمان‌ها و موسسات انتخاباتی را تصرف خواهیم کرد، فرآیند بازشماری را متوقف خواهیم ساخت و دولت تقلبی را به رسمیت نخواهیم شناخت.
این سخنان در حالی ابراز می‌شود که چندی پیش اشرف غنی احمدزی رهبر تیم «تحول و تداوم» و رقیب عبدالله در انتخابات ریاست جمهوری ضمن اعلام مخالفت با تقسیم قدرت گفته بود: دو قدرت در یک کشور غیر ممکن است.
عطا محمد نور در عین حال تصریح کرد: من دادخواه میلیون‌ها افغانستانی هستم که به عبدالله رای دادند و طی ۵ سال ۲ بار فریب داده شده‌اند.
وی افزود: عبدالله با افتخار پیروز انتخابات است، اما دولت کنونی و کمیسیون انتخابات تقلب کردند. با این وجود ما پذیرفتیم که بازشماری انجام شود اما این فرآیند نیز باید عادلانه باشد، در غیر این صورت تمامی تلاش‌ها برای برقراری صلح بیهوده است.
محمود صیقل یکی از مشاوران ارشد عبدالله در واکنش به اظهارات عطا محمد نور نیز گفته که اگر چه تیم «اصلاحات و همگرایی» اظهارات والی بلخ را تایید نمی‌کند اما ما بیشتر از اظهارات اشرف غنی احمدزی ناامید شدیم زیرا وی بدنبال نادیده گرفتن بندهای توافق شده در تفاهمنامه امضا شده برای تشکیل حکومت وحدت ملی است.
مشاور ارشد تیم اصلاحات و همگرایی، اظهار داشت: اگرچه ما با همه بندهای توافقنامه حکومت وحدت ملی موافق نبودیم اما آن را امضا کردیم و به آن نیز احترام می‌گذاریم اما به نظر می‌رسد که سخنان رهبر تیم «تحول و تداوم» نشان از زیر پا گذاشتن توافقنامه امضا شده دارد که در این صورت تیم ما هیچ چیزی را تضمین نمی‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.